Slimme radiatorknop in watertoevoer vloerverwarming plaatsen (ipv zoneklep)
Antwoorden
-
Hallo community leden,
Momenteel heb ik het Honeywell Evohome systeem aangesloten (met slimme radiatorknop in de aanvoerleiding van de vloerverwarming). Hier ben ik niet tevreden over, en wil overstappen naar Tado. Voor de zekerheid wil ik even mijn situatie voorleggen, en bij jullie checken of dit mogelijk is of dat ik iets over het hoofd zie, en ik de juiste producten heb gekozen.
Ik vroeg me af of ik niet de bedrade slimme thermostaat kan gebruiken ipv de draadloze in deze situatie? Verder hangt/staat alles redelijk ver uit elkaar. Heeft verder iemand enige ervaring met de maximale afstand tussen de slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen en andere onderdelen?
Gewenste nieuwe situatie:
Situatie vloerverwarming verdeler keuken:
Situatie vloerverwarming verdeler woonkamer:
0 -
Bedrade thermostaat kan altijd. Als de afstand groot is, dan loop je risico
Alle componenten moeten kunnen communiceren met de internet bridge van TADO. Ze communiceren niet onderling met elkaar1 -
Ik zou evohome houden, beter dan tado. Wordt vaak niet gedaan wegens kosten, maar je hebt het al. Waarom ben je ontevreden?
Ik zou de knop bij de verdelers vervangen door een echte klep. Misschien verhelpt dat je probleem.
Verder moet je drie dingen aansturen: 2 verdelers en de ketel. Dan heb je 3 thermostaten nodig of 2 thermostaten en een draadloze ontvanger. Je kan knoppen bij de verdelers toepassen (niet aan te raden!) dan heb je twee tempsensors nodig en een draadloze ontvanger.
Bij woonkamer heb je een kastje voor de pomp, is dat een pompschakelaar, of een evohome ding - waarvoor, en hoe wordt die geregeld? Is mogelijk niet verstandig ivm de moderne pomp die moduleert, en niet tegen verl schakelmomenten kan.
En bij keuken heb je ook nog een bedienbare schakelaar (maar de stekker zit er niet in) - heeft dat wat met de verwarming te maken, of niet?2 -
Hi Andreplusplus,
Wat betreft de Evohome problemen lijkt het op communicatie / storing problemen te lijken, waardoor het allerlei vreemd gedrag laat zien. Om de oorzaak en eventuele oplossing hiervoor te vinden, ben ik op een ander forum actief. Over de funtionaliteit (zonder storingen) ben ik verder wel tevreden.
Bij de verdeler van de woonkamer zit inderdaad een pompschakelaar welke er bij de installatie standaard in werd gezet (eind 2022).
De stekker die los hangt bij de keukenverdeler gaat naar de voeding welke onder de bypass hangt. Deze voeding voedt de Honeywell controller wanneer deze aan de muur hangt.
Voor zover ik begrijp kan ik in principe het hele Evohome systeem vervangen en op een vergelijkbare manier in Tado componenten uitvoeren. Echter, schijnt Evohome dus beter te zijn (als het werkt.....)
1 -
Avond! Dit topic met interesse doorgenomen. Ik kom vanuit een situatie met slimme radiatorknoppen op de radiatoren beneden, maar sinds kort vloerverwarming. Omdat ik enkel de werkruimte boven wil kunnen verwarmen (nog met radiator) zonder dat het beneden een sauna wordt, heb ik precies nodig wat er in de topic beschreven wordt.
Maar. Ik ben van plan om op korte termijn over te gaan naar een warmtepomp. Ik heb hier al een composiet verdeler voor laten plaatsen. Straks de huidige pomp van de verdeler er tussen uit, zodat het warme water van de warmtepomp zo direct de vloer in kan. Omdat je dan in feite geen situatie meer kan krijgen van 'te warm water' (open verdeler), vraag ik me eigenlijk ook af of je dan wel de huidige thermostaat knop van de verdeler kan vervangen voor die van Tado? Het enige waar ik kan dan in moet voorzien is een bypass denk ik.
Maak ik een denkfout?0 -
Als er op geen enkele manier water van meer dan 40 gr de vloer in kan lopen én de warmtepomp kan er tegen dat de vloer soms wordt afgesloten, dan zou dit kunnen.
Maar dat is vanuit de theorie. Ik heb hier geen ervaring mee en dus een disclaimer.0 -
Wij hebben een knop op de toevoer en een bypass hiervoor geplaatst. Gaat hier al een jaar prima zonder horten en stoten of klappende leidingen. Wat betreft de temperatuur, ook geen ervaring mee.
0 -
@EvtK_Tado ja ervoor geplaatst na de bypass voor het hele systeem. Die erop zit meet de temperatuur. En nu hoef ik maar 1 knop te gebruiken. Als ik op alle groepen 1 zou zetten zijn er 4 nodig.
Ik kan geen afbeelding plaatsen. Ik heb een link naar de groep met een soortgelijke manier van plaatsen in de foto met de rode cirkel.
https://community.tado.com/nl/home/leaving?allowTrusted=1&target=https%3A%2F%2Fus.v-cdn.net%2F6031070%2Fuploads%2FU52DMR2DGCWA%2F20231117-121442.jpg1 -
@Remon058 : @EvtK_Tado bedoelt of je regelaar van de verdeler zou kunnen vervangen ("Robot" in de foto die je plaatste)
Normaal gesproken moet je dit nooit doen, maar als er sprake is van lage temperatuur systeem (max 40 graden) dan /zou/ het mogelijk /kunnen/ zijn.0 -
Goeie, wat niet kan is nog nooit gebeurd. 😂
Dan sluit ik mij volledig aan bij jouw voorgaande reactie. Ik zou denk ik sowieso een bypass plaatsen in dat geval.0 -
Het combineren van vloerverwarming en radiatoren is minder ingewikkeld als het lijkt in voorgaande discussies. Ik ga uit van een situatie waarbij er één CV ketel de warmwateraanvoer regelt. En is zijn zowel ruimten met alleen radiatoren als alleen vloerverwarming als ruimten met een combinatie hiervan.
- Zorg dat je op alle radiatoren een TADO knop monteert.
- Zorg dat je op elk watercircuit van de vloerverwarmingsunit een TADO knop monteert
- Zorg dat je een bypass (shunt) monteert tussen de aanvoer en retourleiding van je CV, bij voorkeur op 6 meter vanaf de CV ketel. Hierdoor kan het water blijven stromen als alle knoppen dicht staan, of er te weinig stroming is. Dit voorkomt schade aan de pomp van de CV ketel.
- Zorg dat je in elk vertrek waar de vloerverwarming actief is, een TADO Thermostaat monteert.
- Regel de maximale temperatuur van je vloerverwarming met de centrale knop op de unit in op maximaal 26 graden. Een hogere vloertemperatuur is ongezond namelijk volgens Duits onderzoek. Je regelt de warmteafgifte vervolgens door de pompstand aan te passen. Een hogere stand betekent snellere circulatie en dus meer warmteafgifte vermogen.
- Vervolgens ga je elke TADO Thermostaat toewijzen aan een ruimte. Die doet dan nog niets.
- Je moet daarna alle radiatoren en vloerverwarmingsgroepen koppelen met die thermostaat. Daardoor worden de metingen van de individuele TADO knoppen overruled door de thermostaat voor zover die aanwezig is. De knoppen zijn dan Aan/Uit regelaars. Maar de gemeten luchtvochtigheid en temperatuur zijn nog wel zichtbaar. De omgevingscondities van de TADO knoppen bij de vloerverwarmingsunit zijn dan niet meer van invloed. Zowel het vloerverwarmingscircuit als radiatoren worden dan individueel gestuurd per ruimte, groep.
In een ruimte zonder vloerverwarming zal de TADO knop gewoon blijven werken en de metingen doorgeven om het systeem te besturen. Daar heb je geen aanvullende thermostaat nodig.
En kijk of je een buitenvoeler voor de buitentemperatuur kunt plaatsen op een plek Noord die geen direct zonlicht krijgt. Die 2 draden kun je dan op de meeste CV ketels aansluiten. Dat zorgt ervoor dat de watertemperatuur in de leidingen beperkt wordt tot het noodzakelijke. Via de stookkromme die je ook kunt instellen verlaag je de maximale aanvoertemperatuur naar bijvoorbeeld 50 graden. Dat hoef je niet via een TADO abo te regelen.
0 -
@PC_Henk ik heb wel wat aan te merken op je "minder ingewikkelde" verhaal.
Ten eerste hoeft een vvw groep (of circuit zoals je het noemt) niet 1:1 overeen te komen met de ruimtes. Bij mij lopen bijv de groepen voor de keuken door de woonkamer.
Verder heb je een prijzige oplossing met thermostaat (eigenlijk: draadloze temp sensor) in elke ruimte. Zeker als er ook radiatorknoppen zijn in de ruimten, die kunnen prima als meettoestel fungeren.
Verder moeten de tado knoppen wel op de verdeler passen, een aantal oplossingen staan op dit forum met haakse koppelstukken e.d .
Ook hoef je alleen maar tado spullen te plaatsen in ruimten waar je afzonderlijk wil regelen. Zo heb ik in toilet en hal gewone, niet-thermostatische kranen, en in bijkeuken en badkamer gewone thermostaatkranen. Dat hobbelt allemaal wel mee met de rest van de woning.
2. elk watercircuit: 1 knop vóór de verdeler kan ook (maar klep is beter, zeker bij meer dan 4 groepen vvw ivm doorstroomcapaciteit) - Zie ook mij opm hierboven over vvw per kamer of niet.
5. 26 graden is in mijn geval te laag, dan krijg ik mijn woonkamer niet warm (achteraf ingefreesde leidingen, dunne cementdeklaag en PU gietvloer). De vloer bereikt zelf nooit de temp die ik instel op de knop. Ik kijk vnl. naar de retourwatertemperatuur uit de vloer.
7. Je "koppelt" tado apparaten door ze in dezelfde ruimte in de app te plaatsen. Je wijst een meettoestel aan (die meet temp en luchtvochtigheid) en een zoneregelaar (dat is altijd het apparaat dat de warmtebron (bijv cv ketel of stadsverwarming hoofdklep) aanstuurt - voor alle ruimtes dezelfde).
Knoppen op de verdeler zoals je beschrijft meten geen temp/lv, dat doet de tempsensor die als meettoestel voor de ruimte is ingesteld. Opmerking over knop is "aan/uit regelaar" is onzin. Knoppen hebben meerdere standen (mijn vermoeden: 0, 25, 50, 75 en 100% open).
Een buitensensor werkt niet met tado. Dus dat stuk kun je vergeten.0 -
Ik ben er inmiddels achter dat ook bij een warmtepomp een maximale temperatuur van 40 graden niet is te garanderen. Dus simpelweg de Tado knop op de plek van de thermostaat van de vloerverwarming draaien, gaat hem niet worden.
Nu heb ik nog eens een keer dit hele topic doorgespit en lees ik terug dat het gebruik van de Tado radiatorknop voor de verdeler ook tot wisselend resultaat leidt. De knop regelt in stapjes en knijpt toch meer dan een zoneklep. Dus ik twijfel of dat nou een slimme richting is.
Maar de juiste oplossing, dat loopt flink in de euro's. Als ik het goed begrijp en ik voor optie 3 van deze Tado page (https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming) dan heb ik niet alleen een draadloze set nodig (aanvullend op de bedrade slimme thermostaat die ik nu al heb hangen) a 200 euro. Er komt dan ook nog een zonneklap bij van circa 150 euro.
Zie ik nog een recent nieuw alternatief over het hoofd?0 -
Je zou een zoneklep kunnen plaatsen en daar een losse Tado aan kunnen koppelen op de bekabelde aansluiting idd.
Ik merk met een losse knop dat de doorstoom echt wel voldoende is en merk niks van het knijpen zoals velen in dit topic.0 -
** Nu heb ik nog eens een keer dit hele topic doorgespit en lees ik terug dat het gebruik van de Tado radiatorknop voor de verdeler ook tot wisselend resultaat leidt**
Werkt prima hier hoor, verdeler vvw weggewerkt in houten kast. Tado knop boven de kast icm hybride warmtepomp.0 -
@haan101, hoeveel m2 vloerverwarming, hoeveel groepen? Wat voor soort vvw en woning? (ingefreesd of oorspronkelijk aangelegd, oid. Isolatie van de woning?)0
-
Kort samengevat: Boerderij woning 1840 gerenoveerd, traditionele rieten kap. Dak geïsoleerd met Airflex expert50. Spouwisolatie. Vloer is schuimbeton 45 cm met noppenplaat met vvw erbovenop met 10 cm afdekvloer. Totaal vvw ong 65m2 verdeeld in 5 groepen. Gehele woning voorzien HR++. Rest woning voorzien van radiatoren. Intergas cv ketel met een intergas Extend hybide pomp met buffervat. Pomp verbruik 3000 kwh en gas rond de 200m3 per jaar. Alles werkt perfect met tado. Voor de pomp zaten we op 2700m3 gas.
Edit: hal voordeur heeft naast de vvw ook een extra radiator(met tadoknop als extra buffer)en alle kamers zijn voorzien van mechanische ventilatie.0 -
Van zo’n stellige verhalen zoals die van PC Henk krijg ik altijd een beetje kriebels. Vooral omdat ik weet dat mensen die er wat minder verstand van hebben hier komen lezen en zoiets voor waar aan gaan zien terwijl er (bijna) niks van klopt.
1. Je hoeft helemaal niet op elke radiator een knop te plaatsen als je dat niet nodig vindt. Je kunt ook radiatoren die je niet veel gebruikt prima passief mee laten lopen met een gewone radiatorknop al dan niet thermostatisch.
2. Radiatorknoppen gebruiken op de vloerverwarming is nooit aan te bevelen omdat ze moduleren. Dit werkt niet met lage temperaturen. Dit is niet efficiënt en kost je waarschijnlijk veel ongebruikte energie.
3. Bypass is inderdaad bijna altijd aan te bevelen.
4. Ook niet waar, een hal of toilet bijvoorbeeld kan prima passief meelopen.
5. Grootste onzin, ik denk dat meer dan de helft van de woningen met vloerverwarming de capaciteit te weinig is bij deze temperatuur. Meestal is een vloertemperatuur rond de 40 al laag. Gemiddeld zie ik tussen de 40-50 graden. Waarschijnlijk is door Henk wat anders gelezen ergens en verkeerd geïnterpreteerd.
7. Radiatorknoppen worden niet aan/uit, dat is het hele issue waarom het niet verstandig is om Radiatorknoppen te gebruiken bij vloerverwarming, zeker niet als deze in de aanvoer zit van een mengverdeler.
Nu komen er vast weer reacties van mensen die zeggen, ja maar bij mij werkt het wel;
Dat is prima, fijn doen als je denkt dat het voor jouw situatie wel werkt, maar ga geen dingen verkondigen wat niet kloppen en wat niet op feiten gebaseerd zijn, zo krijgen veel mensen die dit lezen verkeerde informatie.
In de basis is het zo: radiatoren aansturen met radiatorknoppen (ze heten niet voor niets zo) en vloerverwarming met kleppen of servomotoren.
Natuurlijk kun je zeggen ik rij van A naar B met de handrem een beetje aangetrokken want dan kom ik er ook en dan hoef ik minder te remmen, maar het kost je meer benzine en tijd. Als jij dat prettiger vindt moet je dat doen, maar niet verkondigen dat het beter is voor het verbruik en voor de auto.2 -
Yes, helemaal eens met @RoySC .
En daarom ook mijn vraag aan @haan101. Met 5 groepen, 65m2 zou het nog net kunnen, maar ik zou er niet op vertrouwen, zeker niet als het wat kouder wordt. Maw, dan kun je het proberen, maar als de vloer niet genoeg warmte levert, of te traag, dan zou ik alsnog een klep gaan gebruiken.1 -
Ik denk dat er wat verwarring is over punt 5: er wordt gezegd regel de temperatuur van de vloerverwarming op max. 26 graden, zie Duits onderzoek, etc. Sec is dat niet juist. Wat kennelijk bedoeld wordt is: regel de temperatuur van het water van de vvw dat de oppervlaktetemperatuur van de vloer niet boven 26 graden komt.
1 -
@Andreplusplus. Zo lang het goed gaat wacht ik hier nog mee. Besparingen zijn top en constante temperatuur is perfect in huis.(paar nachten van -15 gehad en niet echt veel last gehad, ja meer gas verbruik.)
Maaaaar sluit het nog niet uit. Bedankt voor je tip.1 -
Wat @RoySC aangeeft klopt helemaal. Het komt er alleen niet zo lekker uit allemaal met de gekozen toon. Als je ergens kriebels van krijgt is het vaak goed eerst even niks te doen. 😂
Volgens mij geeft niemand hier aan dat dit een officieel ondersteunende oplossing is.
Dit topic gaat juist over wat de mogelijkheden en bevindingen zijn met een knop. Want, wat niet kan, is nog nooit gebeurd. Blijf vooral de bevindingen delen, ik lees ze graag en laten we daar vooral mee doorgaan tot Tado de knoppen een open-dicht setting meegeeft voor vloerverwarming wat zo simpel zou moeten zijn.
En ja hier gaat het prima. Merkte zelf geen verschil in verbruik en temperatuur van leidingen met de “handrem” ertussen. ;-)1 -
Ik snap je @Remon058 , wellicht is dat inderdaad goed om te doen 😊
Maar het gaat mij er vooral om dat de mensen die meelezen duidelijke informatie krijgen over wat feiten zijn. Echter lijkt me dat heel moeilijk om die er uit te filteren in deze thread.1 -
Ik zit nu te denken aan het scenario om eerst de knop te doen en als 'de handrem' voor problemen zorgt kan ik altijd nog overstappen naar de zoneklep. Ben een overzicht aan het maken van benodigd materiaal en kom voor de thermostatische radiatorkraan bij heimeier (bestaand leidingwerk is 22 mm, dus 3/4 nodig). Maar de keuzes zijn zoals altijd weer enorm.
https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/thermostatische-regeling/thermostatische-regelelementen-en-afsluiters/thermostatische-radiatorafsluiter
Ik zie allerlei uitbreide varianten met instelbare debieten, maar dat is volgens mij niet van toepassing. Hij moet altijd maximaal open gaan. Dus de standaard optie lijkt afdoende: https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/standaard
Er is ook eentje met bijzondere lage weerstand, wat gezien het doel helemaal niet gek klinkt: https://www.imi-hydronic.com/nl-nl/product/met-bijzonder-lage-weerstand
Iemand voor dezelfde afwegingen gestaan?1 -
Ik heb inmiddels een 6-tal tado knoppen geplaatst op de groepafsluiters. Dit om uit te proberen of dit een werkbare oplossing is. Werkt het niet, dan zijn de knoppen ook zo weer verkocht op marktplaats.
Nou viel me na de eerste nacht op dat de cv heeft lopen draaien, maar dat de knoppen niet volledig open zijn gegaan. Dus een eerste conclusie is dat het niet werkt. Toch heb ik hier vele oplossingen gezien van Tado'ers die de knoppen op de groepenafsluiters gebruiken om bepaalde zone verdelingen te maken.
Mis ik een instelling wellicht?
Je ziet op onderstaande foto's dat de vlottertjes in groepen niet allemaal open staan (dan hangen de rode schijfjes namelijk ergens tussen de 3 en 4.0 -
Die 'vlottertjes' zijn drukregelaars, die je zelf instelt om de balans tussen de groepen gelijk te krijgen. Zegt niets over hoe ver de tado knoppen open staan.
Ik zie in de grafiek dat tado voor die ruimte zijn best heeft gedaan de temp op 20° te houden, en in de ochtend werd het hoger zonder te verwarmen (Zon, andere warmtebron?)
Ruwweg tussen 14 en 16 uur was het meettoestel voor de ruimte offline en na 16 werd er weer kort gestookt met temp verhoging tot gevolg.
0 -
Ha andre, dank voor je reactie. Ik weet dat de vlotters gebruikt worden om de balans tussen de groepen te krijgen. Maar feit is wel dat als ik de groepafsluiters helemaal dichtdraai, dat die vlottertjes helemaal omhoog schieten. Op basis daarvan kan ik vaststellen dat de knoppen dus de groepen niet helemaal open gedraaid hebben. Bovendien staan al mijn groepen helemaal open en staan normaliter die vlotters ergens tussen de 3/4. Toen ik de tado-knoppen er in de direct in de ochtend heb afgedraaid, schotten alle vlotters ook naar beneden.
Het was in de ochtend in de voorraadkast (waar de verdeler hangt) ook behoorlijk warm, maar de woonkamer zelf was geheel niet op temperatuur. Wat mijn vermoeden sterkt dat de CV heeft staan pompen, dat de cv leiding de ruimte verwarmd heeft en er geen/nauwelijks warm water door de vloer is gegaan.
Maar: een situatie van verkeerde instellingen kan dus niet aan de orde zijn?0 -
Ok, de pomp van de vvw pompt het water door de vloer:
Onderste balk verdeler, door de drukregelaar, door de slang, door de tado knop, bovenste balk verdeler en weer door de pomp.
Dus als de tado knop sluit, of afknijpen, dan kan de druk toenemen (bij de drukregelaar zichtbaar)
Een tado knop heeft ik dacht 4 standen: open, dicht en 2 ertussen in, die overeenkomen met de warmtevraag (globaal het aantal kringeltjes/golfjes dat oplicht)
Ik neem aan dat je een knop voor een groep in dezelfde ruimte (in de app) hebt geplaatst als een meettoestel (thermostaat, drl tempsensor of knop) en dat je op die manier een kamer bestuurt?
Overigens denk ik een modulerende pomp te zien, die zou een constante druk handhaven, en dus minder hard gaan pompen als de druk toeneemt? (Ik ben geen pomp expert, maar dacht dat het zo ongeveer werkt, zie bijv https://www.grundfos.com/nl/learn/research-and-insights/inefficient-operation-due-to-incorrect-commissioning )0 -
"Ik neem aan dat je een knop voor een groep in dezelfde ruimte (in de app) hebt geplaatst als een meettoestel (thermostaat, drl tempsensor of knop) en dat je op die manier een kamer bestuurt?"
Klopt, in de woonkamer hangt de thermostaat van Tado, daar heb ik alle knoppen aan toegevoegd.
"Overigens denk ik een modulerende pomp te zien, die zou een constante druk handhaven, en dus minder hard gaan pompen als de druk toeneemt?"
De pomp staat inderdaad in de auto-adapt stand, zoals ook is voorgeschreven door VTE (fabrikant van de verdeler).
Afijn ik heb nog niet verder kunnen testen. Over een week komt er hier een warmtepomp en gaat die Grundfos er sowieso tussen uit. Zal ervoor en erna nog eens kijken of ik het wel aan de praat krijg met de Tado knoppen.
Bedankt voor t meedenken in ieder geval!0