w.Intercom = i;Nefit 9000i, opentherm en tado-x niet compatible? - Pagina 3 — tado° Community

Nefit 9000i, opentherm en tado-x niet compatible?

13»

Antwoorden

• @bloemendal Het klopt wat je zegt. Waar je bij Sonos als beta tester in veel gevallen het device kostenloos moogt houden. Voel ik me bij Tado momenteel een betalende beta tester.

Ik heb met @Rob via bericht gesproken en ook mijn bezorgdheid geuit dat wij niet de enige gebruikers zijn die tegen dit issue aanlopen. In Nederland en België gaan er veel mensen zijn dat met een OT converter werken dat tegen dit issue gaan aanlopen.

Als ik volgende week waneer het kouder wordt geen positief nieuw heb dat Tado dit issue alsnog spoedig probeert op te lossen. Dan ga ik trachten via Tado de thermostaat en kranen retour te laten nemen. Voor de 14 dagen retour periode bij de winkel ben ik al te laat.

Mijn vriendin is intussen ook niet meer zo tevreden dat ik veel tijd in het testen steek en ze elke keer naar mij moet sturen om de ruimtes deftig warm te krijgen als ik niet thuis ben.

• Beste allen,

Met veel belangstelling heb ik de afgelopen periode de berichten over dit onderwerp gevolgd. Ik heb een paar weken geleden een Tado X thermostaat aangeschaft, met de intentie om hem modulerend te gebruiken. Ik heb een Nefit Proline HRC ketel (zonder OT) en voor ik de thermostaat aanschafte, las ik verschillende berichten dat hij daar zonder converter mee om kan gaan.

Helaas blijkt dus dat dat alleen geldt voor de V3+ en niet de X, terwijl je zou verwachten dat een nieuwere versie alle functionaliteit heeft van het "oudere" model, inclusief nieuwe verbeteringen/functionaliteit. Ik wilde de OT converter aanschaffen, maar gelukkig bracht @Rob mij net op tijd op de hoogte van de discussies op dit forum en dat er nog wat issues zijn met de modulerende werking van de X thermostaat.

Ik kreeg goede hoop dat er binnenkort een werkende firmware zou komen, maar het is spijtig te lezen dat dit met de huidige resources nu geen prioritit heeft. Mijn thermostaat is dit weekend geupdate van 231.2 naar 240.1, waaruit blijkt dat dit nu een officiele release is (heb nl verder geen ticket met Tado over dit onderwerp).

Ik wil bij deze dus even laten weten dat er wel degelijk meer gebruikers zijn die zitten te wachten op een modulerende thermostaat die met de OT converter overweg kan.

Gelukkig zijn er gebruikers als jullie die hier diep en kritisch induiken. Zelf had ik bij het testen waarschijnlijkdirect geconcludeerd dat het wel zou werken, zodra de ketel aanspringt bij de eerste warmtevraag.

• @bloemendal @BvO Ik gooi de handdoek in de ring, heb geen response meer gekregen van Hauke op mijn laatste mail en nu het kouder wordt krijg ik mijn huis niet efficiënt warm. Het is spijtig, zou gerust willen doortesten maar 550+ euro (net facturen bekeken) is te kostelijk om beta tester te spelen.

Ik heb aan @Rob via bericht gevraagd om mijn Tado X terug te kunnen sturen. De bevestiging van de programmeur dat het niet werkt en ze geen tijd hebben om er naar te kijken zou voldoende moeten zijn in mijn ogen om een retour te starten naar Tado. Hopelijk wordt ik ook kostenloos gesteld en draai ik ook niet nog eens op voor de verzendkosten.

• @QuintenB Inderdaad wel nogal een ontluisterende reactie van Tado. Ze hebben mij met de aanschaf van de Tado X ook wel echt op het verkeerde been gezet. Ik hoop dat ze jou tegemoet komen en de thermostaat plus kranen terugnemen.

Ik ben aan het verbouwen en was daarom niet eerder in de gelegenheid de cv werking te testen. De afgelopen dagen met de kou moest ik er toch wel aan geloven en ontdek toch wel heel erg 'pendel'-achtige grafieken. Maar dat is het volgens mij niet, want de ruimte wordt wel op temperatuur gebracht. Maar het vele aan/uit-slaan van de ketel baart me toch wel een beetje zorgen. Want dit gedrag zag ik bij mijn vorige thermostaat, de Moduline 1010, niet zo. De ruimte is op een constante temperatuur ingesteld overigens.

Zijn dit de spikes waar jij het eerder over had?
    Wat ik raar vind is dat ze steeds aan het begin en aan het einde van een 'stookmoment' zitten.

• @QuintenB dit is idd vergelijkbaar met het patroon wat ik ook zag en zie… waar ik nog wacht op reactie van Tado (anders dan: het werkt…).

• Het lijkt erop dat dit is hoe de thermostaat werkt. Ik heb sinds kort ook een P1 meter aangeschaft en kan nu ook van die mooie grafiekjes uitdraaien. Mijn Tado X is in Aan/Uit modus (niet modulerend) aangesloten en ik zie hetzelfde patroon. Enige verschil is dat mijn pieken hoger zijn (meer verbruik) maar gedurende een kortere periode. Zodra de temperatuur is bereikt laat ie hem terugzakken naar een bepaalde temperatuur, alvorens weer aan te slaan met intervallen van +/- 5 minuten.

Ik kan me voorstellen dat ie modulerend een lagere temperatuur aanhoudt, maar het constante aan/uit schakelen van de ketel lijkt mij niet bevorderend voor de levensduur.

• @rgelink en @bloemendal Dat is inderdaad ook wat ik krijg. Bij mij warmde de ketel wel op, maar viel deze uit bij het bereiken van de watertemperatuur. Behalve als ik 1 kamer op heel warm zetten en de watertemperatuur naar 70 graden ging, dan bleef de boiler wel werken.

@BvO Jou grafiek lijkt ondanks de aan/uit regeling beter omdat de ketel niet elke paar minuten uit valt door een fout signaal van de thermostaat. Uitendelijk is herhaaldelijk starten en stoppen niet goed voor een pomp en niet energetisch efficiënt voor de vlam.

Sinds zaterdag draai ik terug met mijn Nest 3rd gen thermostaat en werkt deze veel mooier. Regelt de temperatuur van het water goed.

Dankzij @Rob zijn heb ik vandaag de retour instructies ontvangen om mijn Tado thermostaat en kranen retour te sturen, waarvoor dank!!

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    6 november aangepast
    Lezen jullie de grafieken wel goed?
    Per kwartier heb je 1 meetwaarde voor gas. Dus als je die plot op een kleiner tijdsinterval gaat het mis met de grafiek
    (bijv elke 5 min: X 0 0 Y 0 0 Z, elk kwartier X Y Z)
  • Ja @Andreplusplus de grafiek wordt goed gelezen. Ik heb de vaststelling ook gedaan terwijl ik meerder keren voor lange tijd naast de boiler stond en op op het dispmay van de boiler de parameterd aflas dat Tado stuurde. De boiler reageerde ook op die signalen.

Alsook is door Hauke de Tado OT programmeur dezelfde vaststelling bevestigd.

Om kort samen te vatten.
    De boiler verwarmt naar zijn water temperatuur setpunt, maar bij overschoote. Krijgt deze een vreemd signaal van Tado waardoor het watersetpunt plots naar max (70 graden) springt. Vervolgens valt de vlam uit en gaat de pomp vertraagd draaien.

Na een tijdje stuurd Tado een nieuw (ander ) setpunt en verwarmt deze weer kort tot hij weer fout handelt en zo herhaald het process.

Dit zie je in de grafieken waarbij je hoge pieken en momenten van niets hebt. Normaal moet de grafiek veel meer uitgemiddeld zijn bij een OpenTherm sturing.
  • Hallo! Een beetje hetzelfde probleem als hieronder. Nefit Trendline 30 met EMS bus. Van te voren gegoogled “Tado Nefit Trendline 30” en genoeg instructies om modulerend in te stellen. Er van uit gegaan dat een nieuwere versie van het systeem hetzelfde zou werken. Erg bijzonder dat de nieuwe versie in principe minder functionaliteiten heeft. Ik heb hem nu op aan-uit ingesteld en daar kan ik nu even mee leven. Ik kan zelfs leven met het feit om een OT converter te kopen, maar de vraag is, heeft dat (nu al) nut?
  • Andreplusplus
    Gezien andere berichten op dit forum is het nog te vroeg, tado X kan (nog) niet goed met Opentherm converters overweg.
    V3+ is monenteel nog aan te raden voor niet-OT ketels.
  • @RaginRenz Ik heb hem nu suboptimaal (maar beter dan Aan-Uit) werkend met de EMS-OT converter.

Heeft denk ik dus wel nut (want hij moduleert wel iets)… maar hoeveel nut, en of je het waard vind de tijd/moeite/geld er in te steken vind ik een lastige… Ik zie het nut in het helpen door ontwikkelen van het product…
    Mijn insteek: wel doen, en dan direct support ticket (met evidence, bijvoorbeeld via HomeWizzard grafieken, met p1 data) inschieten bij TADO zodat ze mee kijken en leren, dat ze meer cases hebben die helpen Tado-X af te maken.

Maar kan me de insteek van @Andreplusplus ook helemaal voorstellen, en dat je voor een iets goedkoper en doorontwikkeld product V3+ gaat…

• Met interesse dit forum gelezen na aanschaf van volledige Tado X set met bedrade thermostaat en radiatorkranen, in de veronderstelling dat e.e.a. zou werken met een Nefit Smartline HRC met een EMS converter. Na twee dagen gewerkt te hebben (d.w.z überhaupt warmte geleverd te krijgen) stopt het systeem plotseling met goed werken. Afgelopen weekend daalde de temperatuur tot 16 graden terwijl zowel de thermostaat als radiatorkranen om warmte vroegen. Compleet willekeurig sloeg de ketel soms kort even aan zonder enig effect op de ruimte temperatuur terwijl de temperatuur in huis langzaam verder zakte.

Inmiddels de oude Nefit thermostaat maar weer aangesloten waarna alles weer lekker warm wordt. Ik maak ook maar even een ticket aan.

@bloemendal ik ben even benieuwd onder welke firmware versie jouw systeem soort van werkt.
  • @drTJB die van mij draait op 240.1
    Hij warmt het huis wel op, maar met extreem veel intervallen. Ik heb 1 radiator helemaal open gedraaid en daarmee functioneert hij (iets) beter.
  • @drTJB ik zit nu op 242.1

@rgelink dank voor de tip! Ga ik ook proberen. Ze stonden tot op heden zoals ze de afgelopen 5 jaar met Eneco-Toon stonden: op standje-halverwege….

• Hier hetzelfde probleem, Tado X aangeschaft met 10 radiatorkranen, blijkt hij niet goed te kunnen werken met het Nefit protocol, en zoals ik het hier lees ook niet met een converter… Moet ik het nu terugsturen, of zit het er aan te komen…

• QuintenB
    QuintenB
    11 november aangepast

@AndreScholten ik heb mijn tado X met 7 radiator kranen kunnen terugsturen naar Tado zelf. Ze gaan morgen de post op, ookal waren ze bij Amazon en Coolblue gekocht en was de retourperiode al verstreken.

De programmeur van het OpenTherm gedeelte bij Tado heeft bevestigd aan de hand van de logs van mijn thermostaat en mij bevindingen, dat de thermostaat nog niet goed werkt met een converter. Momenteel hebben ze niet de resources om dit verder uit te zoeken, is me bevestigd. Dus gaat mijn thermostaat retour. Er komt vroeg of laat wel een oplossing, maar deze winter hoop ik er niet op.

• @bloemendal
    Mooi om te horen dat iets werkt.. haha. Als je zegt dat het beter werkt dan aan/uit, zou je daar enigszins een vergelijking kunnen maken in hoeveel beter het werkt? Als in 70 euro ems converter dongle beter? 😅

Net een nieuwe woning betrokken en prio 1 voor nu is een constante temperatuur behouden in de slaapkamer van mijn dochter van 4 maanden, zonder dat ik constant de woonkamer hoeft te verwarmen. En dat doet die tot nu toe erg goed.

Ik heb een p1 meter, helaas een ouder model slimme meter, die alleen elk uur het verbruik doorstuurt. Denk niet dat daar het moduleren van af te lezen is?

Mijn huidige ketel is al 10 jaar oud dus voor de lange termijn is X hoe ik het nu zie de beste optie voor de lange termijn met of zonder ems converter. en hoe minder cloud, de beter.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Het lijkt er op dat Tado niet geinteresseerd is in het uitlezen van de meter. Je zou verwachten dat er een specifiek Tado device was wat je in je meter in de P1 poort prikt en wat dan communiceert met de bridge, maar dat is er dus niet.

Er is even ge-experimenteerd met koppeling met van die services die via je energiebedrijf de meterstanden doorkrijgen en die je dan (na toestemming) kunt koppelen met applicaties, maar verder dan een beta test is dat nooit gekomen.

Het boeit ze kennelijk niet.

• Vandaag ook het geheel retour gestuurd naar Coolblue. Erg jammer want het concept en de apparatuur is zo mooi! Maar blijkbaar is het lastig voor Tado om iets dat bij de oudere versie van het systeem het gewoon deed bij de nieuwe ook te laten werken.
  • @drTJB Heb je via Tado een ticket aangemaakt? Zou het allesinds wel kenbaar maken naar hen toe.

Hoe meer mensen er dit probleem aankaarten, hoe hoger het issue bij Tado op de lijst gaat komen.

• bloemendal
    13 november aangepast
    @RaginRenz ik kan het verschil niet financieel onderbouwen. Moduleren zou efficiënter moeten zijn ;-) en zich ruim moeten terugverdienen. En als is het maar voor de helft goed werkend, dan is dat al iets.
    Zit ook waarde voor mij in het concept met de knoppen per ruimte.

Mijn verwachting is dat Tado het wel gaat fixen… als we allemaal maar tickets blijven inschieten.

Wel, uitgaande dat jij EMS op je nefit hebt (bijna alle Nefits) en geen OT versie: je hebt dan voor alle thermostaten behalve die van Nefit zelf de EMS-OT converter nodig als je hem modulerend wil aansluiten… maar dat wist je denk ik al wel ;-).
  • Andreplusplus
    @bloemendal er zijn meer thermostaten die overweg kunnen met EMS, bijv tado V3+
  • @Andreplusplus Tado V3+ is intussen een generatie terug. Persoonlijk ben ik geen fan om nog te investeren in een product dat al jaren op de markt is terwijl er een nieuwe versie is. Mijn grootste hekelpunt aan V3(+) was het gebrek aan een ingebouwde batterij (ik hou niet van losse batterijen vervangen) en het gebrek aan de modelijkheid om het bereik uit te breiden met extra bridgen.

Het is spijtig dat Tado X geen EMS ondersteund zoals V3+ dat deed. Maar OpenTherm is de standaard, waar bijna elke nieuwe ketel (al dan niet via converter) mee kan werken. Als Tado X OpenTherm kan, dan gaan we er vanuit dat de communicatie ook via de converter modules zou moeten werken.

• @bloemendal zie jij nog verschil in de verbruiksgrafiek nu je op firmware 242.1 zit t.o.v. 240.1? Versie 242.0 was de drama-versie waarna weer werd gedowngrade naar 240.1. Nu is 242.1 uitgerold (ik zit daar nu ook op met aan/uit) en vraag me af of jij verbetering ziet.

• @BvO ik weet niet precies per wanneer ik op 242.1 ben gezet.

Als ik nu kijk werkt het redelijk (hij doet het ;-), maar gaat wel aantal keer per uur aan/uit ipv subtiel te moduleren (= de bekende bug die nog opgelost moet worden). De bug die ook bewezen was door @QuintenB.
    Laatste dagen lijkt de kracht wel iets terug is na weg geweest te zijn (te zien aan hoe steil de temp grafiek is). Dit komt vermoedelijk door de aanvoer temp die door tado automatisch (op basis van weer/buitentemp) naar beneden was gezet (te laag?) en laatste dagen weer iets om hoog.

Dus… niet af… work toe-doe, maar de basis doet het wel.
    Zie uit naar hem moment dat de spikes weg zijn (=behoud van je ketel op langere termijn).

• @QuintenB Zeker! Op basis van de info hier leek het alsof de technici van Tado voortvarend van start gingen maar dat het inmiddels niet meer prioriteit heeft. Hoop t.z.t. opnieuw een set aan te schaffen
  • @drTJB We waren goed op weg en een paar initiële issues zijn ook opgelost. Momenteel lopen we vast op te hoge temperaturen. Tado X kan bij Bosch OT niet om met een temperatuur overshoot op de warmwater kring of temperatuur daling dat niet optijd bereikt is. Heb er vertrouwen in dat ze het gaan aanpakken en het is me ook bevestigd dat dit wel bekeken gaat worden.

Spijtig genoeg is het nu geen prioriteit, Dit zal niet het enige issue zijn waarmee ze zitten, denk ik.
    Als iedereen dat op dit forum zit en ook passief mee leest een ticket zou openen, dan gaan we er misschien sneller komen.

Ik vermoed dat er veel mensen zullen zijn dat tado X kopen, vaststellen dat het niet werkt zoals ze willen en gewoon terug sturen zondar dat Tado er ooit iets van verneemt. Dat zijn klanten dat Tado voor altijd kwijt gaat zijn.