w.Intercom = i;Nefit 9000i, opentherm en tado-x niet compatible? - Pagina 2 — tado° Community

Nefit 9000i, opentherm en tado-x niet compatible?

2

Antwoorden

• Rob
    Rob Admin
    10 oktober aangepast

@QuintenB

Wat betreft het laatste punt (zoneregelaar) kan ik wel informatie geven. Voor V3+ wordt die automatisch ingesteld. Voor X niet. Dat was een bewuste keuze, maar achteraf mogelijk niet de juiste keuze. Dat gaan we binnenkort waarschijnlijk veranderen en gelijk trekken met hoe het nu is met V3+ (=zoneregelaar automatisch instellen).

Voor allen die zich afvragen waarom het plotseling engels werd; Hauke die hierboven in het Engels reageerde is de persoon die de foutoplossing in de firmware programmeert voor deze bug, en hij is Duitser die geen Nederlands spreekt.

• @Haukw Last saturday my Smart Thermostat X was updated to 231.3. The OT communication works, but the issue that the boiler stops it's pump from the moment that the water in the heating circuits overshoots by 1 degree still persists. Below you see can see a trending of the power consumption of my boiler (via smartplug). The pump and flame shouldn't stop with only a 1 degree overshoot. And even when the temperature goes way to high, the flame should stop but pump needs to keep running.
    I verified the working with my Nest thermostat and on my parents boiler (also Bosch 7000iW) with original Bosch EMS thermostat.

• Around 20:08 today my boiler was ramping up to 70 degrees and worked like it should, it overshot to 72.5 degrees and then ramped down like it should do. This worked one time, while still on the same software 231.3 (Smart Thermostat X). This was probably a fluke because it did work once and all the times before it didn't.

When the temperature request went down to 44 degrees around 20:10. I lowered the thermostat to test. The boiler shut down the flame like it should, the pump kept running but then suddenly stoped after 30 seconds. The pump needs to keep running for the temperature to lower.

• Ik ben sinds vorige week (tot nu toe) tevergeefs aan het proberen om de Tado X werkend te krijgen i.c.m. een nieuwe Nefit Trendline II HRC30 CW5. Met de kennis van een Tado V3+ in zak, dacht ik dat de Tado X identiek zou werken of in ieder geval dusdanig in te stellen is dat deze ook kan communiceren op het Nefit EMS protocol. Niet dus.. :)

Nu heb ik een EMS-OT converter gekocht en aangesloten, maar het werkt nog steeds niet. Ik zie wel dat de ketel wat doet, aangezien er sinds het aansluiten van de converter nu wel gasverbruik is. Je hoort de ketel ook zo nu en dan aanslaan. Maar de kamer warmt niet op. De leidingen worden ook niet warm.

Via de chat kom ik tot nu toe niet echt verder.

Kan dit gaan om hetzelfde probleem als hier eerder beschreven?

• QuintenB
    QuintenB
    15 oktober aangepast

@rgelink Als ik je grafiek zie, is die identiek aan wat ik meemaak.
    Gebruik je toevallig ook de bedrade Smart Thermostat X? zoals Bloemendal en mij? Of heb jij de draadloze ontvanger voor een draadloze thermostaat?

Waneer je op de ketel zel zou kijken op de parameters ga je het volgende vaststellen.

1. Normaal gezien gaat hij correct verwarmen als je max warmte aanvraagt sinds 231.3. Dat doet hij bij mij allesinds, iets wat hij met vorige updates niet deed.

2. Wanneer je minder dan max warmte vraagt, bijvoorbeeld water temperatuur van 55 graden ipv 70 (of wat je maximum setpunt ook is). Dan ga je zien dat bij een overshoot van 1 grade de ketel gewoon ineens stopt en je op de settings in de ketel de aanvraag temperatuur tegelijk met het stoppen naar maximum (70 graden bij mij) ziet springen.

3. Wanneer je ketel er dan toch in geslaagd is een constante temperatuur te leveren en aan te blijven, begint op een gegeven moment Tado de warmte aanvraag temperatuur te verlagen (Dit is een correcte OpenTherm werking). Daaarna begint je ketel met het afbouwen van de temperatuur door de vlam te stoppen en de pomp te laten draaien. Echter gaat Tado na exact 30 seconden het setpunt ineens terug naar 70 graden (maximum) sturen en de pomp stoppen.
    Hierna gaat je ketel in shutdown en duurt het een aantal minuten (bij mij septunt van 10 min) voor de ketel terug de hele opstart cyclus doet.

Jou grafiek en beschrijving van het issue lijkt identiek als bij mij en Bloemendal. Je ketel is niet in staat om een constante en correcte regeling te doen van de water temperatuur. Omdat de Tado thermostaat ergens de mist in gaat. Hierdoor start en stopt de ketel veel meer als nodig is. Dit resulteert in grotere water temperatuur schommelingen doordat je ketel elke keer terug de opstart cyclus moet doen. En mogelijk sneller slijtage van de pomp door het vele herstarten.

@Rob

Het is sinds Woensdag geleden dat ik nog iets vernomen heb van Hauke. Het lijkt er wel op dat meer en meer mensen met een Nefit/Bosch ketel welke de OT converter gebruiken tegen issues beginnen aanlopen. Is er al een prognose wanneer er een update zou komen dat dit oplost?

• Ah, sorry vergeten te vermelden @QuintenB. Het gaat inderdaad om een bedrade Tado thermostaat X. Ik ben nu zelf niet op de locatie, maar ik heb als test de app op 'maximaal verwarmen' gezet. Daarmee zou hij wel enige vorm van leven kunnen vertonen begrijp ik?

Hij draait bij mij overigens firmware 231.2.

• @Rob et al.,

In basis heb nu warmte! Maar moduleren doet ie nog niet lekker. Lijkt zelfde issue als @QuintenB. Ook doorgegeven via chat aan Christoph. Enkele keren per uur aan/uit (volgens gasgrafiek) ipv steady hoog of laag. Dus we zijn op de helft….
  • @rgelink
    Maximaal verwarmen in de app is niet nodig. Afhankelijk van hoeveel het temperatuur verschil is tussen de ruimte en hoeveel je vraagt, gaat de thermostaat zelf een bepaalde watertemperatuur van de boiler vragen. Bij maximaal verwarmen is dit zoizo het maximum. Maar zou gewoon je thermostaat instellen op de temperatuur dat je wilt.

Wel vreemd dat bij jou 231.2 wel werkt (tot in een zekere zin) met de OT converter. Bij de 7000/9000 serie wou 231.2 niet langer dan enkele seconden OT communicatie maken en viel de thermostaat terug naar relais modus. Vandaar dat de mijne al geupgrade is naar 231.3.

Het verwarmingspatroon wat jou gasverbruik weergeeft is wel hetzelfde als bij ons. Dus vermoed dat die problemen wel gelijk zijn.

• @bloemendal Goed om te horen! Sinds welke firmware boek jij positieve(re) resultaten?

• bloemendal
    15 oktober aangepast
    @rgelink firmare 231.3 (heb ik nu). Weet niet (meer) of er nog een anderen tijdelijk op gestaan heeft (denk het niet)
  • @QuintenB Helaas heeft zelfs maximaal verwarmen geen nut gehad. Er komt geen verandering in de kamertemperatuur (temperaturen). Zelfs de leidingen worden niet warm, gasverbruik is nu ook minimaal gebleven. Mijn ketel staat ingesteld op 55 graden. Misschien dat ik hem straks op 70 graden zet om te kijken of dat verschil maakt.

• Rob
    Rob Admin

Goed om te horen dat er vooruitgang is. We zijn er blijkbaar nog niet, maar ik heb er vertrouwen in dat het opgelost gaat worden. Aangezien er direct contact is tussen onze ontwikkelaars en oa. Quinten en bloemendal, hebben zij eerder de update dan ik.

Voor 'nieuwe' mensen die vergelijkbare problemen hebben; neem ajb ook contact op met support. Eventueel kan je, nadat je contact opgenomen hebt met support, mij nog een bericht sturen zodat ik kan helpen dat je zsm met de juiste mensen contact hebt.

• Door tussenkomst van @Rob ben ik in contact gekomen met Wendy, en zij heeft er voor gezorgd dat de nieuwste versie (231.3) op mijn Smart Thermostat X is geïnstalleerd. Gelijk vanaf dat moment slaat de ketel aan. Te zien aan het gasverbruik;

Ik moet er nog achter komen of alles helemaal werkt zoals het hoort, maar het wordt in ieder geval warm nu! Wel weer geschrokken van het gasverbruik, haha. Maar het huis was natuurlijk ook steenkoud ;)

Ik houd jullie op de hoogte & als ik iets moet testen laat het me dan weten!

• @rgelink Blij dat er al beweging in zit. Ik zie nog steeds spikes tussen hoog verbruik en 0 verbruik.

Blijft je ketel nu constant aan? Of valt die ook nog soms uit terwijl je huis nog niet warm is?

• @Rob Ben jij in de mogelijkheid na te gaan wat de huidige stand van zaken is? Ik heb Hauke niet meer gehoord sinds woensdag 9 oktober.
    Verder heb ik Zaterdag 12 oktober nog een update 231.3 gehad dat het connectie issue met OT al deels oploste. (wegvallen van OT verbinding en omschakelen naar relais)
    Sindsdien is het stil en krijg ik mijn huis niet efficiënt verwarmt.

's morgens heb ik 1.5u nodig om mijn badkamer op temperatuur te krijgen doordat tado de ketel elke keer laat uitvallen.
    De workaround is 1 radiator altijd om 30 graden zetten zodat van de ketel constant 70 graden wordt gevraagd.
    Energetisch is dit absoluut niet efficiënt.

Om 10/10 en 14/10 heb ik Hauke nog gedetailleerde en technisch onderbouwde mails gestuurd met data en info wanneer de ketel exact uitvalt en hoe het systeem dan reageert.
    (Opgevolgd via display van ketel door parameters zoals gevraagde temperatuur, geleverde temperatuur, vlam setpunt, pomp setpunt, ... nauwlettend in het oog te houden).

• Rob
    Rob Admin
    22 oktober aangepast

@QuintenB Ik heb contact met Hauke opgenomen en hem op jullie conversatie gewezen. Hij heeft me verzekerd dat hij in ieder geval morgen antwoordt.

Voor de anderen: dit is geen geprek van Quinten met onze support afdeling, maar rechtstreeks 1 op 1 met een ontwikkelaar. Daar is het directe contact met klanten niet deel van de routine van de werkdag.

• Van mijn kant nog niet veel nieuws. Ik heb de kachel niet meer aan gehad sinds mijn laatste bericht. Zodra het stoken echt weer is begonnen laat ik weer wat van me horen!

@QuintenB In mijn vorige test leek het er wel op dat de ketel permanent aan bleef. De onderbreking die je zag in mijn grafiek was denk ik het gevolg van eigen handelen.

• @Rob Gisteren avond is mijn Smart Thermostat X geupdate naar 240.1.

• Wanneer de een setpunt van 55 graden door Tado naar de ketel wordt gegeven, zal de pomp niet meer uitvallen bij een overshoot van 1 of meer graden. Dat is al super nieuws in de correcte richting.
      echter geeft tado op het moment van de overshoot nog steeds foutief en instant het maximum (of misschien een out of bounds) sepunt van 70 graden door.
      Dit ontregelt de ketel nog steeds (vandaar dat ik vermoed een out of bounds setpunt…), waardoor de vlam naar minimum 12% moduleert en daar ook blijft, ookal daalt de temperatuur ver onder het oude setpunt van 55 graden.
      De pomp blijft al draaien en wanneer Tado het setpunt veranderd minuten later, lijkt de vlam wel terug op gang te komen. Dus dit gaat al in de goede richting.

• Wanneer na het bereiken van een constante werktemperatuur het setpunt door tado verlaagd wordt, dan lijkt de pomp nog steeds na 30 seconden uit te vallen als het nieuwe septunt niet bereikt is.

We gaan dus in de goede richting maar zijn er nog niet. Al vermoed ik dat het uiteindelijk wel goed gaat komen en er een volledige oplossing gevonden gaat worden. Ik kijk uit naar de response van Hauke en hoop dat ik hem nog meer nuttige informatie kan geven dan.

• @All, ik zit op dezelfde lijn als @rgelink en @QuintenB.

update:

• De basis doet het via OT. Hoef niet meer om te bouwen voor testen enzo… family heeft dagelijks een werkende verwarming.
    • Niet veel gebruikt laatste dagen. Dus ketel niet echt belast. En daarmee geen harde data/inzicht.
    • Als ik hem bewust wat zwaarder belastte lijkt het patroon van Quinten ook bij mij zichtbaar
    • gevoel: beetje stoken werkt prima, hard stoken werkt niet goed. De kracht van de ketel lijkt er uit…

Wordt vervolgt.

• @bloemendal Dat is ook mijn bevinding, beetje opwarmen lukt. Als je hard wilt opwarmen kom je er niet.

Een workaround van mij is met mijn slimme kranen 1 ruimte op 27-30 graden zetten. Op deze manier vraagt Tado aan de ketel de maximale water temperatuur, en blijft de ketel bij mij wel goed aan.

Gelukkig hoef ik ook nog niet hard te stoken. De slimme thermostaat kranen geven me de optie in 1 of 2 kamers te testen zonder mijn hele huis op te warmen.

• Net gezien dat mijn Smart Thermostat X van 240.1 naar 242.0 is geüpdatet. Vanavond nog eens testen uitvoeren en kijken of er verbeteringen zijn.

Deze morgen nog geen verbetering, maar weet niet of de thermostaat toen al geüpdatet was.
  • Rob
    Rob Admin

@QuintenB De update van jouw specifieke thermostaat was vanochtend om circa 10:11.

• QuintenB
    QuintenB
    24 oktober aangepast

@Rob Dankje voor de info. Intussen heb ik de thermostaat remote al eens gestart en zie ik aan het stroom verbruik van de ketel en het gemeten gasverbruik dat de ketel nog niet 100% lijkt te reageren zoals het hoort. Maar zak niet te snel zijn met oordelen. Straks wil ik de ketel opvolgen als ik er naast sta. Enkel dan kan ik goed zien hoe het setpunt, de pomp, de vlam, … reageren.

Heb jij zicht op wat de actuele status is van de software ivm OT converters en de problemen die er uit voort komen?
    Van Hauke heb ik nog geen response gehad de afgelopen 2 weken.
    Heb hem na elke update 226.1, 231.3, 240.1 wel een verslag gestuurd met welke issues er opgelost lijken en welke problemen nog actief zijn.

• @Rob We zijn met update 242.0 terug 3 stappen achteruit t.o.v. 240.1.

• Bij weinig warmte aanvraag (Ruimte is 21 graden en ik vraag 22 graden), stuurt de thermostaat een setpunt van 70 graden (maximum) naar ketel. De pomp start, vlam start opstart procedure , (50% aan, afbouwen naar 12% en na 1 a 2 minuten opschalen van intensiteit). Hierna gaat de vlam nooit meer omhoog, zelfs niet na 4-5 minuten. De vlam blijft op minimum intensiteit branden, dit doet me denken dat de 70 graden maximum het resultaat is van een out-of-bounds of onherkend setpunt? De water temperatuur was maar 40 graden.
    • Wanneer ik ruimte temperatuur vervolgens verhoog naar 30 graden, vraagt Tado aan de ketel ineens water van 66 graden? Lager dan het vorige ruimte setpunt van 22 graden? Nogmaals, dit doet me vermoeden dat de eerste 70 graden het resultaat is van een foutief setpunt. Die 70 graden kwam voordien ook altijd teboven wanneer het water een overshoot van 1 graden had.
    • Wanneer het water de temperatuur van 66 graden bereikt, valt de pomp meteen weer uit zoals alle versies voor 240.1.

Momenteel kan ik met 242.0 dus geen verwarming laten draaien met normaal gebruik. De pomp draait wel, maar het water warmt nooit op doordat de vlam laag blijft. Ik zal dit in een gedetailleerde mail naar Hauke sturen en hopelijk vinden we snel een oplossing.

@bloemendal kan jij bevestigen dat jou ketel thermostaat op 242.0 het zelfde werkt?

• Zit op 242.0. Ketel werkt maar traaag. Wordt maar niet warm.

Gaspatroon is vandaag wel “normaler” dan gisteren (een en al spikes). Niet zoals vroeger met Toon.

Vandaag en gisteren grafiek attached.
  • Update. Na 2 uur maximaal stoken is ie van ca 19,8 naar 20,3 gemeten temperatuur gegaan, met verwarming op max capaciteit volgens tado. Dit was met Toon absoluut anders. Gaat dus helaas niet goed met deze firm ware.
  • QuintenB
    QuintenB
    25 oktober aangepast

@bloemendal en @Rob Deze morgen was mijn thermostaat terug gedowngrade van 242.0 naar 240.1 en werkt de ketel terug een beetje.

Een lijst met problemen is er nog steeds, maar nu warmt de ketel initiëel al wel terug op naar zijn setpunt alvorens er iets verkeerd gaat. Het setpunt van 70 graden dat we soms op de ketel zien (max setpunt)

Wat gaat goed?

• Bij hoge warmte vraag (bijvoorbeeld 1 kamer op 30 graden en rest normale temperaturen) werkt de ketel goed. Dan krijgen we een correct setpunt van 70 graden en warmt de ketel correct op. Overshoot de ketel dan bij het behalen van 70 graden, moduleert deze correct omlaag.

Werkt de ketel hier correct of geeft hij bij 70 graden en een overshoot ook een 'foutief' 70 graden signaal ipv echt 70 graden signaal (zoals hieronder) door. Hier kan ik geen antwoord op geven. Ik kan alleen opmerken dat in dit geval de ketel wel correct blijft functioneren.

Wat werkt niet?

• Bij lage warmte aanvraag (bijvoorbeeld een setpunt van 22 graden in kamer en 21 gemeten) krijgt de ketel initiëel een lager setpunt (bijvoorbeeld 50 graden). De ketel warmt correct op tot dit setpunt, overshoot een beetje (normaal).
      - Na de overshoot blijft de pomp aan (OK 240.1 is enige versie die dit correct doet)
      - De vlam moduleert omlaag (OK)
      - De vlam blijft op minimum verbranding van 12% staan (NIET OK). Hierdoor neemt de watertemperatuur geleidelijk af, maar dankzij de initiële warmte van naar 50 graden te warmen, kan ik gelukkig wel een beetje verwarmen.
      Wanneer de warmte aanvraag veranderd (nieuw water septunt) dan begint de ketel wel ineens terug op de moduleren.
    • De ketel is in normale werking, ofwel na een hoge vraag van 70 graden, ofwel na 1-2uur met de herstarts zoals puntje hierboven beschreven. Wanneer de warmte vraag van thermostaat naar de ketel verlaagd wordt,
      - Valt vlam uit (OK)
      - Blijft pomp het water circuleren om de temperatuur van het water lager te krijgen (OK)
      - Na exact 30 seconden valt de pomp uit en zie ik simultaan het setpunt naar 70 graden springen. (NIET OK) De pomp zou nooit mogen uitvallen in dit geval. De radiatoren kunnen zoveel thermische massa hebben dat het een hele tijd kan duren alvorens de water temperatuur van bijvoorbeeld 70 naar 45 graden gedaald is. Als het water niet circuleert, koelt de radiator wel af, maar koelt het water ter hoogte van de boiler en de temperatuur sensor in de boiler nooit af.

Het setpunt van 70 graden dat we zien wanneer het fout gaat, lijkt mij niet een echte max warmte aanvraag te zijn. Maar eerder een fout interpretering van het Tado signaal of een reactie op 'illegaal' signaal van de thermostaat.

Met 240.1 staan we dicht bij een werkbare versie. Nog 2 punten oplossen en dan lijken we er te zijn.

• @Rob, @bloemendal, @rgelink:

Na de afgelopen 2 weken verslagen te sturen naar de OpenTherm programmeur binnen Tado heb ik net een mail gehad dat er tussen verschillende merken variaties zijn op OpenTherm signalen en dat ze momenteel niet de resources hebben om het te onderzoeken. Ze gaan me inlichten wanneer hier verandering in is. Voorlopig heb geen tijdschema gekregen.

Intussen zit ik dus met een investering van 600+ euro ( Thermostaat, bridge en 7 kranen) in een product dat niet volledig werkt en ze voorlopig niet de tijd voor hebben om aan te werken.
    Ik kan dus kiezen tussen mijn oude Nest thermostaat terug installeren of de Tado op relais functie laten werken.

Mijn eigen interpretatie hiervan is dat ze het product naar de markt gerushed hebben en de eerste kopers ervan de pineut zijn. Het enige wat ik momenteel kan doen is vragen dat zoveel mogelijk mensen met issues tickets openen en hopelijk een admins zoals Rob druk kunnen uitoefenen dat dit issue toch prioritair gepushed wordt.

• Ik ben ook naar 240.1 gedowngrade… maar omdat ik niet weet per welk tijdstip kan ik (nog) geen resultaten rapporteren.

@QuintenB ik blijf het knap vinden hoe je deze data weet blijven verzamelen en rapporteren. Leer ik van. En kan het helaas nog niet zelf (los van dat ik dan om het uit de ketel af te lezen op de niet geïsoleerde zolder moet liggen voor langere tijd om het te lezen). De gevolgen zie en merk ik wel en blijf ik rapporteren.

@QuintenB Ik hoop ik voor mij en alle anderen dat je het blijft doen, maar snap ook dat je met je potentiële desinvestering zit.

@Rob is er niet iets van een beta programma met rewards om @QuintenB te blijven motiveren? Ik zat daar in bij Sonos en de rewards compenseerden netjes voor de frustratie die ik soms had met de crap-firmwares van Sonos.

Voor mij is terug gaan naar Toon, of relay accepteren iets makkelijker; heb de kranen wel op de wenslijst maar nog niet aangeschaft (stel ik ook maar even uit ;-), en kan bijverwarming (duur!) met een gas haard in de woonkamer.
    Obv vorige firmware heb ik van m’n gezin die vraag om terug te gaan naar Toon al wel gekregen want “het word maar niet behagelijk warm”.

De techneuten hebben mij niet gemaild. Ticket wilde ze sluiten maar heb ik open laten houden. En de gevolgen werden laatste keer beetje weggewuifd (spikes in verbruik zijn heel normaal… ondanks dat ik ze in 5 jaar nooit gehad heb)…. Met dank aan @QuintenB’s aanvullende input kon ik de discussie wel gaande houden.