Garantiebeleid Tado

Jaring
Jaring

Na net iets meer dan 2 jaar na aanschaf van mijn Tado-systeem heeft een van mijn radiatorknoppen een probleem.

Na uitgebreid overleg en opsturen van talloze fotos en videos concludeert Tado dat mijn garantietermijn van 2 jaar is overschreden. Ze bieden niet aan de knop te repareren (ook niet tegen betaling) en er is geen enkele coulance regeling. Als zoethoudertje krijg ik een kortingsbon van 20% op een nieuwe knop.

Blijkbaar gaat Tado er vanuit dat de afschrijftermijn van de apparatuur 2,5 jaar is, met een restwaarde van 20% na 2 jaar.

ik vraag mij af of hiermee geen afbreuk wordt gedaan aan haar wettelijke garantie verplichtingen?

Heeft iemand ervaring met de reactie van Tado op defectecten jaar na aankoop?


Comments

  • Klopt, hebt het zelf ervaren met mijn kamerthermostaat! Een anderhalf maand uit de garantie aangemeld bij Tado via de chat, Zou per mail reactie ontvangen na insturen van de serienummer. Geen reactie ontvangen en met de chabot kom je ook ver.
  • Als je de berichten op dit forum een beetje leest, krijg je het idee dat het hele systeem in de lucht houden nogal wat handwerk vraagt van het personeel.

    De 80 euro ofzo die een knop of ander apparaat kost, jagen ze er m.i. dan gemiddeld waarschijnlijk snel doorheen aan 'serverkosten, ontwikkelkosten, fabricagekosten, en supportkosten'. Waarschijnlijk gaat het een beetje aan het eigen succes ten onder. Dus moeten ze wel flauw doen over garantietermijnen.

    Het lijkt me dat de te verwachten levensduur van zo'n knop wel langer is dan 2 jaar, als je alleen al kijkt naar de tijd die ze zeggen dat je met een set batterijen doet. Als '2.5 jaar' de afschrijvingstermijn is, zou je dan 1x in het leven van het product de batterijen moeten verwisselen, dus waarom kan je de batterijen dan ueberhaubt verwisselen? En hoeveel moet je dan wel niet op je stookkosten besparen om hem terug te verdienen en het gedoe van omschakelen economisch verantwoord te laten zijn?
    Als gewone, naïve consument mag je m.i. wel verwachten dat een 'cv-thermostaat'wel zo'n 20 jaar meegaat, en als hij dus overlijdt binnen 3 jaar, hij nog voor geen 15% is afgeschreven.

    Maar ja, gelijk hebben betekent nog niet het ook krijgen... Als je plezier hebt in het proces van 'gelijk halen', dan kan je natuurlijk proberen voor die paar tientjes tot het uiterste te gaan; wellicht is het economisch niet verantwoord, maar dan heb je wel lol gehad en heeft 'tado' er ook niets aan verdiend.
  • Bij mij gaan ze nu ook om de haverklap kapot, net nadat mn garantie bij Bol.com is verlopen. Werkt allemaal niet goed
  • In Scotland, we have legal rights for 6 years regardless of manufacturer warranty. However, in reality, the process of claiming would be expensive and difficult so most people just don't bother.

    I expect you'd have something similar in the Netherlands

    In my view, a radiator thermostat should last at least 10-20 years. The Tado units are definitely on the flimsy side but it would be unreasonable to expect a consumer to replace these every few years so I think a claim would be valid.