w.Intercom = i;Tado in combinatie met Elga hybride warmtepomp: hoe werking - Pagina 3 — tado° Community

Tado in combinatie met Elga hybride warmtepomp: hoe werking

13»

Antwoorden

• De schakeltijden dienen aangepast te worden en dit kan alleen aan onze Back(end) kant. Dud voor degenen die de juiste timing nodig hebben, neem contact op met de tado° Klantendienst, met de vraag of de timing voor een WP aangepast kunnen worden.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Heeeee, tado medewerkers bestaan nog!
    Ik zou willen aanbevelen om het door geklaag heen te lezen en eens te kijken wat er voor goede suggesties, ideeën, en verbeteringen allemaal worden gedaan.
  • @Joey contact gehad en PID is aangepast. Ik zie dat er iets veranderd is, nu testen.😊
  • @WardjeP Ehum. ik zit in hetzelfde bootje, Elga Ace, flinke overshoot tijdens opwarmen huis (VW), veel "regelstop" momenten. Kan Je helpen, WELKE klantenservice precies bellen, en WAT precies aan hun vragen om aan instellingen te veranderen? Dank!

•  neem contact op met de tado° Klantendienst op tado.com ..... met de vraag of de timing voor jouw WP aangepast kan worden. De klantendienst weet dan al genoeg

• @Balazs klopt wat Joey aangeeft. Ik heb via de chat een vraag gesteld en eerst kreeg ik een standaard antwoord. Toen ik aangaf dat dit niet zou helpen werd mijn vraag naar de tweede lijn gezet. Al met al binnen 1 dag aangepast. 👍
    @Joey wel vreemd dat ik via de site op mijn laptop op de NL chat kom maar via mijn iPhone (via de NLsite) op een engelstalige.
  • Balazs
    Balazs ✭✭
    oktober 2023 aangepast

@WardjeP <zucht> Hoe is het Je gelukt om met een levende mens bij Tado gaan communiceren??

Ik heb nu twee keer contact gehad met hun mentaal uitgedaagd Chatbot (gisteren en vanochtend), als technische vraag mijn verzoek ingetypt -en twee keer als antwoord gekregen: 

"Wij nemen zo snel mogelijk weer contact met u op.

Je ontvangt hier antwoord en in je e-mail:"

"Onze gebruikelijke reactietijd

🕒 Een paar uur"

En vervolgens gebeurt er niets.. Is er een toverwoord/-spreuk nodig om een reactie te krijgen van Tado..?

• Ik was te ongeduldig. My bad. @joey: excuus!!
    "Hallo,
    Bedankt voor uw geduld,
    Wij hebben de timing aangepast naar een passende voor warmtepompen
    Mocht u nog vragen hebben dan horen wij dit graag.
    Met vriendelijke groeten,"
  • @WardjeP Tado is bij mij onlangs aan/uit op mijn nieuwe Elga Ace aangesloten. Alles lijkt goed te werken maar....na 100 branduren van de warmtepomp heb ik al ruim 340 start/stops, vooral aan begin en einde van de dag. Begrijp ik goed dat dit hoge aantal start/stops verholpen zou kunnen worden met het aanpassen van de timing door Tado? Lijkt me belangrijk aangezien mijn beeld is dat dit hoge aantal de levensduur van de warmtepomp (lees: generator) wel heel erg beperkt

• @Balazs Aanvullend op mijn vraag aan WardjeP, vermindert het aanpassen van de timing bij jou het aantal start/stops van de generator?

• @Henkie ja, ik zag op HomeWizard dat de Elga pendelde bij het starten van het verwarmen én bij het stoppen. Na het aanpassen is dit veel rustiger nu. Alleen heb ik nog wel veel overshoot (pomp stopt te laat) en vind ik dat de warmtepomp te laat begint. Maar ik ga nog even met Tado in conclaaf
  • Balazs
    Balazs ✭✭
    oktober 2023 aangepast

@Henkie Ik kan Je vraag niet beantwoorden, omdat ik niet weet hoe ik de start/stop momenten op mijn Elga Ace kan scoren. Wat ik wél weet is, dat sinds de aanpassing van Tado ik veel minder "regelstop" momenten op mijn Elga Ace zie (ik was al een beetje obsessief het WP display in de bijkeuken aan het checken) en dat de opwarming curves van het huis op de Tado display veel soepeler lopen (mn woonkamer, met vloervewarming), minder overshoot is (voorheen soms tot 0.5C!) en een fijnere comfortgevoel op de bank avonds (placebo-effect?).

Wat opvalt, is dat sinds de aanpassing aan hun kant mijn gasverbruik wat toegenomen is, stroom wat minder (ik heb een dynamisch energiecontract, met live verbruiksdata) -zou dit met de onnodig vele start/stop momenten tevoren te maken hebben?

Onder de streep: na het aanpassen beter, gelijker opwarmen (mn woonkamer), minder "regelstop" en wat meer gas- en minder stroomverbruik (na 2 dagen, wat het waard is).

@WardjeP Ik las Je post nu pas. IK vind dat overshoot veel minder werd (mn woonkamer, vv), "laat beginnen" wellicht herkenbaar (mn bij het opwarmen van de woonkamer vroeg in de ochtend?). Al met al vind ik toch een fikse verbetering met de aanpassingen -maar met het kwakkelweer/-temperaturen van de afgelopen dagen vind ik het moeilijk om een harde uitspraak te maken. Als Je met Tado "in conclaaf" bent geweest, kan Je vragen om de bij Jou gemaakte aanpassingen ook meteen bij me te laten doen..? 😇Of, doorgeven hier, wat Jullie nog hebben veranderd? Dank!

PS: ja, ik weet dat Tado nu hun aparte connector verkopen om WP en gas/stroom verbruik te optimaliseren; maar de prijs (aanschaf en abo) vind ik té duur om een reële winst op mijn energierekening mee te maken. Plus, gezien opwarmmomenten zou gasgebruik toch altijd moeten blijven (ik heb een Elga Ace 4 en een Calenta 40 in een groot, oud huis, redelijk geïsoleerd); wat ik nú op mijn Zonneplan app zie is wat ik ook eerst verwachtte van een wp: lang, lage stroomgebruik periodes en mn ochtend vroeg, middag, bij opwarmmomenten gasgebruik erbij. Klinkt logisch, aannemelijk.

• @WardjeP en @Balazs, dank voor jullie snelle reactie. Ik ga morgen Tado verzoeken om aanpassing van de timing van de schakelmomenten aan een Elba warmtepomp. Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten aan mijn kant.

• Balazs
    Balazs ✭✭
    oktober 2023 aangepast

Ja, ik weet het, slag in de lucht, 100+1 factoren van invloed, weekend ertussen, etc-etc. 

Maar, toch, wat het waard is, onze stroom-/gasverbruik en -kosten in de paar dagen voor en na de aanpassing van Elga Ace aansturing door Tado.

De instellingen van Tado zijn onveranderd, ons verbruik thuis ook; en onze heerlijke Oerhollandse kwakkelherfst temperaturen zijn ook nagenoeg dezelfde gebleven afgelopen week (soms met meer regen, soms iets minder).

• Begin van deze week heb ik Tado verzocht om “de timing van mijn Tado aan te passen aan een warmtepomp (Elga Ace)”. Dat is inmiddels gebeurd. Het aantal schakelpunten van Tado is hierdoor verminderd, met als resultaat veel minder start/stops van de warmtepomp. Dat is van belang voor de levensduur van de warmtepomp. Ik had min of meer bij toeval via de installateurscode in het menu van de warmtepomp gezien dat er tot wel 25 start/stops in een etmaal waren. Na aanpassing door Tado ligt dat de afgelopen drie dagen op circa 5 per etmaal.

Mijn voorlopige indruk is dat Tado, de Elga Ace en de nieuwe Tzerra ketel nu goed met elkaar overweg kunnen. In de zoektocht tot dusverre, kwam ik een interessant YouTube-filmpje tegen, met de titel “Naregeling met een Remeha Elga Ace hybride warmtepomp” waarin Remeha uitlegt hoe je bij een Elga Ace, zoneregeling (dus per vertrek) kunt realiseren. De stelling daar is dat dit bijna altijd gaat via een aan/uit (aangesloten) thermostaat. Eenmaal “aan” werkt de Elga modulerend. Zou je - bij een regeling per vertrek - welke thermostaat dan ook, modulerend aansluiten dan loopt je kennelijk een risico dat die niet dezelfde taal spreekt als de Elga en dat wordt daarom afgeraden. En als je de eTwist modulerend aansluit dan ondersteunt die weer geen regeling per vertrek. Kortom, de Tado is zo gek nog niet. De instellingen die je via een eTwist zou kunnen doen, kun je immers ook via het installatiemenu van de Elga doen. Overigens blijkt de Elga ook zonder thermostaat te kunnen werken, maar dan werkt hij 24/7 op de weersafhankelijk instelling en dat is ook weer niet wat je wilt.

• @Joey ik heb een klep voor mijn vloerverwarming aangestuurd door tado slimme thermostaat, en de thermostaat stuurt de draadloze ontvanger aan om de Elga Ace te activeren. nu staat hij nog op OT maar als ik hem aansluit op Aan/uit moet ik dan nog settings in de thermostaat aanpassen?

• @Joey Ik heb ivm de combinatie Tado - warmtepomp Elga Ace+Tzerra cv ook een verzoek gedaan om de timing aan te passen. Ik krijg nu de vraag "Kunt u ons de gewenste minimale AAN- en UIT-periode doorgeven." Ik kan hier geen antwoord op geven. Weet iemand wat het juiste antwoord is of hangt dit af van mijn specifieke situatie?
  • @Henkie Hoe stuur je nu de Elga aan? Obv Ruimte of Ruimte en buitensensor?

• @WardjeP Excuus voor de heel late reactie. Bij mij is de aansturing volledig weersafhankelijk, zoals ook door Remeha aanbevolen (in geval van temperatuurregeling per vertrek). De reden is dat Tado aan/uit is aangesloten. Die zet de wp dus alleen aan en uit. Meer communicatie tussen tado en wp vind niet plaats. Als ik in een bepaald vertrek tado tijdelijk een hogere temperatuur laat vragen reageert de wp daar niet op, zo is gebleken.

https://www.youtube.com/watch?v=nRVIR9h8koU

• Ik heb inmiddels een duidelijk antwoord gekregen op de vraag wat er precies aangepast wordt bij het aanpassen van de timing met gebruik van een Elga Ace hybride warmtepomp. Wellicht helpt dit anderen...

"Met de standaardinstellingen schakelt het relais van je slimme thermostaat pas in bij een warmtevraag van 15% en schakelt het nooit uit als de warmtevraag hoger is dan 85%.

Tussen 15% en 85% bepaalt de PID-modulatie hoe vaak en hoe lang het relais sluit.

Hoe vaak het relais in 1 uur schakelt, hangt volledig af van hoeveel warmte de kamer in dat uur vraagt."

Met de nieuwe instellingen zal het relais niet inschakelen vóór 50% warmtevraag en niet uitschakelen zolang de warmtevraag hoger is dan 75%. De PID-modulatie vindt dus alleen plaats tussen 50% en 75% warmtevraag.

Hoe vaak het relais inschakelt in 1 uur, hangt volledig af van hoeveel warmte de kamer vraagt tijdens dat uur, maar het zou niet meer dan 1 keer per uur moeten inschakelen
  • WardjeP
    19 januari aangepast
    @MarcelvdB dank je voor de toelichting!
    @Henkie als je de Elga op weersafhankelijk hebt staan, reageert deze dan helemaal niet op Tado? Ik heb hem even op WA gehad maar als Tado uitschakelde, schakelde ook de Elga uit 🤷‍♂️. Geen verschil met Ruimte en Buiten. Wellicht een instelling?
  • @WardjeP Ik heb het van mijn installateur zo begrepen: Als Tado op de aan/uit contacten is aangesloten dan is dat wat hij doet: de wp aanzetten en uitzetten (en voor de rest regelt de wp alles). Dat aan/uitzetten doet Tado ongeacht welke instelling op de wp je kiest, wa of ruimte&buiten. Daar is dus inderdaad geen verschil tussen. Wat ik bedoel is dat als je de ruimte-thermostaat tussentijds hoger zet, de wp dan niet vanaf dat moment meer warmte gaat leveren. Hij hooguit langer door dan hij anders gedaan zou hebben tenzij het klokprogramma Tado uit zet.

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Nee, het aan/uit contact gaat moduleren, zie de post hierboven over de uitleg van Tado
  • Ik heb mijn Elga Ace vandaag van OT naar Aan/Uit laten zetten. Zoals ik het nu zie gaat de wp bij warmtevraag aan met het ingestelde interne klokprogramma. Dus of ik de thermostaat nu op 20 of 22 zet, in het display van de warmtepomp staat altijd 20 tot een bepaalde ingestelde tijd en bij geen warmtevraag UIT met 6. Ik vraag me toch af of dit de juiste werking is. Werkt de wp niet efficiënter als die ook echt weet wat de ingestelde temperatuur is? Met OT stond de ingestelde temperatuur altijd correct in het display van de warmtepomp. Met aan/uit gaat dat natuurlijk niet dus naar mijn idee doet de wp altijd hetzelfde en houdt geen rekening met de delta tussen ruimte temperatuur en de ingestelde temperatuur op de thermostaat. Het maakt nu niet uit als de ruimte 19 is en de instelling 20 of 25. Dat weet de wp immers niet. Dat kan toch nooit efficient zijn? Of mis ik iets.