w.Intercom = i;Tado in combinatie met Elga hybride warmtepomp: hoe werking - Pagina 2 — tado° Community

Tado in combinatie met Elga hybride warmtepomp: hoe werking

2

Antwoorden

• Short read, open Therm en Remeha CV aansturing. Best interessant.
    Vakblad Warmtepompen: Aansturing gasketel door hybride warmtepomp: vaak ouderwets 'aan/uit'.
    https://www.vakbladwarmtepompen.nl/7766/hybride-warmtepomp-stuurt-ketel-vaak-ouderwets-aan-uit-aan
  • @Balazs klein vraagje, u heeft het steeds over de Elga Ace, heeft u de nieuwe Remeha Elga Ace of de oude? De oude werkt kennelijk intern compleet anders dan de nieuwe van Remeha aldus installateur. Updatje, aan mijn kant. Heb temperatuur van huiskamer op constant 20gr en gebruik de tado wel op de bovenkamers. Werkt eigenlijk best goed.

stefan

• Sorry voor spraakverwarring. Remeha Elga Ace icm Remeha Calenta (40).
  • Hmm, dat is de zelfde combinatie als ik heb. Ik hou het nu nog even bij wat ik nu heb tot er misschien nog iets veranderd. Meest ongunstige komt er een nieuw Tado product die wel ondersteuning geeft.
  • @stefke
    Maar wat is Jouw probleem eigenlijk? 2 posten eerder schrijf Je dat je systeem nu eigenlijk best OK functioneert?
    Ik heb beneden vloerverwarming (aangestuurd door tado), die zet ik snachts half graad lager, boven een hoop tado radiatoren (alle kamers) - en het werkt overal goed, in mn ervaring.
  • Ik heb geen probleem 😉. Alleen beetje jaloers dat het bij jouw wel goed werkt😁 met Tado.
  • Maar wat is anders bij Jou? Bij mij beneden vloerverwarming woonkamer aangestuurd door Tado kamerthermostaat icm 2 tado radiatorknoppen op de vloerverwarming, boven tik losse tado radiatorknoppen - en het geheel werkt prima met aan/uit aansturing van Elga Ace (die dan zelf moduleert, ook richting gasketel).
    Dit is toch ook setup, en het werkt? Of mis ik iets?
  • ik heb onlangs een Tado V3 aangeschaft voor het aansturen van mijn Techneco Elsa.

dit zou volgends bovenstaande informatie met de V3 versie geen probleem moeten zijn.

Echter modulerend kreeg ik hem niet werkend waarna de Tado helpdesk aangaf dat ze de Elga afraden in combinatie met Tado.. Wel vreemd natuurlijk als je het wel aangeeft in je documentatie.

Via de aan/uit sturing van de Tado zou het dan wel moeten werken, de Tado thermostaat hier op instellen is niet zo moeilijk echter zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dan de Elga van Techeco moet configureren… zodat deze zich door aa/uit laat aansturen en niet middels openterm, modulerend.

groet

Albert

• Hmm. Ik kan alleen zeggen dat bij mij al bijna een jaar prima werkt, met aan/uit aansturing van Elga Ace door Tado; qua comfortgevoel even goed als voorheen modulerend aansturing van mn Remeha Calenta CV. Qua functionaliteit het enige verlies wat ik merk is dat ik watertemperatuur niet meer via Tado kan instellen (wat ik eigenlijk helemaal niet mis). Als iemand nog andere 'functionaliteit verlies' kan benoemen, heel graag!
  • Tevens zou ander functionaliteit verlies zijn dat je de buitentemperatuur niet kan aflezen op de Tado unit en niet meer in het installateursmenu van Elga kan komen via de Tado maar dat hoef je maar eenmalig in te regelen natuurlijk.

• Allebeide klopt; buitentemp kan ik niet in Tado aflezen (maar volgens mij kon ik het voorheen ook niet; eerlijk te zijn nooit naar gezocht; weer gestuurde temp regeling doet Tado toch met van internet gehaalde weervoorspelling data..) en kan ik idd ook niet in installatie menu van Elga komen - maar weet ook niet waarom ik het via Tado zou doen, als het nodig is doe ik het via de Remaha app/ op Elga..
    Als dit alle gemiste functionaliteit is, kan ik prima er zonder leven.. 😇
  • @Balazs , de Remeha app werkt bij degene die nu een nieuwe Elga Ace kopen niet🤔. De Bluetooth module is manko bij Remeha dus leveren ze hem zonder uit. Enige mogenlijkheid is nu op het apparaat of met de eTwist

• Balazs
    Balazs ✭✭
    januari 2022 aangepast
    Het kan. Bij mij werkte het wel (Remeha Smart Service Tool, Android, via BT), wel wat moeizaam - instellen op het apparaat is zeker een optie..
  • @ToonVV

Is het een oplossing als je de offset van de radiatorknoppen aanpast?

• @Balazs, misschien heb ik er overheen gelezen, maar gebruik jij de TADO Draadloze Ontvanger/Extensie kit of de TADO Slimme Thermostaat om de Elga Ace aan te sturen?

Kan jij ook al meer vertelen over de besparing die de Hybride setup oplevert?
  • @Valkora,

ik heb uiteindelijk de eTwist gekocht en de verwarming dag en nacht op 20 gr gezet omdat anders smorgens de Elga ace te veel moet opwarmen. Na 20 of 30 minuten gaat hij de cv vragen om bij te springen en dat is niet wat ik wil. Even voor de duidelijkheid wij hebben beneden vloerverwarming en boven alle kamers een tados slimme knop. De CV staat op een stooklijn van 50Gr en de Elga Ace staat ook op 50gr stooklijn ( dus niet de default van 70!) ook blijft de elga ace tot -15 werken ipv de default tot 4graden.

ik ben van 1600 kub per jaar terug gegaan naar 375 kub ( alleen nog water) gezien de huidige prijs van gas ben ik super blij. Wel 2000Kw/h meer elektra.

zoals het er nu naar uitziet verdien ik de Elga ace in 3 jaar terug.

stefan

• @Valkora heb je bij je warmtepomp ook een buffervat geplaatst?
  • Smartsys
    Smartsys ✭✭
    september 2022 aangepast
    Ik gebruik momenteel een Bosch ketel welke modulerend bedraad met een Tado V3+ thermostaat verbonden is.
    Binnenkort gaat de Bosch ketel weg en komt er een Nefit (stiekem ook Bosch ketel) en zodra deze geleverd kan worden komt er een Remeha Elga Ace naast.
    Als ik het goed begrijp moet ik de Tado omzetten naar aan/uit zodra de Elga Ace wordt geplaatst.
    Deze stuurt dan de WP en de WP stuurt de ketel via OpenTherm.
    De zone regelingen welke ik boven en in de berging en badkamer gebruik blijft op deze manier ook gewoon werken?
    Ik neem ergens te hebben gelezen dat er wel gewerkt wordt aan een oplossing vanuit Tado, maar hoe is hier de status van?

P.s. ik schakel middels een domotica oplossing de pompen van de vloerverwarming uit zodra er geen warmtevraag meer is voor de begane grond of de berging. Dit werkt op dit moment best goed.
  • Beste allen,

Sinds vandaag is bij mij de 4kwh Remeha Elga Ace in gebruik genomen icm een Remeha Calenta Ace.

De tado is via aan/uit aangesloten op de Elga Ace (com/no bedrading, mode R01, HC01, Ex uit, warm water sturing uit)
    Vanuit de Elga ace via het groene poorte OTH naar de CV ketel. De installatie van de Elga Ace is uitgevoerd door een installateur.

Volgens mij gaat er echter iets niet goed.

De cv ketel zou moeten bijspringen als er meerdere graden verwarmd moeten worden. Bijvoorbeeld van 17 graden naar 25.
    Nu heb ik dit geprobeerd in alle ruimtes door de temperaturen per ruimte afzonderlijk op 25 graden in te stellen, maar in geen enkel geval werd de CV bijgeschakeld. De temperatuur was in elke ruimte onder de 20 graden.
    Hoe kan het dat de cv niet werd aangespoort om te verwarmen (zelfs na een langere tijd)?

Om een voorbeeld te geven: 1 slaapkamer is om 19u ingesteld op 19 graden, waar het toen 17,5 graden was. Om 21:45 is het 18.1 graden. Normaliter was de kamer in 10 minuten opgewarmd door de CV ketel zonder de warmtepomp. Nu is de kamer helaas nog steeds niet op temperatuur..

Moet er iets aan de kant van de CV of warmtepomp ingesteld worden op de apparaten om het goed functionerend te krijgen?

Alle tips en hulp worden zeer gewaardeerd.
  • Mijn advies, stop met fout zoeken en koop een eTwist of een andere thermostaat. En stel die als je tenminste een vloerverwarming hebt op een vaste waarde per 24 uur ( in mijn geval 20gr) omdat het erg veel energie kost om morgens de vloer weer te verwarmen naar 20gr. De Elga Ace is zo geprogrammeerd dat als hij de ingestelde temperatuur niet in 30 min kan behalen dat de CV dan bijspringt. Ik heb overigens de Tado slimme thermostaat knoppen nog wel in elke kamer om bv boven op mijn kantoor de temperatuur tijdens thuiswerk dagen toch op 20gr te krijgen. Dit bespaard in mijn geval iig veel gas.

kort gezegd de Elga Ace kan niet goed integreren met een CV ketel en Tado. Helaas.

er zijn mensen die wel tevreden zijn maar ik heb na 2 maanden proberen samen met de Tado helpdesk toch maar een eTwist gekocht. Heb het nu 14 maanden draaien en ben tevreden.

Ben van 1600 Kub gas terug gegaan naar 280 Kub per jaar inclusief het douchen/ warm water via de CV ketel.

Stefan

• 'Ben van 1600 Kub gas terug gegaan naar 280 Kub per jaar inclusief het douchen/ warm water via de CV ketel.'
    Dit is erg indrukwekkend, zeg! Ook besparing op Je totale energierekening (gas + stroom), of zit de meeste winst in minder gasverbruik?
    En; hoe heb Je je systeem opgezet; eTwist stuurt Elga Ace aan; en losse Tado thermostaatknoppen in de kamers, zonder een centrale Tado thermostaat? Kan je zo een systeem in Tado opzetten?
    Ben benieuwd, in m'n Tado aangestuurd systeem wordt idd nog aardig wat gas gebruikt..
  • De winst zit in minder gas. Ik heb bv de CV op 50 graden gezet en de Elga Ace ingesteld ook op 50 ( default heeft deze een stooklijn van 70gr) deze moet gelijk worden aan ketel temperatuur. Verder Elga Ace tot -15g ingesteld ipv 4gr. De Elga gebruikt wel 2000Kw stroom per jaar maar met genoeg panelen is dit prima. Om je een idee te geven. Bij -6 van afgelopen week gebruikt de Elga 23Kw stroom en 2kub gas. Tot de 4g gebruikt hij geen gas. Gr Stefan
  • Ja, idd, ik heb Elga Ace ook al op lage temp gezet (beneden overal vloerverwarming). De -15 g heb ik NIET gedaan; dit is toch ook een efficiëntie 'ding'; het zou met gas efficiënter stoken bij lage temp, dan met stroom? Ik weet niet waar omslagpunt is met de prijzen van nú en ik heb geen zonnepanelen (andere situatie dus, dan bij Jou).

En, m'n tweede vraag: kan Je een Tado home systeem opzetten zonder aansturing van de ketel door Tado (in wezen wat Jij doet), alleen de losse radiatorknoppen erin zetten?

Ik vraag me trouwens af, als ik Je systeem kopieer, maar ipv eTwist met Tado continu laat verwarmen (vloer, woonkamer) op 20 C (ik heb nog wat lichte temp verschillen, overdag/ nacht) of zo'n opstelling niet vergelijkbare resultaten geeft als Je eTwist opstelling? Bij mij stuurt namelijk Tado Elga Ace met on/off aan -maar Elga Ace doet netjes modulerend verwarmen met Remeha gasketel (ik kan het zien op de driestap vlammetjes stook-icoon op de gasketel).

• Ik heb overigens ook nog de Tado huiskamer thermostaat in de huiskamer liggen zonder aansluiting op de ketel en heb de slimme Tado knop op de vlierverwarming op 25graden gezet zodat deze altijd open staat. De Tado knoppen gebruik ik in principe alleen boven en bijkeuken. En ja die werken alleen als de Elga ook daadwerkelijk warmte afgeeft. Dus ik heb bv als ik om 8:00 morgens mijn kantoor warm wil hebben dat hij dan al om 6:00 begint om de ruimte te verwarmen omdat de warmte pomp niet altijd warmte levert. Succes met jouw installatie
  • Ehum. Gisteravond heb ik mijn CV-monteur goeroe vriend uitgehoord over dit onderwerp, eTwist vs Tado als aansturing Elga Ace en hij zegt dat eTwist moet je hier gewoon als een (hele) "dure luxe afstandsbediening" zien; eTwist krijgt informatie via R-bus, het kan ook wat instelling veranderingen doorgeven aan je ketel (Elga Ace met of zonder cv-ketel) -maar al het "denkwerk" gebeurt in de Elga Ace.

In wezen alles wat je via eTwist aanpast, instelt, kan je ook in de Elga Ace ook instellen.

Kortom, zijn advies was om bij Tado te blijven, idd continu temperatuur voor de vv gaan instellen, zo nodig aanvoertemp (over shoot!) en stooklijn aanpassen; volgens hem leidt dit tot dezelfde resultaten als met eTwist aansturen ipv Tado.

Wat comfort gevoel beter met eTwist betreft: zou het wellicht aan eTwist's "langzaam opwarmen" instelling vs de waardeloze (zelflerende??) Tado algoritme liggen? Just my 2c.

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Voor zover ik weet is Tado niet zelf lerend, althans nooit iets van gemerkt
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"Gisteravond heb ik mijn CV-monteur goeroe vriend uitgehoord over dit onderwerp, eTwist vs Tado als aansturing Elga Ace en hij zegt dat eTwist moet je hier gewoon als een (hele) "dure luxe afstandsbediening" zien;"

Als je monteur vriend dat vindt dan vraag ik me af wat hij van Tado vindt. Dat is ook een dure afstandsbediening, alleen kun je er zelf niet eens instellingen op doen, dat moet allemaal via de servicedesk.

• Die discussie hebben we al vaker gevoerd -voordeel van Tado blijft dat in ons huis (oude boerderij, redelijk geïsoleerd, beneden vv, boven veel kamers met eigen radiatoren, op een verwarmingsysteem aangesloten) de losse Tado knoppen kunnen voor aparte warmtevraag van de (boven)kamers zorgen, los van kamerthermostaat/ status vv beneden. Gezien dat onze slaapkamer en de kamers van onze kinderen boven zijn, dit zorgt wel voor een aangenaam leefklimaat thuis -maar idd, gebruikmakend van een (andere) dure afstandsbediening.. 😇

• even ter info, de Elga Ace kan prima aangestuurd worden door tado° via Aan/Uit, digitale/modulerende aansturing is niet mogelijk.

En om antwoord te geven op de vraag aan @ToonVV of het om Aan/Uit of modulerend gaat. Op basis van zijn tekst ging het hier dus om modulerend "... Ook stuurt Tado een melding (PID?) naar de Elga..."

• Vraagje: Tado stuurt de Elga aan obv aan-uit maar schakelt teveel bij het opwarmen en als de temperatuur gehaald is, ook bij het afschakelen. Wat als ik er een tijdrelais tussen zet. Dus als Tado aanschakelt dat het tijdrelais bv 30 minuten hoog blijft. Zou dat werken? De Elga icm vloerverwarming is er traag genoeg voor denk ik.