Tado in combinatie met Elga hybride warmtepomp: hoe werking

Opties

Ik overweeg een Elga hybride warmtepomp aan te schaffen. In hun installatie handleiding staat vermeld:

"De Tado thermostaat werkt alleen als thermostaat, niet inclusief de zoneregeling"*

Ik wil wel graag de temperatuur op de radiatoren blijven bedienen. Blijft dat wel gewoon werken?

*https://techneco.nl/wp-content/uploads/2018/07/Ontwerphandleiding-Elga-Techneco-2018-07.pdf

«13

Antwoorden

  • [Deleted User]
    Opties

    Hallo hbouritius,

    Gelieve contact op te nemen met onze Support Team via deze link:


    Kies dan het volgende:

    Zodoende kan ons installatie team het geen bevestigen of niet wat hier aangegeven word,

    Met vriendelijke groeten,

    Joey

  • Balazs
    Opties

    Ik heb dit gedaan -en het werkt perfect (Remeha Elga icm Remeha CV gasketel, aangestuurd door Elga), vloerverwarming woonkamer, aangestuurd door 2 radiatorknoppen, thermostaat in woonkamer, en nog 8 radiatorknoppen in andere kamers.

    Enige culprit was: MODULEREND aansturen van Tado moest omgezet worden op niet-modulerend, voor goede aansturing Elga; Elga regelt ahv warmtevraag hoeveelheid elektrisch/ gas verwarmen en bijpassende modulering; in deze opstelling werkt het perfect!

    Ben benieuwd trouwens, hoe straks in de zomer met koeling gaat werken -zeker nu, dat (voorlopig, hopelijk) TADO geen koeling ondersteunt.

  • ProofofD3ath
    Opties
    @Balazs hoe heb je de tado aangesloten? Ik heb zelf een Remeha cv ketel. Daarbij gisteren de warmtepomp gekomen de elga 6kw van Remeha. Eerst werkte de verwarming niet met de draden op dezelfde wijze aangesloten zoals voor de Remeha Tzerra ace 39cw. Draden omgezet naar + en - op de tado draadloze ontvanger en toen werkte de verwarming wel. Maar later merkte ik dat warm water het weer niet deed.

    Het probleem met tado is dat veel installateurs het links laten liggen, omdat er geen nummer is wat gebeld kan worden als er problemen zijn met of tijdens de installatie. Ik zit nu ook nog te wachten op de officiële installatie instructie vanuit tado.

    Ik weet niet welke warmtepomp je hebt maar ik verwacht dat hetzelfde aangesloten zou moeten zijn. Ik ben zeer benieuwd.
  • Balazs
    Balazs ✭✭
    Opties

    1, ik heb mijn installateur (en vriend) gevraagd; hij zegt dat er 'te weinig info is'. Sorry. Wat ik WEL weet is, dat modulerend aansturing van TADO NIET werkte, hij heeft het op AAN/ UIT gezet -en Elga zelf regelt de modulerende functies van Remeha gasketel ook.

    2, TADO heeft wél een tel nummer voor installateurs; het kost wat moeite om die te achterhalen; maar mijn installateur vriend heeft tijdens de installatie meerdere malen contact met TADO gehad -en inhoudelijke, goede antwoorden gekregen.

  • chermsen
    Opties

    ProofofD3ath heb jij het werkend gekregen en zou je wat meer info vd stappen kunnen posten?

    Ik wil tadov3 aansluiten op elga ace die dan weer een remeha avanta cw5 stuurt.

  • stefke
    Opties

    Zou het ook graag willen weten. Heb nu een Remeha Calenta 40 CW5 maar wil er een warmte pomp bijzetten. De Remeha Elga Ace 4kW. Beide werken op het Open term protocol. Vraag me dus af of dit tegelijk kan?


    iemand?


    stefan

  • GerardF
    Opties

    Ook ik ben naar de Remeha Elga hybride aan het kijken en wil tevens mijn huis voorzien van zoneregeling.

    De Elga stuurt de ketel aan met R-Bus (of OpenTherm), maar als ik voor Tado ga zal de Tado thermostaat de eTwist moeten vervangen en de Elga aan moeten sturen met OpenTherm of aan/uit.

    Toen ik las dat Tado OpenTherm ondersteunt ging er ervan uit dat daarmee de oplossing compleet was, maar ik krijg hier de indruk dat dat niet zo is. Het zou jammer zijn als dat niet modulerend kan, dan moet ik toch nog eens overdenken wat dat voor energiegebruik betekend.

    Graag zou ik zekerheid hebben dat het hele systeem door de Tado modulerend aangestuurd kan worden


    Gerard

  • Rullebaas
    Opties

    Ik heb van de zomer een Remeha Elga Ace (4kW) laten installeren, in combinatie met onze bestaande Honeywell Round Modulation thermostaat. Omdat ik graag een wat slimmere en planbare aansturing wilde hebben heb ik gisteren de Tado geïnstalleerd met OpenTherm aansluiting.

    Via de Remeha Smart Service App kan ik zien dat de Tado een aanvoertemperatuur van 35 graden vraagt, de regelstrategie (CP780) op de Elga staat nu ingesteld op automatisch, dus volgens mij volgt hij dan de aanvoertemperatuur uit de Tado, en het lijkt er dus op dat het systeem modulerend wordt aangestuurd.

  • Rullebaas
    Opties

    Het voordeel van een aan-uit aansluiting zou echter wel kunnen zijn dat de Elga dan al het nadenkwerk doet met betrekking tot de aanvoertemperatuur en zich wat netter aan de ingestelde stooklijn houdt en wat langer op een lagere aanvoertemperatuur draait ipv vol gas richting de maximum ingestelde aanvoertemperatuur te gaan. Ik heb wel wat proefgedraaid met CP780 op weersafhankelijk met de Honeywell thermostaat, maar dat was vooralsnog geen succes.

  • NielsD
    Opties

    Interessant om te lezen dat de Remeha Elga Ace modulerend aangestuurd kan worden door de Tado.

    Ik heb gisteren dezelfde vraag aan de Tado helpdesk gevraagd omdat ik overweeg deze te kopen. Dit was het antwoord van de helpdesk:

    "We hebben deze warmtepomp helaas niet in onze database, dus dat betekent dat we er geen ervaring mee hebben. We kunnen u deze warmtepomp niet aanbevelen, omdat we niet weten of hij geschikt is voor tado°."

    Ik snap alleen de laatste opmerking over de aan-uit aansturing nog niet helemaal, want in mijn beleving is aan-uit altijd een minder efficiënte regeling als modulerend. Als een enkele ruimte maar een beetje verwarmt hoeft te worden dan is het toch niet efficiënt om vol gas aan te gaan?

  • Balazs
    Balazs ✭✭
    oktober 2021 aangepast
    Opties
    "Het voordeel van een aan-uit aansluiting zou echter wel kunnen zijn dat de Elga dan al het nadenkwerk doet met betrekking tot de aanvoertemperatuur en zich wat netter aan de ingestelde stooklijn houdt en wat langer op een lagere aanvoertemperatuur draait ipv vol gas richting de maximum ingestelde"

    Exact. Bij me staat Tado aansturing van Elga Ace op aan/uit; modulerend, denk--en uitvoerwerk doet Elga Ace, ook naar de gekoppelde Remeha CV ketel. Het werkt prima, altijd goede temperaturen in huis - het enige waar je merkt dat Elga Ace de baas is, dat soms ondanks (lichte) warmtevraag in de app het verwarming ikonnetje op de Elga 'uit' staat. Mi zou dubbel modulerend aansturing alleen maar storend werken, in mn opstelling werkt dit zo prima.

    PS: het is geen 'volgas'; Elga stuurt keurig eerst op alleen stroom en pas als grote warmtevraag (eigenlijk alleen sochtends) gasketel erbij.
  • Daenny
    Opties
    Ik krijg binnenkort ook een Elga Ace met Tzerra ketel en zou ook graag mijn huidige Tado aansturing willen behouden.
    Ik lees nu wisselende verhalen over opentherm, maar in ieder geval fijn dat aan/uit goed werkt.

    @Balazs hoe bepaald de warmtepomp dan de hoeveelheid warmte als het maar een aan of uit signaal krijgt? Is dat dan door doorstroom oid? Intuïtief zou ik ook denken dat opentherm zuiniger de warmtevraag kan sturen omdat die hoeveelheid warmte dan beter ingeschat kan worden?
  • Balazs
    Opties
    Ben geen CV monteur, dus maar een gok; ik denk dat Elga kijkt naar de warmtevraag =retour water temp, en ahv warmtevraag bepaalt hoe hard moet stoken (modulerend).
  • Rola67
    Opties

    Ik ben geen deskundige maar het lijkt me dat een deel van de intelligentie van de tado verloren gaat. Wat het effect daarvan precies zal zijn op verbruik weet ik niet.

    Wanneer in de huidige situatie (modulerend) de ruimte in een kamer bijvoorbeeld op 18 graden staat en die daalt tot 17,9 dan geeft de tado een signaal aan de ketel om zachtjes te gaan branden (1 kringeltje). De ketel wordt dan verwarmd naar een graad of 35 en het verwarmen stopt wanneer de ruimte 18,2 graden is bereikt ofzoiets. Zet ik de thermostaat van 18 naar 20 dan stuurt de tado aan op veel verwarmen. Dus 3 kringeltjes, vol vermogen en een temperatuur van 70 graden in de cv ketel. Wanneer ik nu aan/uit ga sturen dan lijkt het mij dat de ketel/warmtepomp dus altijd meteen naar vol vermogen gaat. De ketel/warmtepomp weet tenslotte niet of er een halve graad bij verwarmt moet worden of twee graden. Wanneer de retourtemperatuur hoog blijft omdat er niet zoveel warmtevraag is (er staat bijv 1 radiator aan) zal de warmtepomp/cv ketel vast minder hard gaan werken, maar daar zal toch wat tijd tussen zitten. Of dat effect groot of klein is, zou ik echt niet weten. En misschien klopt mijn redenatie helemaal niet en zie ik iets over het hoofd. Let me know!

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Er was recent een webinar over de Elga. Georganiseerd door Remeha met deskundigen. Over thermostaten werden drie mogelijkheden gegeven in aflopende volgorde van wenselijkheid. 1) de eigen Remeha modulerende thermostaat 2) iedere ander merk modulerende thermostaat 3) aan-uit thermostaten.

  • Balazs
    Opties

    @Rola67 : Ik denk dat in theorie Je gelijk hebt; ik kan alleen zeggen (eigen ervaring), dat AAN/ UIT aansturing van Tado, met modulerend gedrag van Elga niets van het comfortgevoel in huis afneemt; het is aangenaam warm, niet meer/ vaker het gevoel van 'overshoot' dan met Tado (Tado, met modulerend aansturing deed het ook al vroeger, hoofdzakelijk bij de vloerverwarming van onze grote woonkamer, sochtends bij opwarmen).

    Óf het in de kosten scheelt, ga ik pas bij jaarrekening zien -maar dat is ook vertekend, gezien dat ik nu 'hybrid' verwarm, elektrisch en gas.

  • stefke
    Opties

    Beste @Balazs ik zit met een vraag. Ik heb ik n Remeha Calenta ketel tot op heden via openterm aangesloten met een bedraadde Tado. Nu heb ik sinds vandaag een Remeha Elga Ace 4Kw n die stuurt de Remeha Calenta aan met open term. Nu moet ik de bedrading van de Tado omzetten van open Term naar bedraad. Maar is dit dan de COM met NO of de NC en maakt dan de blauw versus rode draad nog iets uit? Ik heb het idee dat geen van beide niet werken. Kortom hoe sluit je dit aan want tot op heden werkt alleen de Elg Ace op het standaard stookprogramma.


    m.v.g Stefan

  • Balazs
    Opties

    Van mn CV-Einstein-guru vriend:

    Com en de NO

    Enne nee maakt geen moer uit welke blauw en welke rood


    Ik hoop dat Je mee geholpen bent; ik ben alleen maar de boodschapper.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Eh..... lopen hier niet 2 dingen door elkaar? Er wordt gesproken over omzetten van open therm naar bedraad. Zowel open therm als aan/uit kunnen bedraad worden aangesloten. Een Elga kan je op beiden aansturen, of je daarvoor iets moet veranderen op de Elga weet ik niet. Maar als je Tado van open therm naar aan/uit wilt veranderen moet je niet alleen de bedrading omzetten (No en Com) maar ook de configuratie wijzigen met de wizzard. Ander gebeurt er inderdaad niets.

  • stefke
    Opties
    @Herres enig idee wat ik dan moet veranderen? Is dat via 3 sec indrukken dan los weer 3 seconden maar wat dan… alvast bedankt. Stefan
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2021 aangepast
    Opties
    Gewoon de wizzard doen voor een aan-uit thermostaat. Niet die installatie voor professionals.
  • stefke
    Opties

    Ik heb uiteindelijk een antwoord gekregen. Tado is NIET compatable met Remeha Edge Ace !

    bij de helpdesk gingen ze er vanuit de Tado nog steeds aan de CV ketel hing via relais ( aan/uit) nu ik uitgelegd heb dat Elga master is en CV ketel slave hebben ze gezegd dat ze dit officieel niet ondersteunen. Het werkt soms wel en de andere keer weer niet. Ik moet zeggen het leek eigenlijk wel te werken via modular (OpenTerm) maar ik zag gisteren avond bv al dat beide CV en warmte pomp aan stonden. Je kunt er dus niet 100% op vertrouwen. Ik heb daarom de Tado bedraadde thermostaat weggehaald en heb alleen nog de 8 radiatoren voorzien van een slime Tado knop in combinatie met de oude iSense. Het werkt op zich wel maar ik kan nu niet boven op mijn werkkamer warmte vragen als de huiskamer waar de iSense hangt al 20 graden is.

    er jammer dit. Ik moet zeggen, ik kan mijn geld terug krijgen van de Tado set, maar dan moet ik toch weer domme thermostaat knoppen kopen dus laat ik het vooralsnog zo in de hoop ( tegen beter weten in) dat Tado met een oplossing komt want we staan aan het begin van de warmtetransitie waar vroeg of lat meer Tado gebruikers gaan switchen naar een warmtepomp.



    m.v.g Stefan

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Vreemd. Ik heb recentelijk een webinar gevolg van Remeha over de Elga. Daarin werd aangegeven dat ie ook werkt met aan/uit thermostaten.
  • stefke
    stefke
    november 2021 aangepast
    Opties
    @Herres , dat klopt vanuit Remeha werkt het ook met relais ( aan/uit) maar Tado krijgt het niet storingsvrij aan de praat waardoor zij nu na een aantal escalaties gaan communiceren naar buiten dat ze het niet ondersteunen🤔. En zoals ik ook al aangaf hij doet wel iets maar werkt niet voor de 100% en dat wil ik dus niet. Vindt het erg jammer want dit us toch een combinatie die we veel gaan zien.
  • Balazs
    Balazs ✭✭
    november 2021 aangepast
    Opties

    Wat het waard is: bij me werkt al bijna een jaar prima. Elga Ace stuurt Remeha CV aan; in voorjaar/ najaar bijna uitsluitend warmtepomp in gebruik; als er veel vraag is (mn ochtend bij opwarmen) springt gasketel bij. Ik moet nog mijn jaarrekening zien (warmtepomp was in januari geïnstalleerd), maar voor mijn gevoel zeker besparing met combi.

    Tado stuurt aan/uit aan, Elga Ace doet modulerend werk, als 'baas' over CV ketel.

  • ToonVV
    Opties

    Hallo allemaal, ik heb dagenlang onderzoek gedaan, gemeten, vastgesteld dat er iets flink mis was en uiteindelijk tot de conclusie gekomen, bevestigd door Tado, dat Tado niet goed werkt met de Elga indien je slimme radiatorknoppen gebruikt in een zone die om warmte vraagt bij de Elga.

    Wat er gebeurt: de ruimte is op een gegeven moment op temperatuur en Tado sluit dus de slimme radiatorknoppen. Ook stuurt Tado een melding (PID?) naar de Elga dat de ruimte op temperatuur is, maar de Elga stookt standaard een halve graad door. Dat betekent dat als de ruimte 18.5 is (zoals gewenst), de Elga door wil verwarmen naar 19 graden. Maar omdat Tado de thermostaatknoppen al dicht heeft gezet, gaat die temperatuur nooit bereikt worden. In plaats daarvan wordt er dus warm water door het circuit gepompt, die niet of nauwelijks afgegeven wordt aan de ruimte. En omdat de Elga naar de 19 graden toe wil, blijft de Elga rondpompen tot vanuit Tado een volgend (lager) programmadeel wordt gevraagd. Kortom; de ruimtes worden verwarmd (en mijn Intergas Xtreme 36 nam het over als ik veel verhoging vroeg of het buiten te koud was), maar extreem inefficient met een enorm verbruik als gevolg.

    Er is geen oplossing voor, anders dan: (gekopieerd uit reactie Tado)

    • plaats de draadloze temperatuursensor in een kamer met volledig open radiatoren zonder tado Smart Radiator Thermostats.
    • gebruik de zoneregelaar opties in de tado° app, om alle kamers met Slimme Radiator Thermostaat te ontkoppelen van de zoneregelaar.
    • Alleen de kamer met de draadloze temperatuursensor zonder slimme radiatorthermostaten kan dan om warmte van de warmtepomp vragen.

    Het heeft me dagenlang onderzoek en meten van allerlei temperaturen gekost, dus ik hoop dat dat anderen bespaard blijft met bovenstaande informatie!

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dat is een heel vervelende conclusie. Hybride verwarmingssystemen zoals met Elga zullen de komende tijd veel geplaatst worden. Het zou goed zijn als Tado niet alleen op traditionele verwarmingssystemen toegepast kan worden, maar met de ontwikkelingen meegroeit om breed toepasbaar te zijn.
  • Balazs
    Opties

    Ik wil me niet met discussies bemoeien, waar ik maar halve verstand van heb, maar dit was me toch opvallend: "stuurt Tado een melding (PID?) naar de Elga dat de ruimte op temperatuur is, maar de Elga stookt standaard een halve graad door. Dat betekent dat als de ruimte 18.5 is (zoals gewenst), de Elga door wil verwarmen naar 19 graden. Maar omdat Tado de thermostaatknoppen al dicht heeft gezet, gaat die temperatuur nooit bereikt worden. In plaats daarvan wordt er dus warm water door het circuit gepompt, die niet of nauwelijks afgegeven wordt aan de ruimte. En omdat de Elga naar de 19 graden toe wil, blijft de Elga rondpompen tot vanuit Tado een volgend (lager) programmadeel wordt gevraagd."

    In MIJN aan/uit aangestuurde Elga ACE (met Remeha CV ketel) systeem als terugkomend water temp hoog is/ wordt, gaat Elga zich naar beneden moduleren; het zou dus écht niet urenlang proberen 0.5 graad bij te stoken, als er geen warmtevraag is. As matter of fact, ik heb aantal keren de omgekeerde gezien: er is nog warmtevraag (volgens Tado) in een of twee kamers (ik heb vloerverwarming beneden en zeven kamers met eigen thermostaten op hangen) en Elga staat al UIT, blijkbaar omdat al te weinig warmteafgifte is om te blijven stoken.

    Ik begrijp de logica van Je bericht -maar dit is niet mijn ervaring.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @ToonVV staat uw thermostaat op modulerend? Dan is het interessant om te weten of het de aan-uit mode wel goed werkt, zoals bij @Balazs.