w.Intercom = i;tado thermostaat x lijkt vast te lopen - Pagina 2 — tado° Community

tado thermostaat x lijkt vast te lopen

2»

Reacties

• Er is vandaag een nieuwe firmware update uitgekomen die we eerst aan een beperkt aantal mensen sturen voor de zekerheid (Tiveik heb ik gecheckt en die heeft hem zojuist ontvangen). Versie 231.1. Wanneer die doet wat we ervan verwachten gaat die naar iedereen, mogelijk als 231.1 of als een nog iets later nummer. Deze update is specifiek voor de redenen genoemd in deze thread. Er zit een fix in for wanneer een device 'vast' raakt in iets gerelateerd aan Matter, wat op de een of andere manier de ketel activeerde. Daarnaast wat features en updates voor Opentherm, wat alle mensen die hier problemen beschrijven lijken te gebruiken. Ik programmeer geen firmware dus vraag me niet om de details, maar onze ontwikkelaars hebben de verwachting dat dit helpt.

• De X zit weer aan de muur. FIngers crossed. Laten we elkaar hier op de hoogte houden.

• Dank. Ik heb de update ook ontvangen. Ik ben benieuwd. Wel fijn dat er op deze manier contact is. Zowel Tado als forumleden bedankt hiervoor.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"Daarnaast wat features en updates voor Opentherm, wat alle mensen die hier problemen beschrijven lijken te gebruiken."

Ehh, Tado X support toch ALLEEN nog maar OpenTherm?

Ik denk dat als er in Nederland nog gebruikers zijn die aan/uit mode gebruiken dat dit alleen maar komt door de installatieprocedure die meestal dezelfde mode in stand houdt als die er was, in combinatie met vervangen van niet-zo-slimme thermostaten zoals de eerste generatie Toon. In principe zou iedereen naar OpenTherm over gezet moeten worden.

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Tenzij je een ketel hebt die geen OpenTherm ondersteuning heeft en je wel met Tado X wilt aansturen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tja het lijkt me niet dat je als je een ketel hebt die geen OpenTherm kan, een Tado X gaat kopen!

De meeste ketels supporten wel OpenTherm desnoods via een adapter, maar als dat echt niet kan kun je beter de eigen-merk spullen kopen denk ik (of naar een andere ketel op zoek gaan)…

• Rob
    Rob Admin
    13 augustus aangepast

@Rob2

Voor X heb ik de data niet bij de hand (tevens lage sample size), maar voor de vele honderduizenden witte V3+ Slimme thermostaten (de potentieel bedrade met serienummers die beginnen met RU) heb ik de volgende cijfers. Wereldwijd. Enkel online apparaten:

Relais: 72%
    Opentherm: 12%
    Niets (ingesteld als draadloze ontvanger ondanks mogelijkheid tot bekabeling): 8%
    Een van de 21 (wanneer ik goed tel) door V3+ ondersteunde bussen of analoge aansturingen anders dan bovenstaande: 8%

Daarnaast is het percentage niet-Opentherm bus dalend. Wanneer ik kijk naar de V2-V3 thermostaat (geproduceerd tot begin 2018), daar is van de online apparaten het percentage Opentherm net zo groot als het percentage niet-OT bus. Wanneer ik de 'niets' weg denk (we hadden nog geen draadloze sensor toen) zie je dat het percentage relais is bij de V2-V3 ook hoger dan bij V3+. Er is dus een geleidelijke beweging gaande van relais en niet-OT bus naar OT.

Ik snap je perspectief wel, want vanuit de NL markt lijkt de digitale aansturing oppermachtig. Kijk je over de grens dan ligt dit totaal anders. Ook binnen NL is er trouwens ook veel relais, maar niet zoals in andere landen. Cijfers specifiek voor NL heb ik trouwens niet.

Er zijn trouwens ook best wel wat mensen die vloerverwarmingskleppen etc aansturen met een bekabelde thermostaat. Dat is in het algemeen via het relais.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tja dat moet dan bijna wel het gevolg zijn van de installatiewizard die niet kijkt (keek?) naar "wat kan de ketel" maar naar "wat kan de thermostaat". Als je opgeeft dat je een aan/uit thermostaat hebt dan gaat de wizard er vanuit dat dat ook zo moet blijven, er wordt dan niet gevraagd wat voor ketel je hebt om dan vervolgens OpenTherm voor te stellen. Althans dat was niet zo toen ik hem gebruikte.

Ik weet dat er die "app voor installateurs" is die wel naar het model ketel kijkt, maar wellicht is het aantal via die app geinstalleerde ketels relatief klein.

Wat ik wel kan vertellen is dat mijn VORIGE ketel, die inmiddels al 2 jaar geleden vervangen is, al met OpenTherm werkte (daarmee heb ik toen die Tado geinstalleerd en toen de ketel vervangen werd OpenTherm blijven gebruiken).

Het is goed mogelijk dat relatief veel Tado klanten afkomen van oudere systemen zoals Toon, die kennelijk ook uit de relais wereld kwamen want die ondersteunden ook geen OpenTherm. Dat kon pas met een latere generatie. Als die gebruikers dan blijven hangen op relais "omdat ze een relais thermostaat hadden" dan zou dat toch wel jammer zijn.

• @Rob2

De strategie van tado is dat we gebruikers zo veel mogelijk willen faciliteren om onze apparatuur zelfstandig te installeren. Een oude thermostaat loskoppelen en vervangen door tado met hulp van de installatiestappen in onze app is iets dat vrijwel iedereen kan en de meeste mensen niet echt bang voor zijn. Het voordeel is ook dat we weten dat de oude thermostaat bij de klant werkte, dat de instellingen in de boiler goed zijn, de bekabeling goed is, etc. De foutmarge is klein.

Wanneer je echter de ketel open moet schroeven en daar bekabeling moet wijzigen, dan raak je heel wat klanten kwijt. Die hebben daar echt helemaal geen zin in. Daarnaast kan er het een en ander mis gaan. Daarom stellen we dat niet actief voor. De bekabeing wijzingen is bij de meeste ketels wel nodig wanneer je van relais naar een modulerende digitale aansturing wilt gaan. De foutmarge (en afbreekquote) is hier veel hoger. Hier op het forum had ik vorige week nog zo'n geval, van iemand die wisselde van relais naar bus en daarbij een foutje maakte.

Simplificatie is ook een van de reden waarom we de V3+ Extensiekit met pensioen gestuurd hebben en vervangen hebben door twee verschillende V3+ draadloze ontvangers; 1 voor het VK (2 relais en geen bus) en 1 voor het vaste land van Europa (1 relais + bus). De Extensiekit was prima, maar relatief lastig te installeren/programmeren. Zelfs voor installateurs. De foutmarge was relatief hoog. De Draadloze Ontvanger is eenvoudiger te installeren/programmeren wat tot een lagere foutmarge leidde. Resultaat: tevredenere klanten en minder apparaten die terug gestuurd worden. Win-win.

Maar goed, we dwalen af :)