w.Intercom = i;tado thermostaat x lijkt vast te lopen — tado° Community

tado thermostaat x lijkt vast te lopen

Beste Tado gebruikers,

Sinds enkele weken ben ik de gelukkige eigenaar van de nieuwe Tado Thermostaat X en heb de oude Honeywell na 4 jaar vervangen.

Helaas heb ik inmiddels al twee keer een vervelend probleem meegemaakt waar de thermostaat lijkt vast te lopen en de CV op 100% gaat branden zonder enige reden. De eerste keer dacht ik dat het nieuwigheid was en heb ik de batterijen verwijderd en de CV ketel van het stroomnet gehaald. Dit was kort na de installatie waarna er 3 weken lang geen probleem meer heeft plaatsgevonden.

Maar helaas heeft het probleem zich vandaag weer voorgedaan. De thermostaat staat op een planning van 21c verwarmen tot 21:30 uur waarna deze zich terugschroeft naar 18c. Echter hoorde ik rond 21:15 de CV ketel als een gek branden (temp was ongv 21.2c toen) waarna het huis al snel op 21.7 graden kwam. Verder moduleerde de cv niet en ook ruim na de planning rond 21:45 stond hij nog op 100% te branden. Welke aanpassing ik ook maakte aan de thermostaat er leek geen verandering meer in te komen. De CV ketel is een Intergas Extreme 36 van ongeveer 4 jaar oud en de Tado X thermostaat draait op firmware versie 219.1.

Zijn er meer mensen die deze problemen hebben ervaren met de nieuwe thermostaat?

Met vriendelijke groet,
Kelvin

Getagd:
«1

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Ik weet niet wat de specs van X zijn, maar bij de V3 versie is een overshoot van 1 graad acceptabel.

Misschien moet het systeem nog inleren, het is ook niet heel koud buiten, kan ook zijn dat je ketel vermogen te hoog is
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Hoewel het natuurlijk interessant is om hier te lezen waar je tegenaan loopt zou ik je willen adviseren om dergelijke problemen bij de servicedesk neer te leggen (via de chat op de website) als je snel een oplossing wilt.

• Emcee
    Emcee Admin

@Kelvin

Neem inderdaad, zoals @Rob2 zei, contact op met de ondersteuning van tado° (Live Chat). We moeten gegevens verzamelen over problemen waarmee klanten worden geconfronteerd met de X-apparaten. bovendien kunnen wij u op deze manier het beste helpen.

• Hoi community.

Hartelijk bedankt voor de antwoorden.

Zoals geadviseerd ga ik contact opnemen met de service desk.

Met vriendelijke groet,
    Kelvin Stuten

• Hi Kevin,
    Heb jij dit probleem al kunnen oplossen? Ik heb dezelfde opstelling en ook dit probleem. Probleem lijkt vooral op te treden al mijn matter server herstart wordt (home assistant)..
    Groetjes
  • Hoi Mija,

Je hebt helemaal gelijk en dit is precies wat het probleem triggert! Ik heb zojuist de Apple TV 4k (mijn Matter server) een herstart gegeven en 5 minuten later zijn de radiatoren kokend heet en staat de kachel 100% te branden! Dit lijkt wel een hele slechte bug te zijn en ik hoop dat dit met een firmware update spoedig valt op te lossen.

Met de service desk was ik er nog niet uit gekomen en deze konden niets vinden, de informatie die zij zagen in het systeem kwam ook niet overheen met mijn ervaring en wat ik zag dus ik moest fotos sturen van de bedrading.

Ik denk dat dit zeer nuttige informatie is om te delen en zal het gelijk doen!

Met vriendelijke groet,
    Kelvin

• Rob
    Rob Admin
    21 juni aangepast

Onze ontwikkelaars bekijken deze problemen van Kelvin momenteel (al sinds hij contact opnam). Wanneer andere mensen een vergelijkbaar probleem hebben, meldt je dan aub. Wanneer je tado account is geregistreerd met een ander mailadres dan je forum account, stuur me dan ook even een persoonlijk bericht met wat extra info (serienummer van de thermostaat en/of het mailadres van je tadoaccount) zodat we je gegevens erbij kunnen zoeken.

Het bovenstaande geldt ook voor @Mija87, want daar mist voor mij alle informatie waardoor we daar het probleem niet kunnen bekijken.

We hebben weinig bugs gevonden bij de nieuwe apparatuur, maar wat we wel vinden willen we natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Ruim voordat het koud wordt buiten.

Alvast bedankt!

• MartyvanV
    MartyvanV
    4 juli aangepast

Is hier al iets over bekend? Ik heb ook 1 keer exact hetzelfde gehad. Ik heb een Vaillant CV en gebruik een Apple TV 4K als matter server.

• Kelvin
    Kelvin
    4 juli aangepast

Hoi MartyvanV,

De Tado support afdeling heeft mij gisteren laten weten dat ze een update hebben doorgezet wat mogelijk het probleem opgelost zou moeten hebben.

Helaas na de update en nadat ik de Apple TV een herstart heb gegeven schoot de CV ketel gelijk weer in paniek. Het probleem lijkt helaas dus nog steeds niet opgelost.

Dit heb ik zojuist ook de support afdeling laten weten zodat ze er weer verder in kunnen duiken. Ik raad je aan om ook contact op te nemen met de Tado support afdeling zodat ze zoveel mogelijk informatie krijgen over het probleem en hopelijk spoedig een oplossing kunnen doorzetten.

• Hi Kelvin,

Bedankt voor je reactie. Jammer dat het nog niet is opgelost. Het scheelt al dat ik nu weet wat het veroorzaakt. Nu de oplossing nog. Ik zal dit weekend ook testen of de herstart van de Apple TV bij mij ook de trigger is.
  • Ik heb hetzelfde probleem. Sinds kort ook Tado X aangeschaft. Installatie ging redelijk eenvoudig. Hiervoor had ik een Nest thermostaat. Maar inmiddels al 4 keer meegemaakt dat de ketel volledig gaat branden.
    Daarnaast lukt het mij ook niet om de radiatorkranen toe te voegen aan Google Home. Thermostaat wel maar ook met veel moeite. Ik vind het een mooi systeem maar door dit soort kinderziektes ben ik geneigd om het toch weer los te koppelen.
  • Kelvin
    Kelvin
    17 juli aangepast Antwoord ✓

@Community, vandaag is er een nieuwe firmware update met versie 226.1 uitgekomen wat bij mij het probleem heeft opgelost!

Testen die ik heb geprobeerd zijn: Apple TV (Matter router) herstarten, internet router herstarten, stroom van de internet router en Apple TV en alles lijkt nu normaal te blijven functioneren!

Zoals de support afdeling heeft aangegeven: "Nu zou de thermostaat zelf moeten kunnen detecteren wanneer de verwarmingsketel niet meer reageert op de Opentherm-signalen en de communicatie met de verwarmingsketel opnieuw kunnen starten".

• Emcee
    Emcee Admin

@Lumerf @MartyvanV @Mija87

Zoals @Kelvin in zijn laatste commentaar aangaf, zou de nieuwe firmwareversie (226.1) het probleem moeten oplossen.

• MartyvanV
    MartyvanV
    22 juli aangepast
    Helaas had ik gisteren ook met firmware 226.1 weer dat de cv naar vol vermogen ging. Na een druk op de Tado kreeg ik een (te lage) temperatuur te zien daarna leek de Tado te hangen. Temperatuur bleef in beeld en regelen lukte niet.
  • Emcee
    Emcee Admin

Hallo @MartyvanV

bedankt dat je dat ons laat weten. Ik zal uw bericht doorsturen naar het juiste team.

• Vriendelijk bedankt @Emcee
  • Emcee
    Emcee Admin

Hallo @MartyvanV

Ik heb je probleem naar het juiste team gestuurd. Ze willen echter graag dat je via de livechat een ticket opent bij ons supportteam. Zo kunnen ze je probleem goed documenteren. Wat waarschijnlijk gebeurt: nadat je de voorbereidende vragen hebt beantwoord, word je doorgestuurd naar een agent die je ticket kan doorzetten naar het tado° X-expertteam.

• Helaas moet ik terugkomen op mijn conclusie dat het probleem opgelost lijkt te zijn. Vandaag, na een zeer warme zomerse dag, ben ik 's avonds binnengekomen in een bloedheet huis, met een volledig vastgelopen thermostaat en kokend hete radiatoren.

Na een dag werken zijn wij na het avondmaal in de tuin gaan zitten tot een uur of acht. Bij binnenkomst in het huis was het bloedheet en hoorde ik de CV weer volop branden. Ik ben om 20:00 uur gelijk naar de thermostaat gegaan, die op geen enkele knop meer reageerde; gewoon een zwart scherm en dat was het. Pas na het verwijderen van de batterijen kwam er weer leven in.

In dit geval heeft de Apple TV (Matter) of een ander apparaat niet aan gestaan, dus hoe dit heeft kunnen gebeuren is mij nu een raadsel.

Het lijkt er ook op dat hij best wel even aan heeft gestaan, kijkend naar het gasverbruik van het afgelopen uur.
    Ik zal de support hierover opnieuw inlichten.

• Jammer dat we op deze manier het vertrouwen verliezen in wat anders wel een fijne thermostaat is. Ik heb ook contact met support. Er wordt naar zeggen gewerkt aan een oplossing en men heeft er vertrouwen in dit te kunnen oplossen. Alleen het tijdspad is niet duidelijk. Ik hoop dat we niet telkens met een kluitje het riet in worden gestuurd. Ik durf al bijna niet voor langere tijd het huis uit, uit angst dat er straks voor uren gas wordt verstookt. Hopelijk komt er snel een oplossing.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Misschien is voor nu het handigst om te regelen dat je de thermostaat gemakkelijk van de ketel af kunt koppelen.

Zit die X thermostaat nog steeds op een montageplaat geklikt zoals de v3? Dan kun je die er gewoon af halen als je weg bent, nu het zo warm is dat je toch niet hoeft te verwarmen.

Je kunt hem er ook voor test eens af halen en dan kijken of het probleem (dat ie niet meer reageert) dan ook optreedt.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    1 augustus aangepast
    Ja ook tado X thermostaat zit op vergelijkbare manier op de muur.
    Dus goede tip van @Rob2 , gewoon van de muur halen als je het niet vertrouwt en je niet aanwezig bent.
  • Dank voor de goed bedoelde tip. Maar serieus. Een thermostaat van de muur halen omdat je er geen vertrouwen in hebt….???
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nee dat is niet goed natuurlijk, maar momenteel heb je de keuze tussen hem van de muur halen of hem terug sturen als zijnde "onbruikbare troep".

Dus het is maar wat je wilt…

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    2 augustus aangepast
    "gewoon een zwart scherm en dat was het. Pas na het verwijderen van de batterijen kwam er weer leven in."

Weet je zeker dat dit een Tado thermostaat is?
  • Kelvin
    Kelvin
    2 augustus aangepast

@Douwe We zijn inmiddels al bijna twee maanden bezig (samen met de support) om de problemen met de nieuwe Tado X thermostaat op te lossen. Ik mag hopen dat we nu inmiddels wel weten hoe deze eruitziet, in plaats van de opmerkingen hier in twijfel te brengen. De nieuwe Tado X heeft een zwart frontje en een zwarte display met witte tekst.

Ik heb een korte video gemaakt van de vastgelopen thermostaat op het moment dat deze niet meer reageerde op input: https://youtube.com/shorts/q94bLip-WEA

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    2 augustus aangepast

Ja het is duidelijk, de firmware crashed onder bepaalde omstandigheden en ze krijgen dat niet onder controle bij Tado.

Maar ik probeer alleen een oplossing te geven voor "Ik durf al bijna niet voor langere tijd het huis uit, uit angst dat er straks voor uren gas wordt verstookt."

Als je langere tijd het huis uit gaat, haal de thermostaat van de muur. En ik zou zeggen nu, laat em (nadat je de batterijen er weer even uit gehad hebt) van de muur en ga eens kijken of hij dan ook vastloopt. De ketel gaat dan in ieder geval niet aan en als ie dan ook vastloopt kun je in ieder geval al weer melden dat het niets te maken heeft met eventueel gedrag van de ketel (een onverwacht element in de OpenTherm communicatie). Of als ie dan niet meer vastloopt kun je suggereren dat het dat misschien is.

Je hoeft nu toch niet te verwarmen, en je kunt hopen dat het voor de winter opgelost is.

Mocht dat niet zo zijn dan stuur je het product retour en vraag je (al) je geld terug. Laat je niet wijsmaken dat "dat niet meer kan want de termijn daarvoor is voorbij", ze zijn verplicht om een werkend product te leveren en als je ze een paar maanden gegeven hebt om een niet werkend product werkend te maken dan ontbind je de koop en krijg je je geld terug. Dat is gewoon de wet, het maakt niet uit wat hun voorwaarden zijn.

("ze" in dezen is overigens de plek waar je het spul gekocht hebt, dat kan direct bij Tado zijn maar ook een andere leverancier. Als je niet direct bij Tado gekocht hebt meld je problemen dan in ieder geval ook vast bij je leverancier, zodat zij nu al in de gelegenheid zijn om Tado onder druk te zetten. Als je over een paar maanden pas bij je leverancier aanklopt moet je die in principe ook weer de tijd geven om een oplossing te vinden, ook al is het duidelijk dat zij zelf het probleem niet kunnen oplossen en daarvoor afhankelijk zijn van Tado waar je dan al maanden mee in de slag bent)

• Rob
    Rob Admin
    6 augustus aangepast

Het is bij ons bekend dat er een probleem is wanneer een Apple TV of Homey als thread border router gebruikt wordt voor onze tado X bekabelde thermostaat met een Opentherm verbinding. We zijn hard aan het werk om dit op te lossen. Het is uiteraard EN vervelend voor de mensen die het betreft EN vervelend voor ons aangezien dit natuurlijk niet bepaald goed is voor onze reputatie. Dus, je kunt er echt op vertrouwen dat we hard eraan werken om het zsm op te lossen.

Daar heb je natuurlijk helemaal niets aan wanneer je VANDAAG dit probleem hebt. @Rob2 heeft gelijk dat wanneer je geen zin hebt om op een definitieve oplossing te wachten (wat ik me kan voorstellen), dat je het dan terug kunt sturen. Wanneer je over de terugstuur limiet van de verkopende partij zit (de verkopende partij is daar altijd eerste aanspreekpartner) kan je ook contact opnemen met onze support, ik kan niets beloven maar ik verwacht daar coulance wanneer je het probleem uitlegt. Zeker wanneer je met onze support bezig geweest bent met troubleshooten. Dit is niet de schuld van jou als gebruiker.

Dat gezegd hebbende, we gaan dit probleem oplossen. Het niet oplossen is eigenlijk geen optie. De vraag is enkel hoe lang het nog duurt. Daar kan ik geen beloftes maken natuurlijk, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het niet opgelost is voordat het verwarmingsseizoen begint. Al kan het ook deze week al zijn. Dat kan ik persoonlijk niet inschatten.

edit:

Ik kreeg vandaag (naar aanleiding van een nieuwe vraag mbt hetzelfde probleem met een Homey router) het volgende antwoord:

we're working on the fix, probably we'll have a new firmware release by the end of the week.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"Wanneer je over de terugstuur limiet van de verkopende partij zit"

Voor de duidelijkheid: een terugstuur limiet die geldt voor het terugsturen van een op zich goed product wat je gewoon niet meer wilt hebben omdat het niet is wat je verwachtte, bijvoorbeeld. Daar staat een wettelijke limiet van 2 weken op die een verkoper mag verlengen als ie dat wil.

Echter als het gaat om een niet goed werkend product dan geldt die limiet niet! Dus op dat je goed aangeeft wat er aan de hand is, en geef de verkoper de gelegenheid om het op te lossen. Lukt em dat niet dan mag je het altijd retourneren. Er geldt dan hooguit een limiet van "te verwachten levensduur", maar dat is de komende jaren nog niet in zicht voor Tado X.

• Rob
    Rob Admin

@Rob2 Mee eens hoor, maar wanneer je na de 15-30 dagen termijn zit dan wil een verkopende partij nog wel eens lastig doen. Daarom mijn tip om in dat geval het direct via onze support te spelen. Dat gezegd hebbende, er is mij vandaag verteld (zie mijn edit boven) dat er waarschijnlijk nog deze week een firmware update komt die bedoeld is om dit specifieke probleem op te lossen.

• Hier ook een 'slachtoffer'. Nu 4x vastgelopen met bloedhete woning tot gevolg. Ik hoop op een snelle oplossing van Tado.

De X nu van de muur gehaald. Gelukkig is het zomer.