Slimme radiatorknop in watertoevoer vloerverwarming plaatsen (ipv zoneklep)

Opties
1356718

Antwoorden

  • Sketch
    Opties

    @KeesB, de Tado knop moet inderdaad voor de huidige thermostaatkraan komen te zitten. De Bypass dient weer voor de Tado knop te zitten. De bypass is bedoelt al er overdruk is dat de druk van de aanvoer naar de retour gaat. Als de bypass na de tado knop zit dan kan deze niet werken als de tado knop afgesloten. Er zit dan immers een blokkade voor. De bypass plaats je idealiter zo ver mogelijk van de ketel af.

  • haan101
    Opties
    Heel gek @gaga ik kan met mijn app, met safari (ios) met chrome en firefox browsers geen foto’s toevoegen in mijn reactie. Misschien komt dit door mijn iphone en dat dit niet mobiel ondersteund. Ik zal straks op de laptop proberen.

    Ik heb op de leiding aanvoer naar mijn vloerverwarming een thermische knop geplaatst. Deze vervangen door een tado knop. Na deze knop(25 cm lager) zit de Robot verdeler met een temperatuur knop. Deze knop staat op max. Verder niets qua extra toevoegingen. Wel op de Nefit ketel de cv water temperatuur van auto naar 55* teruggedraaid.
  • haan101
    haan101 ✭✭
    november 2020 aangepast
    Opties

    update:

    Via mijn laptop gaat het wel.


  • KeesB
    Opties

    @haan101 Jij hebt geen bypass zoals @Sketch vertelde in het voorgaande bericht? OF zit die wellicht ergens anders?


    Bedankt nogmaals ;-)

  • haan101
    haan101 ✭✭
    november 2020 aangepast
    Opties
    @KeesB nee inderdaad. Geen bypass. Ik had in het begin wel 2 keer een foutmelding van f4(ketel te heet omdat hij zijn warmte niet kwijt kan) dit kwam door het knijpen van de tado bij de vloerverwarming. Ketel cv water verlaagt en na de tado op de vloervw de temperatuur regelaar op max gezet, geen foutmeldingen meer. Twijfel of ik die bypass moet doen, alles lijkt goed te gaan en geen foutmeldingen oid.
  • gaha
    gaha ✭✭✭
    Opties

    @haan101 Ziet er netjes uit, slim dat je hem boven je ombouw hebt gemaakt dan kun je gemakkelijk handmatig bedienen (als dit nodig is)

    De noodzakelijkheid van je bypass is een beetje afhankelijk van hoe de CV is aangelegd, ik quote even een andere site:

    "Een bypass is nodig wanneer de gehele installatie uit thermostaatkranen en/of een vloerverwarmingsverdeler bestaat: zeker wanneer het een HR-ketel betreft (veel fabrikanten geven dit in hun handleiding reeds aan)

    Is er geen bypass-ventiel aanwezig, dan moet er altijd een radiator aanwezig zijn met een gewone kraan. Deze dient altijd open te staan om de doorstroming te waarborgen. Dit om de druk in de leidingen niet te hoog te laten oplopen.

    Op de vloerverwarmingsverdeler zit altijd een thermostaatkraan. Wanneer deze dicht staat en er staan geen radiatoren meer open met een gewone kraan, dan zal er geen doorstroming meer zijn: resultaat is dat de ketel een storing zal melden."

    Als je ergens een verwarming hebt staan welke je altijd open hebt staan waardoor het water kan blijven circuleren geeft dit volgens mij ook hetzelfde resultaat

  • haan101
    Opties
    Bedankt Voor je toevoeging en uitleg @gaha ook als ik de eventuele reële warmte wil meten leek mij dit beter om de knop boven de ombouw te plaatsen. 😉

    Ik heb 7 cv’s draaien op mijn Nefit en een vloerverwarming. De vloerverwarming ligt tussen een schuimbeton en een afdekvloer van 8,5 cm. De vloerverwarming draait constant op 19 graden snachts en 21,5 overdag. Er draait voldoende water in de rondte de hele dag dus hier ben ik niet bang voor. Omdat ik gelijkvloers woon heb ik een hoofdleiding rondom mijn vliering liggen en steeds een aftakking naar een cv. Circulatie genoeg. Precies wat @gaha aangeeft, verschilt per systeem en soms gewoon testen. Vaak ben je te bang hahaha.

    Maar eerlijk is eerlijk, zonder deze forum(jullie dus) was ik niet zover gekomen. 🙏🏻
  • Dit lijkt me de meest simpele oplossing inderdaad.
    Mijn cv monteur zei dat ik dit apparaat moest kopen: https://www.bol.com/nl/p/magnum-eco-pompschakelaar/9300000002509059?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp
    Maar met jouw oplossing ben ik er ook, toch?
  • haan101
    Opties
    @therauchmeister idd een optie vooral in de maanden bij weinig warmte vraag mits je zeker bent dat er geen overdruk aanwezig is.
    Dan wordt een bypass aangeraden.

    Ik neem een wifi stopcontact die je aan IFTTT kan connecten, zoals @Radiator al in het eerste pagina voorsteld. Meer mogelijkheden.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je vloerverwarming hebt dan heb je 2 pompen: 1 in de ketel die het water naar de radiatoren en naar de vloerverwarming verdeler pompt, en een die het water door de vloerverwarming pompt afkomstig van en terug naar de verdeler.

    Die 2e pomp kun je wel schakelen maar dat is alleen om stroom te sparen, met de overdruk heeft dat niks te maken. De overdruk ontstaat in het 1e circuit dat van de ketel af komt en naar de vloerverwarming en de andere radiatoren gaat.

    Daar kun je normaal gesproken niks met een pompschakelaar omdat de pomp intern in de ketel zit en wordt aangestuurd door de regeling van de ketel zelf, er zit geen aparte steker aan waar je zo'n schakelaar tussen zou kunnen doen.

  • Sketch
    Opties

    Mijn verwarmingsmonteur raadde mij af om de pomp van de vloerverwarming tussentijds uit te schakelen. Dit had er mee te maken dat de nieuwe energie zuinige pompen gevoeliger zijn voor vastlopen door vuil als deze stil staat. De oudere pompen hadden hier volgens hem minder last van aangezien die simpel weg over een krachtigere motor beschikten, maar daardoor wel meer energie verbruikten.

    Twijfel dus of ik nog een dergelijk apparaatje nodig heb om de pomp soms uit te schakelen. Weet niet wat deze nu verbruikt per jaar.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt er ongeveer vanuit gaan dat een apparaat wat 24uur/dag aan staat ongeveer 2 euro per watt per jaar verbruikt.

    Dus een pomp die 50 watt verbruikt en altijd draait kost je pak em beet 100 euro per jaar. Heb je een pomp die op de een of andere manier geregeld wordt (aan/uit of zelfs variabele snelheid) dan zal het verbruik wellicht maar minder dan een kwart daarvan zijn.

  • iRoel
    Opties

    Heren, (neem ik aan) Heel erg bedankt voor deze uitleg! Ik zit/zat met dezelfde situatie. Ga het ook op deze manier oplossen. Net een mooie Blackfriday deal gesloten.

    ik heb nog één aanvullende vraag: ik hou mijn vloerverwarming dag en nacht op 19 graden omdat opwarmen erg veel tijd kost. Als ik mijn houtkachel brand dan schakelt de thermostaat de vv uit. Lekkere warme ruimte maar koude voeten. Voorkomt de openhaard stand op de Tado dit?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er is geen openhaard stand op de Tado (in ieder geval niet dat ik weet)...

  • odat2
    Opties

    Heren, allen super bedankt voor jullie input. Ik wil de Setup als hier besproken ook gaan uitproberen. Om zeker te zijn dat ik het goed begrepen heb zal ik hieronder de opsomming maken van hoe ik de Setup begrepen heb.

    Mijn situatie

    • Remeha Calenta 28C op zolder.
    • Pomp vloerverwarming op begane grond in kelder.
    • Beneden verdieping, alleen keuken en woonkamer vloerverwarming & radiatoren.
    • Op de eerste verdieping alleen maar radiatoren.
    • Op tweede verdieping (zolder) waar ook ketel staat heb ik ook nog een radiator.

    Waar wil ik naar toe

    • Op elke slaapkamer een Tado thermostaatkraan.
    • Op werkkamer een Tado thermostaatkraan.
    • Op douche een Tado thermostaatkraan.
    • Op pomp vloerverwarming een Tado thermostaatkraan.

    Hiervoor koop ik een Starterkit bekabeld met x-aantal thermostaatkranen. De huidige bedrade thermostaat vervang ik voor de Tado thermostaat die ik dan via dezelfde verbinding naar de ketel laat lopen. 

    Moet je de kabel die naar de ketel gaat nog aanpassen ? Ik neem aan dat ik hiervoor instructies krijg voor mijn Remeha Calenta 28C ? 

    Moet ik verder nog andere zaken ‘inregelen’ op de ketel ?

    Knoppen aanmelden aan het systeem en op de diverse kamers installeren.

    In de woonkamer heb ik naast vloerverwarming ook twee radiatoren staan, moeten deze ook voorzien worden van een Tado thermostaatkraan ?

    Op de aanvoer nog voor de bestaande thermostaat van mijn bestaande vloerverwarming wil ik ook een Tado thermostaatkraan maken. Hiervoor wil een installateur vragen. Zover ik het begrepen heb is dit net zo veilig als dat ik een zonneklep zou laten installeren, klopt dit ? Kan ik de Tado thermostaatkraan ook zelf handmatig dichtdraaien ? Waarom Tado zelf deze methode niet aanraad is dat ze bang zijn dat mensen de bestaande vloerverwarming thermostaat gaan vervangen voor een Tado thermostaatkraan. En dit is niet verstandig omdat dan de temperatuur van de vloerverwarming niet meer klopt, toch ?

    Ik was bang dat de pomp van mijn vloerverwarming problemen zou hebben als de Tado thermostaatkraan dicht zou zijn, maar wat ik hier gelezen heb maakt dat niet uit want de pomp kan het bestaande (onverwarmde) water in het circuit rond pompen , toch ?

    Ik heb op zolder en de beneden verdieping minimaal 2 radiatoren waarvan ik de bestaande thermosstaat kraan niet ga vervangen, deze staan dan minimaal op de bevries stand of hoger. Zoals ik gelezen heb kan het eventuele warme water altijd gecirculeerd worden, op de vloerverwarming zelf heb ik geen bypass, is dit in orde?

    Ik neem aan dat je de Tado thermostaatkraan van de vloerverwarming als dusdanig noemt, hoe zit het met de temperatuur vraag aangezien de kelder altijd koeler is dan de woonkamer, daarop moet hij niet aanslaan..

    Foto bestaande vloerverwarming, in rood omcirkeld de plek waar ik de Tado thermostaatkraan wil plaatsen


  • gaha
    gaha ✭✭✭
    Opties

    hi @odat2

    Sorry van de latere reactie, wilde gezien je aantal vragen even te tijd nemen om je de juiste antwoorden te geven. Zie hieronder mijn reactie.


    Moet je de kabel die naar de ketel gaat nog aanpassen?

    Moet ik verder nog andere zaken ‘inregelen’ op de ketel? - Voor zover ik weet zijn er geen aanpassingen nodig op je ketel of op de kabel hiernaartoe, dit is (waarschijnlijk) een 2 aderige kabel welke je volgens instructie moet aansluiten op je thermostaat, afhankelijk of deze Opentherm praat of niet

    In de woonkamer heb ik naast vloerverwarming ook twee radiatoren staan, moeten deze ook voorzien worden van een Tado thermostaatkraan? - Als je deze wilt laten meedraaien in het geheel wel, anders gaan ze gewoon aan als je de vloerverwarming aanzet (ik zou dit wel adviseren)

    Op de aanvoer nog voor de bestaande thermostaat van mijn bestaande vloerverwarming wil ik ook een Tado thermostaatkraan maken. Hiervoor wil een installateur vragen. Zover ik het begrepen heb is dit net zo veilig als dat ik een zonneklep zou laten installeren, klopt dit? - Of dit net zo veilig is weet ik niet, het is gewoon een thermostaatkraan die open en dichtgezet kan worden

    Kan ik de Tado thermostaatkraan ook zelf handmatig dichtdraaien? - je kunt de knop inderdaad handmatig verdraaien, het dichtzetten wordt dan via het interne motortje gedaan, het is geen mechanische kraan

    Waarom Tado zelf deze methode niet aanraad is dat ze bang zijn dat mensen de bestaande vloerverwarming thermostaat gaan vervangen voor een Tado thermostaatkraan. - voor zover ik op de verschillende forums het terug kunnen vinden is dat inderdaad de reden.

    En dit is niet verstandig omdat dan de temperatuur van de vloerverwarming niet meer klopt, toch? - klopt als je deze kraan vervangt gaat er heet CV water 65-90 graden (afhankelijk van je ketel) door je vloerverwarming met alle gevolgen van dien. scheurende vloer etc.

    Ik was bang dat de pomp van mijn vloerverwarming problemen zou hebben als de Tado thermostaatkraan dicht zou zijn, maar wat ik hier gelezen heb maakt dat niet uit want de pomp kan het bestaande (onverwarmde) water in het circuit rond pompen , toch? - Als ik naar je foto kijk is dit inderdaad het geval, hij kan het water in de vloerverwarming rondpompen.

    Ik heb op zolder en de beneden verdieping minimaal 2 radiatoren waarvan ik de bestaande thermosstaat kraan niet ga vervangen, deze staan dan minimaal op de bevries stand of hoger. Zoals ik gelezen heb kan het eventuele warme water altijd gecirculeerd worden, op de vloerverwarming zelf heb ik geen bypass, is dit in orde? - het open laten staan van de 2 radiatoren zou ik niet zeker weten en ik betwijfel of dat de vorst beveiliging dan voldoende is. Gezien het doel is dat de ketel water moet kunnen blijven rondpompen. Bij Vorst beveiliging staat kraan in principe ook gewoon dicht. Ik zou adviseren om je installateur te vragen (als hij toch komt) om een bypass te laten maken bij je vloerverwarming. dit is een eenvoudige oplossing waarbij je altijd goed zit. je

    Ik neem aan dat je de Tado thermostaatkraan van de vloerverwarming als dusdanig noemt, hoe zit het met de temperatuur vraag aangezien de kelder altijd koeler is dan de woonkamer, daarop moet hij niet aanslaan. - Je kunt de knop welke je bij de vloerverwarming plaatst koppelen aan een kamer (bijvoorbeeld de woonkamer). hij gebruik dan de thermostaat in de woonkamer als meetpunt en niet de thermostaat kraan zelf. Hetzelfde geld voor de thermostaat kranen welke je op je radiatoren in de huiskamer zet. je hebt dan 1 meetpunt waarbij je de verschillende warmtebronnen regelt.

    Foto bestaande vloerverwarming, in rood omcirkeld de plek waar ik de Tado thermostaatkraan wil plaatsen - Dat ziet er inderdaad juist uit. idealiter zou er nog een bypass voor de tado komen.


    Hopelijk heb je hiermee voldoende informatie, succes!

  • markedel
    Opties

    Er nuttig bovenstaande informatie, echt top!

    Ik heb dezelfde situatie en weet nu gelijk hoe ik het kan aansluiten. Nog wel een heel klein vraagje. Ik heb op advies van de leverancier ook een extensiekit besteld. Wat gaat de extensiekit in bovenstaande setup nog toevoegen? Vast dank voor het meedenken.

  • gaha
    gaha ✭✭✭
    Opties
    @markedel
    De extensiekit heb je nodig als je een zoneklep wilt installeren (dus niet wilt werken met een radiatorknop) exacte details heb ik zo niet. Maar je moet deze bedraad aansluiten op de thermostaat.

    Andere reden voor een extentiekit is het aansluiten van je ketel op te thermostaat als je geen directe kabel hebt naar je ketel.
    Je kunt dan je thermostaat draadloos laten communiceren met de extentie kit.
  • odat2
    odat2
    december 2020 aangepast
    Opties
    @Gaha bedankt voor je feedback!
    Ondertussen heb ik een basisset besteld met enkele radiator knoppen.
    De installateur ga ik nog inplannen, ik laat dan ook direct een bypass plaatsen.
    Het geheel draait nu een paar dagen, ik heb al wel keer een melding gehad dat de verbinding weg was. Dit heb ik hersteld door de thermostaat te herstarten (knopje 10 sec indrukken) en de batterij even uit de radiator knop gehaald. Komt dit vaker voor? Ik heb niet het idee dat alles te ver van elkaar af staat, mocht dat toch zo zijn bestaat er een signaal versterker tado ? Ik las ergens dat je de bridge eventueel uit de meterkast kunt halen en ergens centraal plaatsen..
  • markedel
    Opties

    @Gaha, Dank voor je zeer snelle reactie! Ik denk toch dat ik eerst maar eens ga proberen met een Tado radiatorknop in serie met de radiatorknop van de vloerverwarming. Die ik dan ga aansturen op de temperatuur van de radiator in de huiskamer. Samen met de radiator in 1 groep dus. Daar lees is best wel wat positieve geluiden over. Dan kan ik altijd nog de extentiekit inzetten om het draadloos te maken. Het resultaat koppel ik nog wel even terug.

  • gaha
    gaha ✭✭✭
    Opties
    @odat2 ja de bridge communiceert via wifi het signaal kan inderdaad soms niet voldoende zijn (vooral) als je betonnen verdiepingsvloeren hebt. Ik heb de bridge op de 1e verdieping liggen om zo ook bereik op de zolder te hebben. Voor zover ik weet kun je dit signaal niet versterken of op een andere manier uitbreiden.
  • Ook hier met veel plezier dit topic gelezen.
    Ik ben eigenlijk begonnen met de oplossing van Radiator (tado communiceert met WiFi stopcontact en zet de vloerverwarming uit afhankelijk van de temp). Dit zou geen ideale situatie zijn omdat er door de ketel nog steeds water door de vloer wordt gepompt.
    Mijn vraag is: hoeveel water wordt er dan nog door de vloer gepompt als de vloerverwarmingpomp uitstaat? Dit zal toch wel al aanzienlijk minder zijn?
  • haan101
    Opties
    @markedel ik had dit ook een paar keer. De bridge had ik in de meterkast hangen. Met een langere kabel wat verder van overige apparaten gehangen en daarna geen problemen meer gehad. Setje werkt nu een maand en 2 dagen. Ben super blij met het geheel. Nog wel een beetje fine tuning qua temperatuur.
    @gaha top bezig weer
  • odat2
    Opties
    @gaha & @haan101 Ik dacht dat tado met een eigen radio protocol werkt, WiFi verbruikt (te)veel stroom. Als het WiFi zou zijn heb je zelf vlgs mij ook nog invloed door AP,s (bij) te plaatsen. Ik ga kijken hoe vaak het nog gaat voorkomen, eventueel verplaats ik de bridge naar de 2e verdieping, jammer dat de bridge geen POE ondersteunt..
  • markedel
    Opties

    @haan101. Dank voor je aanvulling. Zal gelijk een wat meer centrale plek voor de Bridge zoeken. Dank moet het goed komen.

  • gaha
    gaha ✭✭✭
    Opties
    @odat2 protocol durf ik het niet te zeggen maar qua bereik lijkt het heel er op wifi, 433mhz alla klikaanklikuit of zigbee zou verder moeten kunnen komen :)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @odat2 als je de bridge met PoE wilt voeden kun je er zo iets tussen doen:

    https://www.tabletsolution.nl/poe-splitter-met-utp-en-usb-aansluiting.html

  • Markenme
    Opties

    Hi, ik heb dit forum met veel intresse gelezen omdat ik tegen dezelfde uitdaging aanloop. Hierbij even een foto van mijn setup. Volgens mij is er al een overdruk ventiel aanwezig (in de groene cirkel) en zou ik een tado kraan kunnen inbouwen bij het groene kruis.

    Denken jullie dat ook?


    Is dit de afsluiter die ik zou moeten inbouwen?


    Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • gaha
    gaha ✭✭✭
    Opties
    @Markenme ja dat zou een goede plek zijn, in ieder geval tussen de bypass en de bestaande temperatuur knop in. Of de link de juiste is is even afhankelijk van de buis diameter maar ziet er inderdaad goed uit. Zorg dat hij geschikt is voor een thermostast knop.
  • Ik zie bij iedereen de tado knop op de retourleiding zitten, want hij zit gemonteerd bij het retourventiel/thermostaat, dat lijkt mij toch niet juist.