enorme overshoot!
Hier een Tado slimme thermostaat icm vloerverwarming. De Tado heeft echter een enorme overshoot. Wanneer maakt Tado deze thermostaat of wat slimmer of geeft het de mogelijkheid om de hysteresis zelf te bepalen? Nu draait de (dure) vloerverwarming vaak nog uren door en is de ingestelde temperatuur al lang bereikt. Vloerverwarming warmt traag op en warmt lang na. Hij zou hem dus wel dicht mogen zetten als hij een fractie onder de gewenste temperatuur zit. Dat doet ie niet. Integendeel, hij gooit hem er pas af als ie er al bijna 0,4 graden boven zit. Dat is uren naverwarmen bij vloerverwarming en dus erg zonde van de kostbare energie. Tado; you can do better! En die besparingsclaim? Amahoela!
Reacties
-
1 graad overshoot is acceptabel0
-
je kan via tado support parameters laten instellen die het voor vvw iets beter maken. Maar 0,4 graden is volgens tado binnen de marges, zoals Douwe ook aangeeft.0
-
Wie bepaalt dat dat acceptabel is? Het is volstrekt onacceptabel. Bij vloerverwarming kost 1 graag extra zomaar een halve dag doorverwarmen. Lijkt me niet energiebewust. Daarnaast, de radiatorknoppen hebben hetzelfde probleem. In een ruimte van 20m2 een overshoot van 0.6 graden nu al, doordat hij al meer dan een uur doorverwarmd ondanks dat de ingestelde temperatuur is bereikt.
Hoe moeilijk kan het zijn om 'gewoon' uit te schakelen wanneer de ingestelde temperatuur is bereikt?
Daarnaast; men gaat prat op energiebesparing in de advertenties. Het tegendeel is waar op deze manier.
0 -
Eens @Mfaasse dat hij gewoon zou moeten stoppen op het moment dat de temperatuur bereikt is (of in ieder geval dat je daar een setting voor kan maken). Hack: stel de gewenst temperatuur een graad lager in. Dus als je 20c wil hebben in je woonkamer, stel 'm dan in op 19c - dat is hoe ik het voor nu heb geregeld... (je weet zelf het beste of het zo is dat 19c uiteindelijk 'vanzelf' 20c wordt in jouw situatie)
0 -
"Wie bepaalt dat", dat leiden we af uit de reacties van tado. Energiebesparende is sws maar de vraag. Velen ervaren meer comfort, maar niet minder gasverbruik, en al helemaal geen 28%, ookal toont de "simulation study" dat aan.
Bijvoorbeeld "The more frequently the users leave the home and the longer they are absent, the larger the system‘s potential energy savings are, as this increases the length and frequency of the periods with reduced room air temperatures." en meer van dat soort 'wetenschap'0 -
Ja de besparingen gaan er helemaal van uit dat je voor je Tado had, een thermostaat had die je altijd op dezelfde temperatuur had staan. Dan koop je Tado en heb je "ineens" schema's en "niet thuis" mogelijkheid.
Maar dat is natuurlijk larie, het overgrote deel van de gebruikers had al 25 jaar een "klokthermostaat" met mogelijkheid om "afwezig" in te stellen (geavanceerder dan bij Tado zelfs!). Dus dan bespaar je niks.
Als ik in het maandelijkse "besparingsrapport" kijk bestaan de besparingen helemaal uit de periodes dat ik de verwarming uit gezet heb binnen het schema (dus als ik afwezig ben of eerder naar bed ga ofzo). Verder wordt er niks bespaard. En dat ligt uiteraard voor de hand!
1 -
Ik, en anderen lees ik op het forum, vinden het iig niet acceptabel. Het is een beetje hetzelfde als een auto leveren die niet aan z'n gewenste remweg voldoet en waarvan de fabrikant zegt; "tja, dat hoort". Onze auto's staan nu eenmaal 100 meter later stil dan vergelijkbare modellen. Dat gewoon een grove misser, want het is wel degelijk natuurlijk goed c.q. anders te programmeren. Desgewenst geef je een setting mee aan de gebruiker waarmee die eea kan bepalen. 'Slim' is het zeker niet en ook kostenbesparend, zoals beoogd, kun je flink betwijfelen. Wat ik zeg. Vloerverwarming warmt traag op en koelt ook weer traag af. Hiervoor is TADO dus volstrekt ongeschikt, want hij gooit hem er pas af bij 0.5-0.6 graden overshoot en dan heeft de vloerverwarming al heel wat extra uren gemaakt die niet hadden gehoeven. De radiatorkranen zijn ook niet supergeschikt voor radiatoren, want ook hier dezelfde overshoot is volstrekt overbodig en dus duur. De vloerverwarming wat lager instellen is geen optie, want idd zal dan door de overshoot de max temperatuur weliswaar niet hoger komen dan je gewenste temperatuur, maar hij zal ook weer veel te laat aanslaan en met vloerverwarming duurt het zomaar een halve dag tot hij weer 'bij' is, dus dat gaat zeker niet werken. De 'ouderwetse' aan-uit regeling werkt gewoonweg nog het beste bij vloerverwarming. Idealiter, en hier een tip voor TADO, laat je de gebruiker de hysteresis bepalen. Want, in mijn specifieke geval zou hij hem er wel af mogen gooien als hij bijna aan de temperatuur zit. Door de massa warmt eea namelijk nog wel even door en komt ie wel op de gewenste temperatuur.
2 -
Nouja het punt is dat het in een neoliberale kapitalistische economie niet verboden is om een slecht product te maken en daarmee mensen teleur te stellen. Dan heet het "hadden ze maar beter moeten onderzoeken voor ze gingen kopen" en "als het een slecht product is wordt het vanzelf weg geconcurreerd".
Het enige voordeel wat je dan hebt is dat er consumentenwetgeving is uit meer sociale hoek die stelt dat als een consument niet krijgt wat hij/zij redelijkerwijs mag verwachten, de leverancier dat moet herstellen of anders geld terug moet geven.
Alleen wat jammer is dat is dat dit altijd zo'n gedoe is. Dan moet je weer gaan klagen en doorzetten, en waarschijnlijk eindig je met "ok geeft u het maar terug" en moet je weer opnieuw gaan onderzoeken wat een beter systeem is en dat dan gaan aanschaffen en installeren. En wellicht is dat ook weer duurder.
1 -
Ik ben er blij mee. Bespaart tov de eerdere weersafhankelijke regeling met ringleiding welke continue op temp werd gehouden ivm verschillende afnemers met thermostaat kranen en hoofdvloerverwarming beneden. Zo zal het voor de een wel en voor de ander niet, minder een "succes" zijn.0
-
Het is wel zo, dat je als je tado installeert meestal het ketel vermogen/watertemperatuur moet verlagen, omdat je nu per ruimte opwarmt i.p.v de hele woning in 1 keer0
-
Dank voor alle reacties. Maar, dat was ook al zo Douwe. We werken hier met stadsverwarming, waarbij alle ruimtes al onafhankelijk werden geregeld.
Grappig, nu dus alweer sinds 8u16 op temperatuur en hij staat nog steeds open, terwijl we alweer 0.2 boven de gevraagde temperatuur zitten. (heel globaal warmt de vloerverwarming 0.1 graad per uur op). Als hij weer doorschiet tot 0.4 graden boven de gewenste, dan hebben we weer bijna 4 uur overbodige verwarming te pakken. Met de huidige GJ prijzen is dat heel globaal (in mijn geval) 0,080 GJ en dat is bijna 4 euro 'verbrand' zonder dat daarom werd gevraagd. Fijn spul, maar "volstrekt acceptabel" :-)
Eens Rob. Toch ga ik klagen bij TADO en ik hoop dat meer mensen dat doen. Het is namelijk ECHT wel relatief eenvoudig te verbeteren. Als TADO niet weet hoe, wij hebben diverse slimme programmeurs zitten die wel weten hoe. Enige wat TADO hoeft te doen is hier een open software platform van te maken als ze het zelf niet willen of kunnen......Ik hoop dat TADO meeleest!
3 -
Ik zit laatste tijd met de stooklijn van m'n warmtepomp (Elga Ace) te spelen; daarmee kan Je overshoot ook reduceren, als goed/beter afgesteld.
Just my 2c.0 -
Helemaal eens dat dit onacceptabel is. Al diverse keren hierover contact gehad met Tado. Twee keer parameters aangepast. Hoe en wat geen idee. Maar het heeft in ieder geval geen effect.
Ik heb nu maar extra blokken toegevoegd om het tijdgestuurd te doen. Soms handmatig beetje bij verwarmen.
Ik heb het idee dat het in het begin (een aantal jaren geleden) een stuk beter was. Maar misschien let ik er meer op met de huidige gasprijzen.0 -
De service desk kan bepaalde dingen instellen, geen idee welke dat zijn. Start een chat op www.tado.com0
-
Hier ook flinke overshoot en vergelijkbare situatie:
Vloerverwarming op de begane grond zonder radiatoren, de radiatoren op de eerste verdieping zijn nooit aan en staan allemaal dicht. De ketel wordt aangestuurd via aan/uit (geen zoneklep) met een Tado thermostaat in de woonkamer en een draadloze Tado schakelbox bij de ketel.
Ik heb ook het idee dat de Tado te vaak en te kort schakelt wat bij radiatoren prima werkt maar bij vloerverwarming geen zin heeft omdat het een heel traag systeem is. Hiervoor had ik een Honeywell thermostaat waarbij je het aantal aan/uit cycli per uur kon instellen tussen de 3 en 12 en ook de minimale tijd per cyclus tussen 1 en 5 minuten. Kan de Tado servicedesk dit ook kan instellen, het is voor mij onduidelijk wat ze wel en niet kunnen aanpassen?
Het zou mooi zijn als je in de App kunt aangeven wat voor soort verwarmingssysteem je hebt zodat de thermostaat meteen de meest optimale instellingen gebruikt voor dat specifieke systeem. Of een soort van Expert mode waarbij je zelf wat parameters incl. hysterese kunt aanpassen zoals bij Honeywell.
0 -
1 Kan je ketel niet modulerend aangesloten worden?
2 Zoek op dit forum naar pulsbreedte modulatie of PWM, dat geeft inzicht in hoe de regeling werkt met aan/uit
Dat is wat er met de ketel gebeurt, in blokjes van 20 minuten: volledig aan, half aan/half uit, kwart aan/driekwart uit en volledig uit. Bij moduleren gaat dat veel geleidelijker in percentages vermogen van 0-100%
0 -
Bedankt voor de tip ik vind inderdaad wat topics die hier goed bij aansluiten.
Modulerend aansluiten heeft naar mijn mening ook niet zoveel zin bij enkel vloerverwarming. De ketel moduleert zelf al en de maximale themperatuur is 50 graden. Er valt vanuit de thermostaat dus niet zoveel te moduleren en het maakt het systeem alleen maar complexer.
0 -
Volgens mij is dat een misvatting - als je de ketel aan/uit stuurt is dat letterlijk zo: 100% (max ingestelde vermogen) en 0% en niets daartussen in. De ketel moduleert dan dus niet!0
-
Wat jij zegt klopt inderdaad voor oudere ketels. Moderne ketels kunnen echter zelf moduleren op basis van retourwater temperatuur. Ik contstateer dat ook bij onze ketel, die moduleert meteen terug naar een laag vermogen als hij geactiveerd wordt via aan/uit regeling.
1 -
@Mfaasse Ik heb het probleem opgelost door over te stappen naar Netatmo. Zij hebben een slimme thermostaat die je zelf net zo slim kan maken als je wilt.
Voor vloerverwarming is "slim" in de meeste gevallen helemaal niet zo slim. Bij het Netatmo systeem kun je het PID algoritme uitzetten en alleen op basis van hysterese sturen. Je kunt ook zelf de hysterese bepalen. Ik heb nu een rustig en voorspelbaar vloerverwarmingssysteem.
De Tado PID sturing zal bij een traditioneel systeem met radiatoren ongetwijfeld prima werken maar in mijn geval was dat niet zo.
Ik heb dus een Tado Starter Kit Thermostaat V3+ Draadloos in de aanbieding. Als er iemand interesse heeft kan hij/zij mij een bericht sturen via dit forum en een bod doen.
-1 -
Daar heb je dus niks aan, want je set is in gebruik geweest, die kun je niet zelf aan een ander account koppelen0
-
Tuurlijk wel: https://support.tado.com/nl/articles/6095747-ik-ben-verhuisd-naar-een-nieuwe-woning-waar-tado-al-geinstalleerd-is-hoe-krijg-ik-toegang-tot-de-apparaten, volg "ik heb contact met vorige eigenaar"0
-
Gaat niet werken als je de gebruikte apparatuur aan je eigen bridge wilt koppelen-1
-
Hou nou es op man. Het gaat om een complete set van de hand doen.2
-
Ik heb dus het zelfde probleem. Verder verbaast het me dat mensen zeggen, 1 graad is acceptabel is voor overshoot. Aangezien de TADO ook laat aanspringt schommelt je temperatuur in huis dus al snel met 1.5 graad.
Maar zoals ik lees is dus de enige oplossing om de tado weg te doen en een Netatmo te kopen?
0 -
Ook hier probleem met overshoot bij vloerverwarming. Pas 2 uur na het bereiken van ingestelde T wordt de slimme radiatorknop helemaal dicht gestuurd.
Ik heb in Homey (alleen de cloudversie, geen pro of bridge) nu een flow gemaakt die de radiatorknop van de vloerverwarming bij het bereiken van de ingestelde T dicht stuurt.
Zakt de gemeten T onder de ingestelde T dan start het slimme schema weer.
Geen mooie oplossing maar het werkt wel.
0 -
Gaat wel je regeling over het internet, zou dat zelf niet zo willen doen0
-
Hi @heiweg197 ,
Ik doe iets soortgelijks, met Home Assistant, en werkt bij mij ook goed. Ik pas dit alleen toe bij de vloerverwarming zone.
Wanneer de gemeten temp boven de ingestelde temperatuur komt wordt deze zone voor 5 minuten op 12 graden gezet (verwarmen stopt). Daarna gaat deze weer op automatisch.
Vrijwel geen overshoot meer.0