ATAG cv ketel reset naar lage aanvoerwatertemperatuur en vermogen op laaglast

Opties

Ik gebruik inmiddels 2,5 jaar het tado systeem met slimme radiatorknoppen in combinatie met ATAG E325EC aangesloten via opentherm. Afgelopen jaar is het twee keer voorgekomen dat de radiatoren niet meer heet werden.

Na de instellingen nagekeken te hebben op de ATAG E325EC ketel bleek dat dat de aanvoerwatertemperatuur op 30 graden stond (i.p.v. de gewenste 65 graden) en ook stond het maximale vermogen CV in % op 0. 0 betekent laaglast. Ik heb dit toen handmatig op de ketel weer aangepast.

Inmiddels is dit nu in de afgelopen twee weken tijd al 3x voorgekomen. Weet iemand waar het aan kan liggen dat de ketel zichzelf lijkt te resetten op specifiek deze instellingen? Is dat iets wat vanuit tado wordt doorgestuurd aan de ketel? Alvast bedankt.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit soort vragen moet je stellen aan de servicedesk, daar zitten de mensen die dit kunnen nakijken, er wat aan doen, en evt de softwareman adviseren iets aan te passen.

    "wij" (medegebruikers) kunnen er weinig mee.

  • Stamii
    Opties

    Ja dit heb ik ook al gemeld, maar wellicht dat een van de medegebruikers weet of dit aan de ketel ligt of dat Tado dit aanstuurt. Servicedesk geeft aan dat de temperatuur inderdaad is verlaagd van 65 naar 30 graden om 05:00 uur vandaag en verwijzen terloops nog naar de warm water functie. Maar dat lijkt mij vreemd want de warm water functie heeft qua schema niets om 05:00 uur ingesteld en zou ook geen invloed mogen hebben op de cv temperatuur. Warm water functie gaat over het tapwater. Ze geven overigens nog geen reden waarom deze dan van 65 naar 30 graden is gegaan..

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee ik kan je alleen vertellen dat we dit soort verhalen hier vaker lezen. Maar we kunnen er niks aan doen.

    Ik kan je alleen de tip geven dat als ze komen met "meneer u bent de eerste die daar mee komt" je erop kunt wijzen dat ze liegen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als de helpdesk kan zien dat de ketel om 5:00 naar 30 graden is gezet, dan bewijst dat dat het probleem/commando vanuit Tado gegeven is. Tado kan niet in de ketel zelf kijken, laat staan dat zij daar iets van een log van bijgehouden.
  • Stamii
    Opties
    Bedankt voor de reacties. Ik heb opnieuw contact met Tado opgenomen wellicht krijg ik een andere medewerker. Ze konden mij niet de exacte data geven maar hebben het overgetypt, zie hieronder. Dit bevestigt wel dat ik niet gek ben en dat de instelling inderdaad gewijzigd wordt. Het lijkt mij sterk dat de ketel dit zo maar willekeurig uit zichzelf doet. Heb opnieuw ticket dus ingeschoten met deze gegevens erbij en de vraag waardoor dit komt... Het is wel erg vervelend in ieder geval want je komt er pas achter als je merkt dat de ruimtes niet meer goed opwarmen.

    06:07 April 02 van 85°C naar 31°C
    09:31 April 03 van 31°C naar 65°C
    00:21 April 09 van 65°C naar 31°C
    10:29 April 12 van 31°C naar 65°C
    04:44 April 25 van 65°C naar 31°C
    10:04 April 26 van 31°C naar 65°C
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Welke data is dit en hoe komen ze eraan?

    Alleen de cijfers zeggen niet zoveel
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat klopt niet hoor, Tado kan (als ze dat willen) prima meekijken met wat de ketel precies doet, als die tenminste met een bus protocol zoals Opentherm is aangesloten. Dat ze daar niks van aan de klant doorgeven is bekend, maar dat betekent niet dat ze dat niet kunnen loggen in hun cloud servers.

    Vraag blijft natuurlijk waarom kan de ketel wel naar 31 gezet worden en daarna niet terug naar 65. Kan zijn dat deze ketel dit als een foutsituatie beschouwt, maar dan moet Tado zich daar op aanpassen en die temperatuur niet zo laag zetten (als dat de oorzaak is). Ik zie hier zelf als ik toevallig op het schermpje kijk nooit waarden lager dan zo'n 40 graden overigens. En ja, Tado zou dat gewoon in de app zichtbaar moeten kunnen maken.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ja meekijken kan, maar er wordt geen data opgeslagen of gelogd. Ze kunnen dus onmogelijk achteraf kijken wat er met de ketel is gebeurd
  • Andreplusplus
    Opties
    "06:07 April 02 van 85°C naar 31°C
    09:31 April 03 van 31°C naar 65°C
    00:21 April 09 van 65°C naar 31°C
    10:29 April 12 van 31°C naar 65°C
    04:44 April 25 van 65°C naar 31°C
    10:04 April 26 van 31°C naar 65°C"

    Je zegt 2x maar ik zie hier al 3x.
    lijkt erop dat tado 's nachts iets doet en je de dag/dagen er na dit ontdekt en dan om 9.31, 10.29 en 10.04 handmatig hebt rechtgezet?
    Dus is de vraag waarom tado de boel naar 31 graden zet. Daar zou de servicedesk toch iets over moeten kunnen zeggen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Hoe weet je dat zo zeker? En het lijkt ook niet te kloppen want ze hebben Stamli allerlei datums en tijdstippen gegeven en dat waren geen momenten waarop ze samen met hem mee zaten te kijken.

    Heb vooral niet de illusie dat er "niks opgeslagen wordt". Alles wordt opgeslagen. Dat moet ook wel om grafiekjes te kunnen maken en vage "besparingsrapporten" te kunnen sturen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    april 2023 aangepast
    Opties
    Ik weet het inderdaad niet zeker, maar om de volgende redenen denk ik dat het zo is:

    1 - OpenTherm (andere bussen weet ik niet) communicatie gaat elke seconde over en weer, als je dat allemaal wilt opslaan, dan krijg je een gigantische bak data.
    2- De ketel is verbonden met de thermostaat, als je daar via internet bij wilt komen, dan kan dat alleen via de Tado gateway en dan dus via het draadloze protocol. Om reden 1 lijkt mij ook dat praktisch niet haalbaar, zeker met batterijvoeding van de thermostaat.
    3 - OpenTherm is slechts een standaard
    protocol, de data is per ketel verschillend.
    4- De temperatuur setpoints gaan naar de thermostaat en niet naar de ketel.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er gaat ongeveer 500 kilobyte per dag heen en weer over de Tado internet verbinding. Daar is best ruimte om flink wat lokale data naar de cloud te sturen. Informatie die de thermostaat via OpenTherm of een ander protocol van de ketel ontvangt hoeft alleen opgestuurd te worden als die verandert, en dat kan nog gemaximaliseerd worden op bijv eens per 10 minuten.

    Bedenk dat parameters zoals de lokale temperatuur en vochtigheid zoals gemeten op al je Tado knoppen en je thermostaat al naar de cloud gaan. Anders kon je ze niet zien in je app, en niet terugvinden in grafieken en andere analyses. Wat er gecommuniceerd wordt met de ketel kan daar (en zit daar) best bij. Ook al je gebruikers interacties (verhogen/verlagen temperatuur in de app of op de thermostaat) worden allemaal doorgegeven. Kijk maar eens in je app terwijl je lokaal iets aanpast.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    april 2023 aangepast
    Opties
    "Kijk maar eens in je app terwijl je lokaal iets aanpast."

    Je snapt niet hoe Tado werkt volgens mij.

    De app van Tado communiceert alleen met de cloud, en niet lokaal met je Tado systeem.

    Als je in de app iets opvraagt, dan wordt dat via de cloudserver opgevraagd via je internet bridge van je installatie.

    En dat wordt niet gelogd. Het enige wat gelogd wordt in de cloud is je temperatuur, je vochtigheid en je warmte vraag. En die waarden worden 1 x per 15 minuten opgeslagen. En dat is genoeg omdat deze waarden relatief langzaam veranderen.

    Kennelijk heb je nog nooit de berichten van een OpenTherm bus bekeken hoe dat in zn werk gaat.

    Je moet geloven in wat je zelf wilt, maar ik zeg je met mijn boerenverstand dat ze niet bij jou in de ketel kunnen kijken, laat staan dat daar iets van gelogd wordt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "En dat wordt niet gelogd."

    Droom lekker verder! ALLES wat richting de cloudserver gaat wordt gelogd.

  • Andreplusplus
    Opties
    Bijv
    "06:07 April 02 van 85°C naar 31°C
    09:31 April 03 van 31°C naar 65°C
    00:21 April 09 van 65°C naar 31°C
    10:29 April 12 van 31°C naar 65°C
    04:44 April 25 van 65°C naar 31°C
    10:04 April 26 van 31°C naar 65°C"

    kunnen gewoon schakelmomenten van tado zijn en kunnen (zijn) gelogd in de cloud service. Geen ketel info voor nodig.
    Thermostaten kunnen info ophalen bij bus-gestuurde ketels en dat zou prima naar de webservice gestuurd kunnen worden.
  • Stamii
    Stamii
    april 2023 aangepast
    Opties
    Ik heb na de eerste ticket nog een tweede ticket geopend en toen zou deze nog naar de technische afdeling gaan voor controle. Krijg de volgende reactie:

    "Ik heb de data bekeken en ik kan u in ieder geval verzekeren dat vanuit tado's aansturing geen maximum flow temperatuur is veranderd. Dit moet zijn gedaan op de ketel. Als u er zeker van bent dat niemand in huis dit is geweest, zou ik aanraden om eens de knop waarmee de flow temperatuur kan worden veranderd, te checken. Wellicht is hier een probleem mee, of zit deze vast?
    Mochten er nog verdere vragen zijn, kunt u altijd bij me terecht."

    En inderdaad Andreplusplus ik heb handmatig 3x de temperatuur weer naar 65 graden gezet nadat ik het had ontdekt
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Istjonge jonge, ze kunnen het zelfs verzekeren. Ze durven wel bij Tado.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    april 2023 aangepast
    Opties

    Nou ik denk wel dat het klopt dat men niet bewust iets instelt en dat de ketel dit zelf doet, maar dat is dan waarschijnlijk het gevolg van een bericht wat Tado naar de ketel stuurt met het doel "aanvoertemperatuur instellen van 65°C naar 31°C" wat de ketel niet goed interpreteert.

    Dat gaat een lange discussie worden denk ik... men heeft bij Tado de neiging meteen te roepen "dit is GEEN bug hoor!", dat zag je ook bij die bug waardoor de warmwater temperatuur altijd op 55 gezet wordt als de warmwater aansturing niet is ingeschakeld. Dat ontkent men ook. Maar iedereen hier kan zien dat dat fout gaat.

    "de knop waarmee de flow temperatuur kan worden veranderd" dat toont ook weinig inzicht, want dit soort instellingen is tegenwoordig meestal een kwestie van moeizaam door menu's lopen en dat gaat echt niet "vanzelf omdat er een knop vast zit".

  • Ik heb het zelfde probleem. Ketel, ATAG E 325, wordt naar 31 graden gezet sinds ik de Tado gebruik. Is hier een oplossing voor gekomen?

  • Stamii
    Opties
    Helaas is hier bij mij geen oplossing voor gekomen. Alhoewel ik het na dat moment niet meer heb ervaren. Maar goed de ketel is ook al maanden niet meer gebruikt voor het verwarmen van het huis
  • petescapa
    Opties

    De afgelopen paar weken blijft de ketel op de ingestelde temperatuur staat. Ik heb er nog geen vertrouwen in dat het probleem is opgelost maar hoop het. Ik zag hier meerdere meldingen. Bij mij kreeg ik de indruk dat het een combinatie was van warmwatervraag en verwarming maar kan dat niet onderbouwen. Gebruik jij de voorverwarming voor warmwater?

  • Dit probleem heb ik eerder gehad. Nu weer opnieuw. Daar kom ik net achter. Blijkbaar gebeurd dat automatisch. Ook ik heb een Atag ketel.
  • ErikWie
    Opties
    Hier hetzelfde probleem met dezelfde ketel.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je zult dat moeten melden bij de servicedesk niet hier op het forum...

  • Ook hier hetzelfde probleem, de aanvoertemperatuur van de cv staat plots op 30 graden en de woonkamer blijft tijdens verwarmen ongeveer steken op circa 19 graden. Na het handmatig terugzetten op 60 op de ketel verwarmt alles weer. Atag e325ec. Ik zal ook een melding maken bij de servicedesk.
  • Maarten_v
    Opties

    Hier ook hetzelfde probleem, hij gaat bij mij naar 31 graden.

  • Jerwil
    Opties

    Hier zelfde probleem. Twee keer gehad in 3 maanden. Aanvoer temp. naar 31 graden.

  • Urft
    Opties

    Hier ook hetzelfde probleem, dezelfde ketel. Ik zal ook een melding maken bij de service desk.

  • Foocie
    Opties
    Ook hier atag en lauwe radiatoren, zal zo de aanvoer temp eens controleren.