w.Intercom = i;Aansturen van directe luchtverwarming met kleppen — tado° Community

Aansturen van directe luchtverwarming met kleppen

Beste,

Voor een andere woning (met traditionele radiatoren en aan/uit ketel) hebben we voor eerst gebruik gemaakt van Tado. Ik vindt het geniaal!

Nu zou ik onze privéwoning ook willen voorzien van Tado, maar hier hebben we directe luchtverwarming met luchtkanalen en vloer en plafond roosters die elk individueel een klep hebben om deze (gedeeltelijk) te openen of sluiten. Onze modulerende ketel wordt aangestuurd via OpenTherm.

Ik ben voldoende technisch om iedere rooster te voorzien van een motortje (servo) en dat aan te sluiten. Draadloos met batterij of kabels trekken door de kanalen moet ik nog afwegen.

Maar wat me niet helemaal duidelijk is, is of dit wel mogelijk is met Tado? Ik denk dat het gebruik op onderstaande link uitgelegd in situatie 3 het meest overeenstemt.

Maar ik heb hier enkele vragen / onduidelijkheden bij:

• Ik heb per ruimte een draadloze slimme thermostaat nodig. Wat kan ik dan gebruiken als ontvanger om mijn servo's aan te sturen? Een draadloze ontvanger of een bedrade slimme thermostaat?
  • En welke ontvanger heb ik dan nodig om aan mijn ketel te hangen?
  • Welk soort signaal heb ik beschikbaar aan de ontvangerszijde om mijn servo's aan te sturen? NO/NC contacten weet ik, maar is niet bepaald intelligent. Is er ook bv een 0-10V signaal o.i.d. wat ik kan gebruiken om de servo's ook gedeeltelijk te kunnen aansturen?

Beste Antwoord

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Volgens mij krijg je dat met tado wel werkend. Je zal wel veel geduld moeten hebben met de helpdesk.

Wat ik zou doen in jouw situatie is in elke ruimte die je wil regelen een slimme thermostaat ophangen met een kabeltje naar de servomotor.
    Tado kan geen 0-10 volt of 4-20 mA signaal uitsturen voor een mooiere regeling. Het zal met harde contacten moeten gaan. Com/no is de meest voor de hand liggende.
    Een klep of rooster voor de helft open zetten is geen optie bij tado.
    Dan een mailtje sturen naar de helpdesk om elke slimme thermostaat om te programmeren naar een zoneklep. (Net zoals voor vloerverwarming)
    Je zal bij je cv ketel een draadloze ontvanger moeten plaatsen.
    Zoals je al omschreven had, komt optie 3 het meeste in de buurt.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Volgens mij is het met Tado alleen mogelijk om individuele kamers aan/uit te regelen dus niet proportioneel.

Je kunt dat doen door een slimme thermostaat te monteren en te vragen deze te configureren voor vloerverwarming. Deze stuurt dan het relais aan om de vloerverwarming zoneklep te bedienen. Dit kan tegenwoordig kennelijk zowel bedraad als draadloos (thermostaat en draadloze ontvanger).

Wel moet je het altijd via de helpdesk laten configureren.

• Bedankt voor de info alvast. Ik neem even contact met de helpdesk om na te gaan of er een graduele aansturing mogelijk zou zijn (misschien een verborgen functie) en anderzijds denk ik er aan om eens een radiatorknop open te prutsen en via die weg een graduele sturing te proberen maken (eerst elektronisch en als dat niet lukt eventueel mechanisch). En als last resort kan ik nog altijd de NO/NC contacten gebruiken.