w.Intercom = i;Foutcodes ketel weergeven in Tado. — tado° Community

Foutcodes ketel weergeven in Tado.

Beste.

Ik ben een aantal weken geleden begonnen met de installatie van een Tado systeem. Mijn ketel, Nefit smartline deed het altijd goed op de oude thermostaat, en daarmee kon ik vrijwel alles zien.

Echter, afgelopen week viel de ketel in storing vanwege een sensor van de verbrandings ventilator ( heeft hij laatste tijd wel eens meer last van, kwaaltje wat Nefit kent en de volgende onderhoudsbeurt wordt opgelost), maar tot mijn verbazing gaf Tado hier geen enkele melding van.

Mijn oude thermostaat ( Nefit ding) gaf een schoorsteenveger the, en dan kon ik de storingscode zien.

Nu zoek ik hier op het forum, en blijkt dat Tado dit helemaal niet ondersteunt. Niet om een of ander, maar in deze tijd van WIFI gestuurde verwarmingen, open raam detectie, geolocatie, meldingen van welke stoffen en pollen er in de lucht zitten etc, etc, etc. IS ER NIET EEN KLEIN STUKJE SOFTWARE TE SCHIJVEN DAT MIJ WAARSCHUWT ALS DE KETEL NIET DOET WAT HIJ MOET DOEN, door simpelweg een bericht van de ketel op te vangen via Opentherm ????

Ik denk dat hier ergens een plank gruwelijk wordt misgeslagen.

Reacties

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja dat is mogelijk om daar zelf wat voor te maken, en inderdaad is het idioot dat Tado het niet heeft maar het waarom daarvan is al een paar keer besproken. Uiteraard heeft een Nefit thermostaat met een Nefit ketel het gemakkelijker om dit soort specifieke codes weer te geven.

Kijk bijvoorbeeld hier: http://otgw.tclcode.com/ voor een hobbyproject om dat zelf uit te vogelen.

• Emveha
    Emveha
    september 2021 aangepast
    Ik heb nergens kunnen vinden, waarom Tado dat niet heeft, alleen dat het niet kan.

Heel eerlijk, als ik dat van tevoren had geweten, had ik waarschijnlijk een ander systeem gekozen.

Destijds ook eens bezig geweest met TOON, leuk, die file informatie op je thermostaat, maar ondanks dat, en het feit dat ze met 3 regels programma hadden kunnen voldoen aan een hoop meer wensen, heb ik hem laten liggen.
    Ik wilde kunnen zien, wat het gasverbruik van mijn ketel was voor verwarming, en warm water apart. Simpel, wat de ketel geeft aan wat hij aan het doen is, en dan kun je met 1 extra softwarematige meter dat zien.
    Toch handig als je een gezin hebt met 4 opgroeiende tieners die uren onder de douche kunnen staan.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tja dit forum blinkt niet uit door zoekmogelijkheden. Maar het is toch al diverse malen besproken.

Het OpenTherm protocol is (ondanks de naam Open) een gesloten protocol. Het biedt basisfuncties die voor iedere ketel gelijk zijn maar er zijn ook veel extra functies die per merk verschillen. Dus de foutcodes van jouw Nefit zijn anders dan die van een ander merk, en wellicht zelfs de berichten waar ze in staan. En niet-merkgebonden thermostaat geeft meestal alleen een "er is iets mis" tekentje, geen foutcodes en zeker geen foutmeldingen in tekst.

Tado zou als niet-merkgebonden thermostaat dan al die merken moeten vragen om documentatie van hun berichten, en die merken geven dat wellicht niet of ze vragen er licentiegeld voor.

Wat extra functies betreft kun je in principe met een domotica systeem wel meer dan er nu kan. Maar bijv dat verbruik dat geeft een ketel voor zover ik weet niet door, dat zou je uit de slimme meter moeten halen en die geeft dat maar eens per 5 minuten door, plus dat je dan niet weet of er nog gas naar andere verbruikers zoals een fornuis gaat.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator

@Rob2 Niks geslotens aan OT. Specs staan hier. Dat er OEM specifieke zaken inzitten laat het protocol toe, en daar kan tado prima mee overweg (moet wel geprogrammeerd worden natuurlijk).

Basis status is wel onderdeel van de OT standaard, en daar kan tado wat mee. Helaas gebeurt dat niet. En wellicht is het wel zichtbaar in de back-end, maar krijgen wij als gebruikers dit niet in de interfaces (website, app) te zien.

Zelfs iets simpels - ketel staat uit, OT communicatie niet mogelijk - wordt helaas niets mee gedaan, terwijl dan alle alarmbellen af moeten gaan. Maar tado zegt gewoon ‘drie golfjes’ en ziet de temp gestaag dalen….

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

En wat lezen we op de pagina waarnaar je gelinked hebt?

About OpenTherm

OpenTherm is a non-manufacturer-dependent system of communication between modulating HVAC appliances and room thermostats. It consists of a communication protocol and an interface specification.

The OpenTherm communication protocol is primarily designed to control modulating heating appliances. The protocol is available to members of the OpenTherm Association only.

Membership is open to all companies and organizations which are active in the manufacture, distribution or installation of heating systems and components.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    @Rob2 En wat wil je daarmee zeggen?
    "Open to all companies ...." in de heating business, dus open toch?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Open is voor mij: je kunt zo de specificaties downloaden. Van iedere variant.

Daar is geen sprake van. En de wil om dat te doen is er denk ik ook niet bij Tado.

In ieder geval kunnen we constateren dat een Tado niet kan wat een thermostaat van de fabrikant van de ketel kan.

En dat geldt niet alleen voor Tado hoor. Als je bijvoorbeeld een Honeywell hebt dan laat die ook niet al die tierlantijntjes zien van een Nefit ketel.

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    Hopelijk ga ik daar binnenkort achter komen. Heb via internet een printplaat besteld waarmee je diverse dingen over opentherm kan uitlezen.
    In het verleden heb ik ook wel eens van een helpdesk medewerker te horen gekregen dat mijn temperaturen aardig oplopen.
    Naar mijn weten is opentherm een open en vrij standaard protocol waar veel merken gebruik van maken.
    Maar door de tijd heen kan daar natuurlijk door elke fabrikant een eigen aanpassing in gemaakt zijn.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"The protocol is available to members of the OpenTherm Association only." (zie boven). Dat komt van de OpenTherm website. Maar er zijn vast wel mensen die het uitgeplozen hebben en/of bij de baas gecopieerd.

Het is in ieder geval duidelijk dat Tado geen moeite wil of kan doen. Anders zou die Care & Protect optie, waar je extra voor betaalt, toch wel werken met behulp van foutcodes in plaats van zoals het nu werkt?