w.Intercom = i;Wat met circulatiepomp Junkers Cerapur Top30 na uitschakelen verwarming — tado° Community

Wat met circulatiepomp Junkers Cerapur Top30 na uitschakelen verwarming

Nu de koudere nachten eraan komen, ga ik voor de eerste keer mijn slimme radiatorkranen en slimme thermostaat gebruiken.

Momenteel heb ik een verwarmingsschema ingesteld via Apple HomeKit. Dit werkt perfect.

Als de verwarming na de "ochtendshift" op een lagere stand gaat, dan impliceert dat dat de verwarming in elke kamer uitgeschakeld wordt. Het is me vanmorgen opgevallen dat de circulatiepomp van de condensatieketel nog even blijft draaien. Wellicht om overtollige warmte nog af te voeren. Probleem: alle radiatoren staan dicht middels de slimme radiatorkranen.

Op deze manier vrees ik dat het leven van mijn circulatiepomp drastisch zal ingekort worden; zij krijgt immers haar water niet meer rond gestuwd. Is er een manier/instelling om dit te voorkomen?

Stel dat ik mijn schema instel met de Tado smartphone app, houdt die daar dan rekening mee?

Thanks!

Gert

Antwoorden

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    Nou niet eigenlijk. Daar zijn geen instellingen voor. Eerder is op dit forum al eens een idee gelanceerd om de laatste slimme knop langer open te laten na uitschakelen van de cv ketel. Hier geeft tado geen medewerking aan en verwijst je naar het plaatsen van een bypass.
    Meest gebruikte oplossing is om een radiator (bv toilet of badkamer) altijd open te laten staan. Deze radiator zal dus altijd mee verwarmen zodra er ook maar ergens warmtevraag is.
  • De geadviseerde oplossing is om een bypass aan te leggen. Dat is veiliger dan een radiator open laten staan, iemand zou hem per ongeluk dicht kunnen zetten.

• Toch wel een zekere tegenslag van Tado; ik zou het vanzelfsprekend gevonden hebben dat ze eerst de ketel uitschakelen en dan de radiatorknoppen.

Ondanks dat toch bedankt voor de info. Een bypass aanleggen is onmogelijk hier zonder te "breken". Ik kijk wat mogelijk is ivm een permanent geopende radiator.