Warmtepomp "koelen" functie
Een automatische zomer stand (getriggerd door de warmte pomp of door de buitentemperatuur) zorgt ervoor dat de Tado radiator knoppen blijven werken wanneer deze ook gaat koelen.
Wanneer een warmtepomp koud water door de radiatoren laat stromen, moet de radiator knop tegenovergesteld werken, om de kamer af te koelen ipv op te warmen. De knop moet dan juist open gaan, ipv dicht wanneer het warmer dan de ingestelde temperatuur wordt.
Reacties
-
wil me hier graag bij aansluiten
0 -
Wel eens aan split range regelaar gedacht?
0 -
steeds meer warmtepompen icm low H2O radiatoren kunnen dit in principe doen...echter dan moet er nog steeds een andere knop op
zou toch redelijk eenvoudig voor Tado moeten zijn
0 -
Vraag, ondersteund Tado helemaal geen koelen functie icm een warmtepomp?0
-
Nee, dat ondersteund Tado niet0
-
Zijn hier nog ontwikkelingen in? Anders zal ik van Tado moeten afstappen.1
-
Stel de vraag aan Tado, niet hier. Dit is een forum van medegebruikers0
-
Ik sluit me daar graag bij aan, zie ook andere forum bericht over verwarmen/koelen
0 -
Aangezien het maximum op 25 graden C ligt kan ik ook niet met een extra regeling sturen. Via mijn Homey kan ik Tado en de rest van het huis aansturen. Indien de temperatuur in huis te hoog wordt kan ik via Homey de warmtepomp op stand koelen zetten, alleen dan moeten de Tado kleppen dan nog open. Dat lukt niet met de 25 graden C maximum.
Overigens is koelen met radiatoren een uitdaging ivm condensvorming. Geforceerde ventilatie en bescherming van douwpunt is cruciaal.
0 -
In steeds meer huizen zie omkeerbare warmtepompen hierdoor wordt het mogelijk woningen te koelen.
De Tado thermostaatknop heeft alléén verwarmen als regelstrategie, graag als aanvulling een koelfunctie aanbieden zodat koeling ook per ruimte geregeld kan worden0 -
Er zijn al diverse suggesties voor deze functie, bijvoorbeeld deze uit 2019:
Je kunt dan beter daar op stemmen…
0 -
Hier zou TADO toch ondertussen een keer gehoor aan moeten geven (op z'n minst reageren); koelen is ondertussen (bijna) even belangrijk als verwarmen in de Nederlandse huizen.
Een concurrent (stekkergewijs) biedt dit bijvoorbeeld als extra (koel) feature aan (tegen een eenmalige betaling van 49,-) en op deze manier zijn eventuele ontwikkelkosten ook nog wel terug te verdienen.
Komende zomer (2025) heb ik in mijn hele huis radiatoren incl. ventilatoren gecombineerd met een WP dus als deze functie dan nog altijd niet aanwezig is zal ik TADO verlaten.
Het zou prettig zijn als TADO een keer zou reageren op deze verzoeken (aangezien ze blijkbaar al stammen uit 2019); zeg eens iets over de roadmap van TADO v3+
0 -
Reageren op de roadmap is lastig, aangezien de interne roadmap regelmatig verandert. Sommige dingen krijgen prioriteit en worden vervroegd, andere dingen worden naar achteren gedrukt, weer andere dingen komen niet goed aan bij een testpubliek en worden geschrapt, etc. En dan geef ik hier nog een gesimplificeerde versie van de werkelijkheid aan. Met een roadmap, iets wat je eigenlijk per definitie niet 1 op 1 volgt, zouden we valse verwachtingen wekken. Dat is de reden dat we geen roadmap publiceren. Daar komt nog bij dat we als medewerkers, om meerdere redenen, niet alles publiek mogen maken wat we weten.
Concreet over een koelingsfunctie: We zetten momenteel erg sterk in op warmtepompen. We hebben er zelfs nieuwe hardware voor geïntroduceerd dit jaar. Hiervoor zijn we ook de features aan het uitbreiden. Niet alleen neemt de compatibiliteit met warmtepomp-merken steeds verder toe, ook komen er nieuwe features in de app. Een uitgebreide koelingsfunctie, ook voor de 'verwarmings'producten, ligt dan natuurlijk ontzettend voor de hand. Mijn persoonlijke inschatting is dat het niet een vraag is 'of' die functie komt, enkel 'wanneer' die komt. Maar meer concreet dan dat kan ik helaas niet zijn.
1 -
Inmiddels is Tado X geïntroduceerd en deze is niet downwards compatibel met eerdere Tado systemen. Hoe het zit met de koel mogelijkheden van dit systeem weet ik niet. Helaas is Tado traditioneel zeer slecht in het publiceren van technische specificaties van hun producten.
Overigens moet je niet teveel verwachten van het koelen met warmte pompen. In combinatie met vloerverwarming is het vrijwel nutteloos vanwege condens op je vloer. Daarnaast mengt de koude lucht nauwelijks met de rest van de ruimte. Je vloerverwarming zou aan het plafond moeten hangen om de koude lucht te laten neervallen in de ruimte (klimaat plafond).
Met lagetemperatuur radiatoren (met geïntegreerde ventilatie) idem. Je zou deze radiatoren van condens afvoer moeten voorzien zodat je warmtepomp een aanvoertemperatuur van 7 graden kan gebruiken, dan pas kan je substantieel koelen en een airconditioning uitsparen. Maar in een bestaande situatie is koelen via een warmtepomp een redelijk nutteloze bezigheid. Een collega van mij heeft al jaren een bodemwarmtepomp met koelmogelijkheid en hij zegt ook dat je er maximaal 2 hooguit 3 graden temperatuurdaling mee kunt verkrijgen. Daar ga ik niet een heel systeem voor verbouwen.
0 -
Ja het omgekeerde werkt wel: met een airconditioner die normaal koelt de ruimte verwarmen. Een airconditioner is OOK een warmtepomp, en de moderne kunnen 2 kanten op pompen.
Maar Tado ondersteunt dat niet, dan moet je een ander systeem hebben…
0 -
Zet de wp op koelen. Koppel de slimme radiatorknoppen aan een draadloze temperatuursensor die in een koelkast ligt of een kelder of andere koele ruimte. Zet het setpoint op 25 gr C. Alle radiatorknoppen gaan open en koelen maar. Even los van condensvorming.0