w.Intercom = i;Tado werkt zogenaamd niet met Calenta 40c + iSenseRF? — tado° Community

Tado werkt zogenaamd niet met Calenta 40c + iSenseRF?

Sinds onze verhuizing in oktober 2020 heb ik onze hele Tado installatie overgezet, en er fors meer in geinvesteerd.

Oude situatie, in het nieuwe huis:

• Remeha Calenta 40c
  • iSenseRF bedienining

Qua Tado hebben wij nu:

• 5 radiatorknoppen door het huis verspreid
  • de Tado Thermostaat in de woonkamer
  • 1 radiatorknop VOOR de verdeler van de vloerverwarming laten installeren à 400 euro om controle over de vloerverwarming te krijgen
  • De wireless upgrade Kit

De installatie destijds in Oktober was een mega pain in the *naughtyword*. Maar na 2 weken aanklooien met customer support leek alles te werken. In de eindsituatie heb ik alle "iSense" onderdelen vervangen, en dus de Wireless Extension Kit direct op de OpenTherm plug in de boiler aangesloten en de Tado Thermostaat dus puur als temperatuursensor ingezet.

Wat wel opviel is dat de badkamer altijd heel warm bleef, de enige ruimte waar ik geen plek kon maken voor een radiatorknop. Nou is een warme badkamer niet echt een probleem dus ik was happy.

Maar in Juni kapte de boiler ermee. De reparateur gaf aan dat een aantal onderdelen op waren, maar nog zorgelijker, dat de boiler 100% aanstond (met natuurlijk snellere slijtage).

We hebben dus sinds Oktober full-time gestookt, met dus versleten onderdelen en hoge gas kosten. Echter, elke ruimte had Tado controle, dus alleen de badkamer werd continue verwarmt.

Nadat de reparateur dit vaststelde ben ik gaan experimenteren, en inderdaad, na enige tijd, zonder ene warmtevraag (alle radiatoren uit in Tado) gaat de boiler toch aan.

Support vroeg mij de hele installatie nog een keer door te lopen. Braaf gedaan, zonder effect.

En nu komen ze ineens met dit bericht!

After some additional checks on your system, unfortunately we must communicate that tado° is not compatible with your heating system at the moment. We are continuously enhancing tado°'s compatibility with different heating systems, but we cannot say when your system will be compatible

en

We will update soon our database, but unfortunately your boiler uses an opentherm module which is not compatible with tado°.

:( :( :(

Op de website in alle documentatie staat dat Tado volledig compatible is met Remeha OpenTherm.

Heeft iemand advies? Iemand die dit werkend heeft gekregen?

PS. Ik vond een thread van iemand met dezelfde issue, zonder oplossing: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53821027

Antwoorden

• Herres
    Herres ✭✭✭

Hi Diederick,

Ik heb zelf een Calenta Ace 40C, ik vermoed dat die ketels erg op elkaar lijken. Het werkt hier probleemloos. Bij mij met een bedrade thermostaat, wat in principe hetzelfde resultaat geeft. Heb je een standaard ketel met ingebouwde tapwatervoorziening of een los bijgebouwde boiler?

Het eerste waar ik aan denk is of je bij de installatie hebt aangegeven dat je Tado het warm water laat regelen. Zonder dat blijft de boiler permanent warm. Je kunt dit zien in je Tado app, je zou dan een aparte tegel moeten zien voor warm water. Heb je die niet dan moet je de installatiewazzard opnieuw draaien.

Het is logisch dat de badkamer te warm wordt als daar geen regeling zit. Zodra er ergens warmte gevraagd wordt gaat er ook warm water naar de badkamer. Je kunt er misschien ook volstaan met een normale thermostatische kraan zonder Tado. (tenzij de badkamer wordt gebruikt als vervanging van een bypass)

Ben benieuwd.

• Dank voor je antwoord maar het probleem zit dus jij in de iSense module. Daardoor is het geheel niet compatible volgens Tado.

• Herres
    Herres ✭✭✭

Uit je beschrijving had ik begrepen dat de de oude situatie was. Uiteraard moet die helemaal vervallen.