Tado, Vloerverwarming met of zonder zoneklep of alternatief
Ik heb vandaag een vraag bij Tado uitgezet en redelijk snel antwoord gekregen maar het was een algemeen antwoord met een verwijzing naar de help artikelen etc.
Een echt antwoord op de drie vragen die ik stelde heb ik dus gewoonweg niet gehad,
Wellicht is hier iemand die wel gewoon begrijpt wat ik echt vraag en mij ook de antwoorden kan geven?
Dit waren mijn vragen en de hamvraag voor mij is vraag 2 en het voorbeeld dat ik geef in vraag 3.
"Voordat ik overga tot de aanschaf van een Tado V3 bedrade slimme thermostaat heb ik een aantal vragen waar ik graag antwoord op zou willen krijgen.
1. Afgelopen maandag is onze nieuwe cv ketel opgehangen. Het gaat hier om een Vaillant ecoTEC exclusive VHR 35-45/5-7 CW5+.
Nu lees ik over Ebus aansluiting, Opentherm etc. Omdat de installateur nog terug moet komen voor iets wil ik graag van jullie weten of ik de installateur nog moet vragen om de cv ketel op een bepaalde manier aan te sluiten zodat de Tado het beste tot zijn recht komt? Zie vraag 2 voor mijn setup.
2. Ik heb een vloerverwarmingspomp voor de woonkamer die direct in een stopcontact zit. Dit kan niet anders omdat de ketel geen 220 volt aansluiting heeft. Ik kan hier nu een pompschakelaar tussen gaan zetten of een slimme stekker. Omdat ik in het bezit ben van een Homey kan ik de Tado ook aansturen via Homey en de slimme stekker voor de pomp laten inschakelen als de Tado thermostaat om warmte vraagt voor de ruimte waarin deze hangt. In dit geval zou dat de woonkamer dus zijn. Er zijn Homey gebruikers die deze optie al langer zonder problemen gebruiken dus dat wil ik sowieso dan eerst zelf ook uitproberen.
3. Omdat ik verder geen zoneklep o.i.d. heb kan ik mogelijk niet met aparte zones werken. Aangezien de bovenverdieping volledig is uitgerust met airco's kunnen de ruimtes daar verwarmd en gekoeld worden met deze airco's. Maar stel dat ik toch Tado radiatorknoppen wil gaan gebruiken kan ik dan wel met zones werken zoals in dit voorbeeld geschetst?
- Thermostaat in de woonkamer vraagt niet om warmte maar radiatorknop 1 en 2 (2 verwarmingen per kamer) vragen wel warmte via de thermostaat in de woonkamer. Gaat dan de cv ketel warmte sturen naar deze verwarmingen zonder de slimme stekker in te schakelen van de vloerverwarming. Of anders gezegd kan de cv ketel dan warmte geven aan deze verwarmingen als de slimme stekker van de vloerverwarming uit is?
In mijn beleving doet een zoneklep soortgelijk iets door de iets te blokkeren om warmte af te geven.
Klopt deze theorie of is dit te simpel gedacht."
Alvast bedankt voor het meedenken,
Alex
Beste Antwoord
-
Ik ken de details van Homey niet, maar ik kan wel een antwoord geven op een deel van je vraag. Misschien heb je er wat aan.
Je kunt inderdaad wel je vloerverwarming aan en uit zetten, zeg maar regelen, door het aan en uit te schakelen van je vloerverwarming pomp. Maar daarmee haal je een andere probleem in huis, namelijk dat de pomp dagelijks een minuutje moet draaien om vastlopen te voorkomen. Kun je dat in Homey regelen? Als de vloerverwarming uitgeschakeld staat dan gaat de warmte zoals je zegt alleen naar de radiatoren als ze warmte vragen.
1
Antwoorden
-
Dank voor je antwoord, hier kan ik wat mee en bevestigt wat ik zelf al vermoedde.
Met Homey kun je flows maken zoals je routines in Google Home kunt maken maar dan veel uitgebreider. Je kan dan dus aangeven wanneer de temperatuur onder een bepaalde waarde is of komt op een bepaalde tijd of dagdeel en wanneer er iemand thuis is de verwarming aan moet en dan wordt de slimme schakelaar ingeschakeld.
je kan zelfs nog een failsafe inbouwen voor wanneer de slimme schakelaar onverhoopt een keer niet aangaat.
Wat betreft het vastlopen van de pomp, ook daar kun je dan een flow voor maken dat de slimme schakelaar dagelijks 1 of meerdere keren voor een bepaalde tijd aangaat en vervolgens weer uitgaat.
0 -
Er gaat een wereld aan mogelijkheden open als je dat allemaal beheerst lijkt het.
Ik ben zelf meer van de degelijke foolproof oplossingen die het voor iedereen goed doen. Bijvoorbeeld als je verhuist dat je dan niet eerst de hele installatie moet ombouwen om het bruikbaar te maken voor de volgende bewoners...🤔
Toch succes ermee.0 -
Als je eenmaal weet hoe Homey werkt kun je er heel veel mee. 5 maanden geleden wist ik niet eens van het bestaan af en nu kan ik bijna niet meer zonder.
Als ik ga verhuizen haal ik de slimme stekker er tussen uit en draait de pomp gewoon weer 24 uur per dag 😉
Maar goed, verhuizen doen we voorlopig niet. Net een nieuwe cv ketel laten plaatsen.
0 -
Niet dat dat nu heel interessant of belangrijk is, maar dat is niet helemaal waar. Als je Tado bij de verhuizing laat zitten krijg je dat de vloerverwarming telkens als er warmte door andere knoppen gevraagd wordt ook warmte geeft. Het wordt dan te warm in de woonkamer. Dat zou dan een verborgen gebrek zijn. 🤭0
-
Tado zou ik sowieso meenemen en alle oude spullen terugzetten.
Tado zelf heeft inmiddels ook bevestigd dat het in theorie moet werken maar zij geen verstand hebben van Homey.0 -
Opgelost 👍0
-
Gisteren is mijn Tado binnen gekomen en heb ik deze aangesloten.
De vloerverwarming wordt nu perfect ingeschakeld door Homey als de capicateit tussen 2 en 100 ligt en gaat weer uit als deze tussen 0 en 2 ligt.
Werkt perfect en hiermee is bewezen dat een smart plug i.c.m. Homey als zoneklep kan fungeren.
Voor de liefhebber die er meer over wil weten kijk dan even hier.
https://community.athom.com/t/tado-met-homey-pompschakelaar-of-smart-plug/47536/19
1 -
En werkt dat nou ook als je internet eruit ligt? Of heb je nu de situatie dat als je internet eruit ligt de sturing van de verwarming en de pomp uit de pas gaat lopen? (bijv verwarming is aan terwijl de pomp niet draait, of de pomp draait terwijl de verwarming niet aan is)?
Ik vind de situatie zoals het bij Tado is dat als je geen internet hebt je tijdschema's niet meer werken al niet echt gunstig, maar als je hele verwarming raar of fout of niet gaat werken als je internet eruit ligt dan is dat nog minder...
0 -
Mocht er een internet storing zijn dan zal een en ander niet vanzelf meer gaan nee. Mocht het lange storing zijn kan ik de slimme stekker van de pomp voor die ene keer dat het gebeurd handmatig aanzetten.
Maar goed hoe vaak gebeurd zoiets, niet vaak gehad hier in ieder geval.
Maar ik snap wat je zegt. 😉0 -
Ik denk dat ik een standaard pompschakelaar (gestuurd door temperatuurvoeler op de aanvoer) zou hebben genomen of in geval van een zoneklep een hardware oplossing bestaande uit een timer die die de pomp laat lopen als de zoneklep aangestuurd wordt en daarna nog een tijdje, plus eens per 24 uur. Dwz een oplossing die gebaseerd is om simpele meting of schakeling.
Maar goed iedereen moet dat zelf weten natuurlijk...
0