Het Grote Archief

Opties
191012141519

Reacties

  • De nieuwe functie in de app Care&Protect, waar tado' abbonementen voor gaat verkopen detecteert nog onvoldoende fouten. In mijn geval , terwijl huis oververhit en radiatorknop foutmelding geeft. 

    De situatie

    • Incidentdetectie is ingeschakeld in de app.
    • Care&Protect meldt geen fouten. Alles ziet er goed uit


    • De CV ketel blijft echter stoken en de ruimte die moet verwarmen wordt niet warm


    • BIj instellingen staat echter een rood bolletje en verder doorklikken in de app blijkt dat het apparaat als "niet gemonteerd" staat. De knop heeft altijd gewerkt, en nu plots niet. Dat probleem moet natuurlijk ook opgelost worden. Maar het punt van -dit- topic is dat Care&Protect dit had moeten detecteren.
    • Geadverteerd wordt dat ongewone situaties gedetecteerd worden.
    • Het koud blijven van een ruimte ondanks stoken EN andere te warm worden van ruimten ondanks dat de knoppen daar dichtstaan. EN een radiatorknop met een foutmelding. lijkt mij een ongewone situatie.
  • En voor de plaatjes denkende mensen.. Een dergelijke fout zou Care&Protect gewoon moeten signaleren.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Humm. Je hebt me overtuigd om dan geen abbo te nemen. Was het aan het overwegen namelijk.
  • CarloM
    Opties
    Is mij laatst ook opgevallen tijdens het monteren van nieuwe afsluiters op de radiatoren de stekker van de ketel eruit en het water van het systeem geen enkele melding gehad van incidenten van het Care and protect systeem conclusie het werkt niet of NOG niet
  • Waldemar
    Opties

    Op mijn Daikin airco zit ook een mogelijkheid om horizontaal te ventileren, apart van de vertikale ventilatie.

    De slimme AC bediening heeft geen optie om dat te bedienen. Kan dat in het programma opgenomen worden, zodat ik mijn AC kan bedienen met alle mogelijkheden?

  • ik_zelf
    Opties

    Om een en ander te kunnen onderzoeken zou het bar handig kunnen zijn om over de ruwe meetdata te kunnen beschikken, in plaats van alleen maar schreenshots van de grafiekjes. Is dit op de een of andere manier te fixen? 

    Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in temperaturen en relatieve luchtvochtigheid.

  • JackPe
    Opties

    Vaak stel ik vast dat de ingestelde temperatuur overschreden wordt.

    Het zou handig zijn dat bvb de thermostaat gedurende een (eventueel instelbare tijd) warmte vraagt, afhankelijk van het verschil met de buitentemperatuur en rekening houdend met de tijd die nodig is om 1 graad celcius te verwarmen.

    Na die tijd (eventueel instelbaar) wacht de thermostaat (ketel stopt met verwarmen) , meet de temperatuur, berekent het verschil tot de ingestelde waarde en gaat dan weer een tijd (korter dan de eerste) verwarmen.

    Hoe dichter bij de ingestelde temperatuur, hoe korter de te verwarmen tijd wordt. Zo zal de ingestelde temperatuur niet vaak overschreden worden.

    Dit is vooral handig bij verwarmingsketels die niet modulerend kunnen werken (bvb. Mazoutbrander).

  • JanDC748
    Opties

    Inderdaad 100% mee eens.

    ik beschik over een modulerende ketel en ook hier wordt de gevraagde temperatuur vaak overschreden met meer dan 0.5°c. Zeker als er een groot verschil is tussen de huidige temperatuur en de gevraagde temperatuur.

    Wijst er toch op dat Tado te hevig is om op de ingestelde temperatuur te komen.

    Eenmaal op de ingestelde temperatuur er is, werkt het wel perfect zelfs tot op 0.2°C

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties

    De regeling zou idd iets beter kunnen. Neemt niet weg dat we door tado veel nauwkeuriger de temperatuur kunnen uitlezen dan dat met de meeste oudere thermostaten was die de meeste mensen daarvoor hadden. Bij veel oudere thermostaten was de uitlezing per halve graad en 20.7 word dan 20.5 op het display. Voor het gevoel lijkt het dan wel mee te vallen.

    Ik denk dat de installatie ook in vloed heeft. zeker als je meerdere kamers tegelijk gaat opwarmen die verschillende vermogens aan warmte nodig hebben. Keuken kan bv langer moeten doorwarmen dan de woonkamer. Het water wat de keuken nodig heeft komt automatisch ook bij de woonkamer terecht. Dat is toch even intelligent regelen wat lastig blijft. Grote voordeel van tado is wel dat de temperatuur na een overshoot de temperatuur niet terug omlaag zakt naar bv 19.5 graad. Doordaar voorkom je dat jojo effect.

    In het geval van jouw "Mazoutbrander" is het ook lastig. Omdat daar dus geen modulerende werking in zit komt er continu het volle vermogen uit. Vaak zijn dat soort ketels een stuk sterker dan een gas ketel. In jouw geval zullen thermostaat knoppen best kunnen werken. Die knijpen het water toevoer dicht naar je cv platen. Bij mijn ouders aan boord van hun binnenvaart schip was dit ook de juiste oplossing. Die hebben ook geen gasketel aan boord.

  • Met de oude app, kon ik een temperatuurwijziging laten duren tot ‘de eerstvolgende automatische verandering’. Dat vond ik erg handig. Nu moet ik telkens een tijdsduur instellen, maar als ik eerder vertrek of thuiskom wordt de ingestelde temperatuur daar niet door overruled (terwijl geofencing is ingesteld). Kan dat weer terug komen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat kun je configureren bij de instellingen.

  • papajan
    Opties
    Hoewel het bereik vrij groot is, hebben we soms problemen op sommige plaatsen. Het vreemde is dat die soms dichter bij de bridge liggen als andere plaatsen in het huis.
    Mesh netwerk functionaliteit inbouwen in de componenten zou dit kunnen oplossen.
  • papajan
    Opties
    Hoewel het bereik vrij groot is, hebben we soms problemen op sommige plaatsen. Het vreemde is dat die soms dichter bij de bridge liggen als andere plaatsen in het huis.
    Mesh netwerk functionaliteit inbouwen in de componenten zou dit kunnen oplossen.
  • Sybren
    Opties

    Op dit moment is de maximale tijd dat een radiator in open raam modus gaat 60 minuten. Luchten doen wij vaak langer dan 60 minuten, soms zelfs staat bijv. een slaapkamerraam de hele dag op een kier. Langere automatische open raam tijden per ruimte zijn hier gewenst. Binnen het uur is de instelling per minuut goed, daarboven zouden stappen van een half uur voor mij persoonlijk voldoende nauwkeurig zijn.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De manier waarop open raam detectie werkt zal dat waarschijnlijk lastig maken.

    Er is eigenlijk geen echte open raam detectie (in de zin dat er bijvoorbeeld sensoren op de ramen zitten die gekoppeld zijn aan het systeem), men werkt met truukjes zoals "de temperatuur in de ruimte daalt ineens snel".

    Omdat dat altijd relatieve metingen moeten zijn wordt het lastig om op lange termijn te zien of een raam nog steeds open is of dat het dicht gedaan is en je nu met smart zit te wachten tot de verwarming weer aan gaat.

    Eigenlijk is open raam detectie in het Tado systeem tamelijk onbruikbaar (door het ontbreken van raam sensoren in het programma) en moet je het meer zien als een speeltje wat energie spaart als iemand ineens een raam open zet zonder aan de verwarming te denken.

  • hallo,


    dus ik was mijn radiatorknoppen op mijn zolder aan 't installeren, helaas verloren die na een tijdje connectie, dan moet ik ze weer naar beneden bij mijn breidde brengen om terug te connecteren

    het zou fijn zijn om meerdere bridges te kunnen hebben, voor optimaal gebruik

    dus zou ook heel fijn zijn bij bedrijf

    mvg WIM

  • papajan
    Opties

    Warm water sturing voor Viessmann

  • papajan
    Opties

    Is er een officiële API?

  • gwh
    Opties
    Voor vloerverwarming wordt een geschakelde en bedrade afsluiter geadviseerd. Onhandig en duur.
    De thermostaat knop met externe voeler zou vervangen kunnen worden door één draadloze tado thermostaat knop maar dan een met externe voeler zodat deze ook de vloerverwarming afsluit indien aanvoer temperatuur te hoog wordt.

    Iedereen met een vloerverwarming zou dit makkelijk kunnen installeren zonder sleutelen en is voor tado een prima aanvulling van hun assortiment
  • gwh
    Opties
    TADO: svp maken!! Simpelweg bestaande Tado draadloze thermostaat knop met externe ( electronische) voeler combineren
  • Zelf heb ik de sensor naar de 1e verdieping moeten verplaatsen om dekking te krijgen. De schaalbaarheid van dit systeem wordt zo een stuk minder. WiFi ondersteuning zou ook kunnen helpen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ehh ik weet niet of je al wat met andere topics hebt meegelezen, maar Tado is niet zo van het "wij gaan maken wat klanten handig en voordelig vinden". Ze bepalen zelf wat ze handig vinden en dat gaan ze maken. En als dat veel werk is dan doen ze niets.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tado werkt met een eigen radioprotocol, o.a. om batterijbedrijf mogelijk te maken. Wifi gebruikt gemiddeld te veel stroom om dat op een paar penlite batterijen met redelijke levensduur te laten werken.

    Inderdaad zou een oplossing kunnen zijn:

    • meerdere bridges toelaten op 1 account
    • een "repeater" in het assortiment toevoegen die je ergens op de 1e verdieping bijv kunt plaatsen
    • de knoppen automatisch ook als repeater laten werken (een zgn "mesh netwerk")

    Echter, dit soort dingen is al jaren bekend en er is niets aan gedaan. Tado werkt niet klant/vraag gedreven.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Een functie om de thermostaat knoppen even handmatig open te zetten zou ook handig zijn.
    Laatst was ik een extra knop aan het installeren waardoor al het water uit het cv systeem moest.
    Met opvullen kwam alles weer netjes op druk. Kwam er alleen achter dat er op 2 slaapkamers vergeten was de knop eraf te halen waardoor de lucht die in de radiator zat weer in het cv systeem terecht kwam. Mijn dames hadden het koud en wilde de verwarming vlak voor slapen even een half uurtje aan hebben.
    Alles weer aan het borrelen en pruttelen in het hele huis. In je onderbroek weer de zolder op om daar te ontluchten en weer bij te vullen.
  • MickelMoen
    MickelMoen ✭✭
    november 2020 aangepast
    Opties

    ????

    Ik vind dit een vreemde wens.

    Als je een systeem opnieuw gevuld hebt, is het zaak om alle radiatoren na te lopen om te ontluchten. Simpel, maar zo werkt het nu eenmaal.

    Het is sowieso aan te raden om periodiek het systeem even na te lopen, ook al heeft de ketel een automatische ontluchter. Met name de ventielen op het hoogste punt. Sommige systemen hebben ook nog extra ontluchtingsventielen. Die van mij namelijk wel. Vergeet die niet.

    Dit lijkt erop dat tado een oplossing moet bieden op een eigen fout, wat verder helemaal niets met de techniek van tado te maken heeft.

    Overigens zal handmatig open draaien van radiatoren geringe invloed hebben op het probleem.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja ik vind het ook een raar verhaal. Ontluchten moet je gewoon op de goede manier doen en zonder dingen te vergeten. Doe je dat toch dan gaat het fout en moet je het opnieuw doen.

    En ik zou sowieso nadat het systeem zover ontlucht is dat er geen massa's lucht meer uit komen de verwarming starten zodat de circulatiepomp op gang komt om het verplaatsen van resten lucht te bespoedigen.

    Daarbij zou het hooguit handig zijn dat je de gewenste temperatuur willekeurig hoog kunt zetten, zodat je deze actie ook kunt uitvoeren als het in de zomer al 25 graden in huis is. Maar in deze tijd van het jaar speelt dat niet, als je nu het systeem op 25 graden zet dan werkt dat wel.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Voor jullie misschien een raar verhaal. Maar voor mijn huis zou dat perfect werken. Ik heb aan beide kanten van het huis 2 leiding groepen die van de zolder tot de kelder gaan. Daartussen zit elke radiator parallel aangesloten. Bij mij kan de lucht eenvoudig naar boven stromen waar de automatische ontluchter vanzelf z’n werk gaat doen. Bijvullen doe ik vanaf het laagste punt in mijn cv systeem waardoor ik de lucht vanzelf al naar boven duw.
    Maar ook met leegmaken van de leidingen lijkt met mij handig. Minder geklots en wachten.
    Dan laat ik het praktische feit nog even weg dat mijn grote kinderen hun kamer zo inrichten dat de deur net ver genoeg open gaat zodat ze er zelf doorheen kunnen.
    Ik zeg ook niet dat een fout is in het ontwerp van tado. Maar de knoppen kunnen toch al open en dicht. Waarom zou er niet een eenvoudige functie ingemaakt kunnen worden waarbij dit handmatig kan?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nouja als je de temperatuur op 25 zet dan gaan de radiatoren al open, deze tijd van het jaar. Dus dat kan al.

  • papajan
    Opties

    Als ik de bridge hier verticaal en tegen de achterwand van de kast in de hoek zet heb ik niet overal bereik. Lichtjes scheef leek me beter te werken.

    Het houdertje/voetje zou dus best ook richtbaar zijn zodat de antenne, die op de printplaat van de bridge geëtst is, kan gericht worden voor de beste dekking.


    PS: Je kan ook stemmen op je eigen idee.

  • papajan
    Opties

    De temperatuurmetingen van de radiator knop wordt beïnvloed door de radiator zelf. Hier zitten de radiatoren in een radiatorkast wat het probleem nog versterkt.

    Als er een aansluiting voor een temperatuurvoeler op de radiotorknop zou zijn, zou de temperatuur voeler op een meer representatieve plaats kunnen aangebracht worden.

Deze discussie is gesloten.