w.Intercom = i;Meer verbruik met radiatorknoppen — tado° Community

Meer verbruik met radiatorknoppen

Door het gebruik van slimme radiatorknoppen kan ik eindelijk twee slaapkamers warm krijgen. Dat lukte eerder niet omdat de woonkamer te snel warm was en de cv dan uitschakelde.

Alleen zit ik met het volgende: waar ik voorheen “domme” thermostaat knoppen had, die in ieder geval een beetje opwarmden als de cv ketel aan sloeg, is het met de slimme knoppen van Tado óf helemaal uit óf de CV activeren om te verwarmen tot een bepaalde temperatuur. Dat is een lastig dilemma in de zoektocht naar de balans tussen comfort en besparen.

Helemaal uit maakt het in de winter te koud. Maar de hele dag door speciaal aanslaan voor de slaapkamer is nou ook weet niet perse nodig. Hetzelfde geldt voor onze hal. Die koelt erg snel weer af (tocht). Als ik daar de Tado knop installeer is de installatie de hele dag aan het stoken. De woonkamer is nu ook geheel voorzien van slimme knoppen, dus die slaan wel uit. Maar toch. Voelt alsof de energierekening zo wel erg omhoog gaat.

Is hier nog een slimme truc voor? Of is het een kwestie van accepteren dat het verbruik toeneemt óf terug naar de oude situatie?

Reacties

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    Het zal misschien niet Helemaal uitpakken zoals je verwacht zou hebben. Voor je gevoel lijk je veel meer gas te verbruiken. In praktijk valt dat best mee.
    Waar je vroeger de slaapkamers niet warm kreeg lukt dat nu wel. Maar van de andere kant moet je ook zo denken, je verwarmt een klein deel van je cv circuit. En niet alles. Dat gaat stukken sneller.
    Mijn gang wordt ook snel weer koud door tocht. Ik heb die knop op 18 graden gezet. 20 is echt niet nodig.

Zet ruimtes gewoon weer uit als je er bijna niet meer komt in de avond . Zoals bv de gang en keuken. Als je geen open keuken hebt.

Je kan bij tado aanvragen of ze de warmtevraag functie uit de knoppen kunnen programmeren. Dan werken ze als oude thermostaat knoppen maar wel met de functie dat je de schema’s kan gebruiken.

Verder moet je het systeem ook leren slim te gebruiken. Ga eens kijken hoe je huis gebruikt wordt door je gezin de hele dag door. Ben je veel bezig dan kan overdag de temperatuur ook wel een graadje lager. En in de avond waar die normaal op staat.
    Al met al moet je je niet rijk gaan rekenen.
    Voor mij persoonlijk heeft dit systeem vorig jaar voor 400€ besparing gezorgd. Mede met de mogelijkheid om alleen ruimtes niet meer te verwarmen die ik op bepaalde tijdstippen toch niet meer gebruik.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Je zult de diverse ruimtes ieder van de juiste slimme schema's moeten voorzien zodat ie bijvoorbeeld niet de slaapkamer de hele dag warm stookt.

Wat wel jammer is, is dat de "afwezig" detectie alleen voor het hele huis geldt en niet per ruimte, en ook dat er geen bewegingsdetectoren zijn voor in huis. Dat kun je wel maken maar dan moet je zelf hobbyen met google home ofzo. Het zou mooi zijn als Tado dat zelf in het systeem integreerde.

Dan kun je bijvoorbeeld regelen dat warmtes alleen gestookt worden als er regelmatig mensen in rondlopen.

• "Je kan bij tado aanvragen of ze de warmtevraag functie uit de knoppen kunnen programmeren. Dan werken ze als oude thermostaat knoppen maar wel met de functie dat je de schema’s kan gebruiken."

Dit kun je zelf ook instellen hoor !

Kijk bij instellingen van een ruimte helemaal onderaan. Zet daar de zoneregelaar op "niet toegewezen". Dan zal die ruimte niet zelf de ketel meer kunnen aanzetten.

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    @YEAHroen
    Bedankt voor je info. Had nog helemaal niet gezien
    Eens kijken hoe dat werkt.
  • jordy_s
    december 2020 aangepast
    @YEAHroen Perfect! Ik ben echt iemand die altijd alle opties doorloopt en probeert, maar deze had bij mij geen enkele trigger gegeven om verder te onderzoeken. Dit geeft zeker mogelijkheden.
  • B79
    B79 Volunteer Moderator
    Ben er sinds gisteren mee aan het knoeien geweest. Ben dik tevreden met deze functie.
    Ideaal voor het washok waar de kleren drogen. Die plaat loopt nu gewoon netjes mee zonder extra vraag naar de ketel. Gaat het rendement nog verder omhoog.
  • Dit werkt inderdaad goed. Ik vraag me wel af wat het doet met de besparingsrapporten. Want de warmtevraag van de radiator in de hal is nu constant drie vlammetjes. We gaan het zien. Dat rapport is toch niet meer dan een indicatie 😉
  • Hier bespaar ik constant volgens de rapporten... 🤤