w.Intercom = i;Radiatorkraan (waar een radiatorknop op zit) wordt vervangen, inregelen? — tado° Community

Radiatorkraan (waar een radiatorknop op zit) wordt vervangen, inregelen?

Ik heb al een paar jaar een prima werkende Tado setup; toen ik mijn jaren 80 appartement kocht heb ik alle radiatorknoppen en de CV thermostaat vervangen door Tado.

Nu is een van de kranen die aan de radiator zit lek; als de pin wordt ingeduwd druppelt er een beetje water uit. Dit heeft ook de Tado radiatorknop gesloopt.

Morgen komt een loodgieter een nieuwe radiatorkraan plaatsen. Het wordt een Danfoss RA-N, die met adapter compatibel is met Tado radiatorknop. Hij vraagt of ik zelf de kraan wil inregelen.

Mijn vragen zijn

1) Ik neem aan dat die loodgieter bedoelt dat ik iets met de 'cilindrische inregelschuif' moet doen. Maar ik snap niet zo goed wat en of dat nu uitmaakt als je er toch een Tado radiatorknop op zet. Op mijn oude kraan zat (volgens mij) helemaal niet zo'n inregelschuif. Betekent dat ik die schuif dus op de stand 'N' voor normaal open moet zetten? Of doe ik dan iets helemaal fout?

2) 1 ruimte heeft nu een aantal weken een spontaan openstaande kraan (immers: Tado knop was kapot en offline) gehad, daardoor is het gedrag van mijn CV-installatie waarschijnlijk vrij inefficient: er gaat warm water door de radiator als die ruimte helemaal niet warm hoeft te zijn. Onthoudt Tado stookeigenschappen en is het in de afgelopen tijd gaan leren om veel meer te stoken om mijn andere ruimtes warm te houden. Met andere woorden: moet Tado morgen ook nog iets in hun systeem aanpassen?

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat inregelen heeft wel degelijk nut!

Tado kan de kraan alleen helemaal dicht of helemaal open draaien. Dus als het te koud is in de ruimte gaat ie helemaal open. Als de radiator relatief groot is of dicht bij de ketel zit gaat ie teveel verwarmen en moet ie even later weer dicht gedraaid worden.

Door die kraan op de juiste wijze in te regelen kun je het stabieler maken waardoor tijdens "normaal bedrijf" de kranen allemaal open blijven en de ketel er halfwarm water door heen pompt. Dat is beter dan steeds open-dicht-open-dicht.

Maar je moet uiteraard de hele installatie afregelen, niet 1 kraan. Als je maar 1 kraan hebt die dit kan dan kun je die ene ruimte wel optimaliseren maar de rest niet.

• KNf4
    november 2020 aangepast

Dank voor je reactie! Ik dacht dat de Tado zelf ook al in verschillende standen de radiator kon openen en sluiten (je hoort namelijk soms een heel kort geluid van de motor in de Tado knop). Nu begrijp ik dat hij alleen opent en sluit en snap ik het nut van de hoeveelheid warm water ook subtieler te regelen.

Ik snap dat waterzijdig inregelen tegelijk voor de hele installatie moet gebeuren. Stel dat ik dat nu even uitstel; is de instelling 'N' vergelijkbaar met de oude kraan? Of ontstaat er dan een (onwenselijke?) situatie?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja ik denk dat N betekent dat ie helemaal open staat. En je kunt em zelf wat dichter draaien als je vind dat ie te warm wordt, lijkt me. Zolang je maar oplet dat je dat instelknopje er bij krijgt.