Wanneer schakelt het relais van de thermostaat
Hallo,
Ik heb sinds kort Tado. Mijn setup: 6 TRV's op de bovenverdiepingen, extensiekit gemonteerd naast mijn Remeha Quinta 35c en in de woonkamer de thermostaat die de pomp van de vloerverwarming schakelt en de klep die de vloerverwarming open zet als er warmte gevraagd wordt.
Ik heb meerdere vragen maar begin bij het begin 😁
Als de thermostaat warmte vraagt, schakelt het relais. Top. Alleen hoor ik soms dat het relais uitschakelt maar de app geeft aan dat de thermostaat nog steeds warmte vraagt (1, 2 of 3 golfjes). Als ik dan bij de ketel kijk, is die ook uit. Hoe of wanneer schakelt het relais, welke logica zit daar achter?
Dank alvast!
Ward Peeters
0
Antwoorden
-
Ward, Ben benieuwd. Heb vergelijkbaar systeem en zelfde probleem. Radiatorthermostaten doen het prima, maar slimme thermostaat niet Hoe heb je de zoneklep aangesloten. Bij mij op No en Com. Zou dat iets uitmaken?0
-
Hoi Hugo,
Ik heb de pomp en klep (Honeywell thermische motor MT4-230V NC) inderdaad op de NO en Com aangesloten. Het werkt ook wel, als het relais schakelt gaat de pomp aan en de klep open.
Maar waarom schakelt het relais terwijl de thermostaat volgens de app nog warmte vraagt? De ketel is dan ook wel uit. Kan ik dan concluderen dat warmte vragen niet gelijk is aan dat de ketel daadwerkelijk brandt? Of heeft dat ook weer te maken met de aanvoertemperatuur van het water? Maar dan zou het relais toch niet moeten schakelen?0 -
Ward, ik lees dat het allemaal wel werkt bij jou. Bij mij doet de thermostaat niets met de ketel en de klep. De thermostaat is wel verbonden, maar geeft bij warmtevraag geen golfjes. Heb probleem bij Tado voorgelegd en hoop op redelijke termijn antwoord te krijgen.
Lees in een recent topic dat iemand de NO,NC en COM heeft doorgemeten, maar geen reactie ziet. Mogelijk kan hij je meer vertellen over jouw situatie.0 -
Heb jij een extensiekit of de ketel rechtstreeks op de thermostaat aangesloten?0
-
Had het probleem dat slimme thermostaat niet reageerde. Oplossing gevonden in topic” tado° Community
Na vervanging thermostaat geen communicatie met ketel meer :(
Bleek dat ik de thermostaat op config D31 moest zetten. Zie de handleiding voor de professionele installateurs en installeren Configuratie. Alles werkt nu.
Zal in de gaten houden wat of keel en relais doen. Voor nu lijkt het goed te werken.0 -
Heb verbonden via extensiekit op Nefit Topline compact via ems bus oranje.1
-
Heb inmiddels ook antwoord van Luca van TADO. Was inderdaad de configuratie. Kan door TADO aangepast worden. Kreeg binnen een uur reactie van TADO. Toch positief tov vele berichten.0
-
Zelfde hier. Het lijkt erop dat het relais idd sluit wanneer er nog warmte vraag is terwijl de ketel uitstaat. Lijkt een soort van PWM modulatie op te zitten.0
-
klopt, zoek op dit forum maar op pulsbreedte modulatie, bijv hier
0