w.Intercom = i;Diverse vragen na jaar gebruik. — tado° Community

Diverse vragen na jaar gebruik.

Ik heb sinds een jaar een Tado thermostaat en drie radiatorknoppen in gebruik. Tado systeem werkt prima maar toch wat vragen/aanmerkingen:

1: ik heb een van de radiatorknoppen in gebruik als ‘zone-besturing’ vloerverwarming. Zo hoeft niet de hele benedenverdieping op te warmen wanneer ik alleen een slaapkamer warm wil hebben.
Dit gerealiseerd door een extra thermostaatkraan met Tado voor de thermostaatkraan welke watertemperatuur van vloerverwarming regelt, te plaatsen.
Deze tado knop kunstmatig in groep van kamer waar thermostaat hangt, geplaatst. Op zich werkt dit.
Maar ik verlies de mogelijkheid om de daadwerkelijke temperatuur van de locatie vloerverwarmingverdeler te zien (garage). Jammer.

Is het mogelijk om hetzelfde te bereiken zonder de temperatuurverlaging te verliezen? Misschien om de thermoknop in garage (op verdeler) ‘slave’ te maken van de thermostaat in de woonkamer?

2: het komt regelmatig voor dat ik twee kamers tegelijkertijd wil verwarmen. Het is lastig om dan twee keer in de app per kamer aan ge geven hoe warm en hoe lang hij verwarmt moet worden.
Is het mogelijk om een fictieve kamer/tegel te maken waar ik meteen twee kranen tegelijk mee bedien ZONDER de mogelijkheid deze ook nog apart te bedienen indien gewenst?

3. Wanneer er meerdere Tado apparaten los van elkaar (andere tijdstippen, vermogens) een signaal naar de ketel sturen is het omslachtig om per dag een totaaloverzicht van de verwarming te zien.
(Voorbeeld: smorgens badkamer, smiddags woonkamer. Nu moet ik per tegel bekeken wanneer er vraag geweest is.)
Ik zou graag een dagoverzicht van alle kamers zien.

Is dit mogelijk?

Reacties

• micky_nl
    micky_nl ✭✭
    oktober 2020 aangepast
    Iemand van Tado die hier antwoord op wil geven?

@Michael ?
  • B79
    B79 Volunteer Moderator
    Antwoord 1 waarom zou je de omgeving temperatuur willen zien van een knop die toch niet op temperatuur regelt? Hij werkt als een klep nu. Uitlezen kan wel. Maar dan moet je steeds de instellingen veranderen.
    Antwoord 2. Nee dat gaat niet.
    Antwoord 3. Nee helaas zit dat er ook niet.

Dit is trouwens een forum voor gebruikers onder elkaar. Tado helpdesk is hier niet veel aanwezig. Als je echt vragen hebt aan de helpdesk zal je ze direct via de website moeten benaderen
  • 1: omdat het handig zou zijn voor iets anders
    2: iemand een idee of dit kan icm IOS HomeKit?

Ik snap dat dit een forum is. Maar de helpdesk reageert niet erg hard. Dus probeer ik het hier.
  • Micky_nl, ik heb dezelfde intentie als jij. Ik heb namelijk nog twee slimme radiatorknoppen over en wilde deze eventueel als klep gebruiken in plaats van een zoneklep. Werkt dit verder goed?

• @Massri ja, de tado knop plaats je gewoon voor/boven de knop die het warm water voor de verdeler regelt.
  • @micky_nl Ik heb het Tado systeem nog niet in gebruik dus weet niet exact hoe de knop in de app functioneert. Heb je een bepaalde aan/uit of beter gezegd open/dicht schakelaar? Of is het een kwestie van op 5 graden/off zetten en wanneer je vloerverwarming wilt, dat je 'm dan weer op 21 graden zet?

Dit is wel een mooie manier om boven OF beneden aan te zetten. Volgens mij moet je met deze methode wel er voor zorgen dat je een bypass hebt. Dus als alle radiatoren én de vloerverwarmingd slimme tadoknop dicht staan, dat het water wel ergens kan circuleren. Heb je dit ook?

Het nadeel (in mijn geval) is dat, voor zover ik weet, geen HT/LT (hoog- en laagtemperatuur) zoneregeling kan toepassen. Vloerverwarming gebruikt LT en de radiatoren op de bovenverdieping HT. Daarmee wordt volgens mij ook een flinke besparing opgeleverd als je deze LT/HT regeling kan toepassen.

• Je kunt de tado bij de verdeler via de app kunstmatig in de woonkamer plaatsen. Je hoeft daarna geen temperatuur meer voor die knop te regelen. Je zet gewoon de thermostaat in de woonkamer op een bepaalde temperatuur en de knop bij de verdeler gaat open/dicht.

Ik heb inderdaad een bypass geplaatst. Dit is sowieso een verstandige keuze. Heeft niet specifiek met tado te maken.
    Op dit moment kan jouw verdeler er ook voor kiezen om geen water door te laten en dus heeft ie eigenlijk een bypass nodig.

HT/LT.... officieel is er natuurlijk een verschil. Ik heb de keteltemp op 50gr staan. Warm genoeg om boven via radiatoren snel warm te krijgen.
    De vloerverwarming heb ik op 40 staan.

Werkt prima allemaal.
  • Antwoord op vraag 1: Het is volgens Tado inderdaad NIET mogelijk de aparte temperatuur van de bewuste knop af te lezen in deze configuratie.