Rechten per gebruiker

Ideaal komt er een uitgebreide rechtenstructuur binnen de tado-environment.

Ik denk aan het beperken van installatieparameters tot een gebruiker(sgroep), het afwijken van geprogrammeerde temperatuursinstellingen slechts door bepaalde personen in bepaalde ruimtes toelaten, ....

38
38 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Comictoys
    Comictoys ✭✭✭
    april 2019 aangepast

    Ik zou graag zien dat er een aparte admin/ superuser account is waarmee je de kamers, zones en schema's instelt en rechten toekent aan de (overige) gebruikers.

    Op die manier is te voorkomen dat kinderen of de schoonmaker de schema's in de war kunnen sturen en/ of per ongeluk een kamer of zone weg kunnen gooien, terwijl de geolocatie blijft werken.

  • DUX
    DUX
    mei 2019 aangepast

    Ik zou graag verschillende gebruikersrollen terugzien in het beheer van een woning. Nu kan iedereen schema's naar eigen believen aanpassen en andere gebruikers toe te voegen.

    Per gebruiker zou het instelbaar moeten zijn of deze:

    (a) andere gebruikers mag toevoegen

    (b) woningdetails mag aanpassen

    (c) meettoestel mag aanpassen

    (d) temperatuurcompensatie mag aanpassen

    (e) openraamdetectie mag aanpassen

    (f) schema's mag aanpassen, al dan niet per ruimte verschillend


    Omdat de interface niet te moeilijk moet worden stel ik mij voor dat (a)(b)(c)(d)(e)(f) gecombineerd worden in een beheerderrol, waarbij deze mogelijkheden niet beschikbaar zijn voor een reguliere gebruikerrol. Dan blijft voor een reguliere gebruikerrol over dat deze een handmatig temperatuur kan instellen, wellicht alleen tot het eerstvolgende automatische moment.

    Deze functionaliteit wijkt in dit mate af van een eventueel kinderslot omdat deze laatste alleen de hardwareknop beïnvloed (dat draaien geen zin heeft), en mijn suggestie betrekking heeft op de configuratiemogelijkheden via de app en website.

  • Excuseer, had over die eerder ingediende suggestie heen gelezen. Terechte merge.

  • Administrator en dan de gebruikers, elk met hun eigen rechten, zoals bv een Windows installatie

  • Dat is er nu dus schijnbaar nog niet....

  • Dat zou inderdaad een interessante toevoeging zijn.

  • Deze suggestie zag ik al in 2018 en 2019 vaak opkomen. Alsof het zo lastig te implementeren is.

  • Het verbaasde mij dat deze functie er nog niet inzit. Ik was hierna opzoek omdat mijn (beginnend) dementerende vader regelmatig het schema of ander instellingen aanpast. Maar het lijkt me toch ook dat je niet wild dat kinderen dit kunnen doen.

    Dus een optie voor een account met alleen rechten om de temperatuur handmatig aan te passen en uiteraard geofencing lijkt mij toch wel heel wenselijk.

  • Goed om te lezen, wat mij betreft handige functionaliteit.

    Ik wil het graag als volgt omschrijven: ons huishouden bestaat uit twee volwassenen en twee kinderen. Als ik geofencing voor het gehel gezin wil laten werken, moet ik de mobiele telefoons van elke gebruiker voorzien van de tado app, zodat geofencing goed werkt, Zo ook die van de kinderen. Dit betekent dat zij met deze app ook gelijk toegang hebben om slimme schema's aan te kunnen passen en dat wil ik voorkomen (of liever gezegd - dat wil ik per gebruiker kunnen toestaan of niet).

    Ik zou graag willen dat de functioneliteit van deze groep (kinderen) wordt beperkt tot alleen het kunnen aanpassen van temperatuur via de app. Zoals je nu ook tijdelijk de temperatuur via de app 'tot het volgende tijdsblok' kunt aanpassen. Dat mag wat mij betreft voor alle ruimtes die via de app beschikbaar zijn.


    Dit sluit exact aan bij wat Rudolf boven mij heeft beschreven, waarbij ik de functionaliteit voor andere gebruikers (bv ouderen) nog niet eens in het vizier had.

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    • Administrator (alle rechten)
    • Gebruiker (beperkte rechten)

    Hoe je een besturingssysteem instelt voor verschillende gebruikers...

  • Bizar dat ‘rechten’ niet kunnen worden gezet.

    Nu kunnen oncontroleerbare situaties ontstaan.

  • Het zou mooi zijn wanneer je de rechten per gebruiker kunt beperken tot bepaalde ruimtes of functies. We gebruiken met veel plezier Tado in een klein appartementen complex (5 appartementen), en nu kan de buurman mijn verwarming bedienen.

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    augustus 2021 aangepast
    Ja een webpagina of desnoods een pagina in de app waarin de systeemeigenaar alle rechten en mogelijkheden voor gebruikers kan bepalen zou goed zijn. Denk aan beperkte rechten voor gasten, huurders of kinderen. (zIe ook https://community.tado.com/en-gb/discussion/1264/limit-user-access-privileges#latest)
    Maar ja zoals veel wensen .......... zal dit zeker geen prioriteit voor Tado zijn.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Die 4 wensen van BasRookhuizen zijn alle 4 dingen die al 2 jaar op de wensenlijst staan, hij had beter even kunnen rondkijken en op de al bestaande wensen stemmen, dan had het nog wat toegevoegd aan de prioriteit.

    Maar het feit dat ze al 2 jaar op de wensenlijst staan zegt natuurlijk al genoeg...

  • Valt mij zwaar tegen dat de hier boven gevraagde functie er niet inzit.
  • Zwaar tegen niet maar het verbaasd mij wel inderdaad dat functies niet te scheiden zijn van elkaar in bepaalde rollen binnen de Tado omgeving. Dit is volgens mij geen rocket science om in te regelen lijkt mij.