w.Intercom = i;Vloerverwarming in combinatie met radiatoren — tado° Community

Vloerverwarming in combinatie met radiatoren

Beste,

Bij een renovatieproject zal er verwarming komen door vloerverwarming op één verdieping maar ook door radiatoren (Radson Integra) op andere verdiepingen. kunnen wij dan gebruik maken van de slimme Tado° thermostaat?

Bedankt voor de uitleg.

Antwoorden

• [Deleted User]
    [Deleted User] ✭✭✭
    maart 2020 aangepast

Beste Stefanie,

Bedankt voor uw vraag.

Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat die de ketel aanstuurt. Als het te koud is, zet de thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis. 

Om zones/kamers individueel aan te kunnen sturen, heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat, die vervolgens de CV ketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen warmte aanvragen, hoewel het in de kamer met de Slimme Thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan, om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. De Slimme Radiatorknoppen zorgen dat in die zone de radiatoren dichtgeknepen worden als de gewenste temperatuur daar bereikt is, terwijl andere zones mogelijk nog warmte vragen. 

De Slimme Radiatorknoppen kunnen echter niet voorkomen dat er warm water door de vloerverwarming wordt gepompt. Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

In Nederland kunt u voor het installeren van de zoneklep en eventuele prijsopgave van benodigde tado° producten contact opnemen met onze partner www.Wifithermostaten.nl 

In België kunnen wij voor u op dit moment geen installateur aanraden, graag contact opnemen met uw eigen installateur voor de installatie van de zoneklep.

**Samenvattend:** Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

U kunt hier https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043 en hier https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286 meer over dit onderwerp lezen.

Met vriendelijke groeten,

Joey

• Beste,

Ik maak ook gebruik van zowel de Tado radiatorknoppen alsook de bedrade thermostaat die is aangesloten op mijn zoneklep van mijn vloerverwarming.

Nu vroeg ik me af wat het tado systeem doet als er zowel een warmtevraag voor de vloerverwarming is en eentje voor de radiatorknoppen?

De zoneklep opent en het te warme water dat gevraagd werd door de radiatorknoppen kan dan in mijn vloerverwarmingscircuit stromen.

Of sluit de zoneklep van de vloerverwarming als er een warmtevraag van de radiatoren komen? (ook al is er ook een warmtevraag van mijn vloerverwarming)

Groeten,

Johannes

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator

@Stefanie Kijk ook eens rond op dit forum in de andere categorieen. Er staat heel veel over combinatie tado, vloerverwarming en radiatoren.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator

@johannes1984 Het is me niet helemaal duidelijk hoe je installatie eruit ziet en welke Tado spullen je gebruikt daarvoor.

Om je vraag goed te kunnen beantwoorden is meer informatie nodig over je installatie.

Heb je een eigen CV ketel, of is dit stadsverwarming? Ik neem even aan: eigen ketel.

Je geeft aan een bedrade thermostaat die aan/uit schakelt voor de bediening van de zoneklep. Hoe stuur je dan de ketel aan?

Als het de enige thermostaat is, dan sturen de radiatorknoppen de warmtevraag naar de thermostaat en die opent de zoneklep.

Dus ja (zoals elders op dit forum ook uitgelegd) dan wordt de ruimte met vloerverwarming te warm.

• Remonschreuder
    november 2021 aangepast
    Ik heb een vergelijkbare situatie en vraag mij af (1) hoe ik de Wireless Receiver op mijn CV aansluit en (2) of ik een Extentiekit nodig heb.

Mijn situatie: ik heb een Intergas Xtreme 36. Beneden vloerverwarming met een bedrade Honeywell Modulation thermostaat. Boven radiatoren met een Honeywell Wireless thermostaat. Onder ketel hangt een Honeywell VC4013 zoneklep. Na veel berichten gelezen te hebben op dit forum vermoed ik dat ik een Extentiekit nodig heb, naast mijn Wireless Receiver omdat mijn Intergas Xtreme 36 een ingebouwde module heeft om met de huidige Honeywell Wireless thermostaat te communiceren.

Ik wil graag ALLEEN boven een draadloze Tado thermostaat monteren, met twee slimme radiatorknoppen in de kamers van de kinderen. Beneden wil ik graag de Honeywell Modulation houden (dus geen Tado) omdat de vloerverwarming altijd op 21 aan staat.

Heb ik een Extentiekit nodig? En is er een duidelijkere instructie specifiek voor mijn type ketel hoe ik de eventuele Extentiekit en Wireless Tado Receiver moet aansluiten (op welke poorten)?
  • Ik ben er ondertussen achter de de "Extension Kit" waarover ik lees, volgens mij hetzelfde is als de Wireless Receiver die in de starterskit zat samen met de bridge en draadloze thermostaat.

Als ik mijn Honeywell modulerende thermostaat beneden wil behouden (op X13) dan moet ik m.i. de Wireless Receiver aansluiten op X12. Helaas mis ik de optionele connector.

Als ik die kan bemachtigen, heeft iemand dan ervaring met de verdere aansluiting via X12? Dus moeten er dan bijvoorbeeld twee draden naar COM en NO op de Wireless Receiver?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    @Remonschreuder het mooie van die ketel is dat ie een klep voor vloerverwarming kan aansturen en tevens kan hoog-laag stoken mits dat is ingesteld (dit laatste staat niet in de standaard installatiehandleiding en is niet algemeen bekend).
    Wel staat in de installatiehandleiding hoe de bedrading moet worden aangesloten, uit het hoofd zeg ik dat het modulerend kan zijn, dan is het de + en - aansluiting op de Tado thermostaat. Ik heb het op dit forum ook al verschillende keren aangegeven. Dus kijk in de installatie handleiding stel ik voor.
  • Remonschreuder
    november 2021 aangepast
    @Herres , allereerst ontzettend bedankt voor je snelle reactie! Ik heb al veel reacties van je gelezen hier en denk dat ik ook weet hoe ik de Wireless Receiver moet aansluiten. Inderdaad op de + en - zoals ook in de manual staat van Tado. Maar ik vind met geen mogelijk een X12 connector via Internet. Op de X13 zitten twee grijze draadjes en natuurlijk de rode en blauwe van mijn bedrade honeywell van de BG. Daarnaast kun je een X12 connector op de printplaat schuiven, waar ik vervolgens de grijze en zwarte draad in moet steken (de oranje/bruinachtige derde draad moet ik afdoppen). Die X12 is optioneel bij de Intergas Xtreme 36 en zit er dus niet op.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Ik zou het via de installateur van je ketel proberen, of via de tussenhandel. Uiteindelijk gaat dat lukken.
  • Remonschreuder
    november 2021 aangepast
    @Herres , inderdaad. Ik zal mijn installateur mailen betreffende de connector en installatie.

Nog een andere vraag aan je, want ik merk uit de reacties in de Community dat je samen met enkele anderen veel van het systeem weet. Ik heb een starterspakket met 2x radiatorknoppen, een draadloze slimme thermostaat en een draadloze ontvanger. Ik vraag mij bij nader inzien af of het wel gaat werken, wat ik wil bereiken.

Huidige situatie
    Beneden hebben wij (water)vloerverwarming, zonder radiatoren. Dit wordt geregeld via een bedrade Honeywell Round T87M thermostaat. Op de eerste verdieping hebben wij radiatoren in twee kinderslaapkamers, één grote slaapkamer en een badkamer. Deze worden apart aangestuurd met een wireless Honeywell T87RF thermostaat. Onze CV-ketel is een Intergas Xtreme 36, deze heeft een ingebouwde module om met de T87RF te communiceren. Er zijn twee zones die gescheiden worden met een VC4013 zoneklep (2-weg). Op Zolder hebben wij twee loze leidingen, om eventueel later nog een radiator op te hangen.

Gewenste situatie
    Ik zou vooralsnog graag op de benedenverdieping niks wijzigen. Immers, de vloerverwarming staat vanaf het najaar tot het voorjaar standaard op 21 graden en gaat zodoende niet 'uit'. Ik hoef hier dus niets te regelen. Mogelijk dat ik later mijn Tado-systeem nog uitbreid en het voor het totaalplaatje wel zou vervangen door een bedrade Slimme thermostaat, maar dus nu nog niet.

Voor de eerste verdieping heb ik een Starterskit gekocht bestaande uit een Draadloze Slimme Thermostaat, een Draadloze ontvanger en twee Slimme radiatorknoppen. Ik zou namelijk graag de twee kinderkamers apart willen kunnen regelen t.o.v. de badkamer en grote slaapkamer. Daarnaast zou ik de Draadloze Slimme Thermostaat graag op de overloop of in de badkamer hangen/leggen (ben ik nog niet uit). De radiator in de grote slaapkamer staat namelijk weinig aan. Het is geen probleem om deze in die gevallen handmatig AAN/UIT te draaien (het is een radiatorknop met standen 1-5).

Vragen
    1. Werkt het systeem als ik het zodanig uitvoer? Dus kan ik dan de kinderkamers apart verwarmen, maar ook - via de Draadloze Slimme Thermostaat - de hele boven verdieping?
    2. Heb ik eigenlijk wel een Draadloze Slimme Thermostaat nodig, of had ik beter toch vier Slimme Radiator knoppen kunnen kopen voor iedere kamer en een Bedrade Slimme Thermostaat voor beneden?
    3. Is de Draadloze ontvanger uit de Starterskit hetzelfde als de 'Extensiekit' waarover ik lees op Internet?
  • Herres
    Herres ✭✭✭

Dag Remon, bedankt voor de feedback. Een complete omschrijving van de situatie en de vraagstelling. Dat is handig. Maar je vraag gaat wel wat verder dan een vraag over Tado, het is meer een installatieadvies geworden.

Toch zal ik proberen er iets over te zeggen.

1. Er zijn verschillende opstellingen met vloerverwarming denkbaar volgens de installatievoorschriften van de ketel, het is niet bekend welke opstelling er is toegepast. De bedrade thermostaat van de begane grond zit op klem X13, en de RF module staat aan. Die zal moeten worden uitgezet, en de klem X12 aangebracht voor aansluiting van de draadloze Tado ontvanger. Dat lijkt me een klusje voor de installateur. Werkt het dan? Niet erg prettig of optimaal. Zodra er warmte gevraagd wordt in de kinderkamers gaat er ook water lopen naar de overige radiatoren en die ruimtes worden ongecontroleerd warm. Als ze allemaal dicht zouden staan dan ontstaat er een probleem als de Tado thermostaat op overloop of badkamer om warmte vraagt, want het water kan nergens heen met een ketelstoring tot gevolg. Tado werkt het beste met knoppen op alle radiatoren in gebruiksruimten, en zeker in de ruimte waar de thermostaat zit.
    2. Dat kan ook, maar er zal iets moeten worden omgelegd aan de cv installatie. (afhankelijk van de toegepaste opstelling)
    3. Dat wordt gezegd op het forum. Ik heb het zelf niet uitgezocht.

• Bedankt @Herres . Veel hulp. Ik koop er o.b.v. je antwoord op Vraag 1 nog twee bij dan. Ik twijfelde al.

Al vraag ik mij af wat ik dan nog aan de Draadloze thermostaat heb boven. Iedere knop op zichzelf kan toch meten en bestuurt worden.

Ik bekijk hoe het systeem werkt en misschien dat ik dan later, volgend jaar, nog wel een extra bedrade Slimme thermostaat koop voor beneden. Om zodoende m'n hele huis 'Slim' te maken via Google/de app.

Bedankt!
  • @Herres e.a., toch nog een Tado-vraag. Vandaag heb ik de connector opgehaald en alles direct geïnstalleerd. Super simpel.

Nu heb ik in alle vier de kamers een slimme knop op de radiator en wil ik de draadloze thermostaat op de overloop hangen. Als ik die vervolgens bedien, zet hij dan alle knoppen 'open' of niet? Of kan ik hem althans koppelen aan enkele knoppen (excl. Badkamer)?

Of heb je überhaupt niets aan de draadloze thermostaat als je gewoon iedere kamer van een knop voorziet.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Ik ken het huis niet, maar inderdaad zal ie op de overloop meestal weinig toevoegen lijkt het. Je zou hem kunnen instellen als sensor in combinatie met een knop (bijv in de badkamer waar de radiatorknop vaak niet op een goede plek zit om de temperatuur goed te meten). En voor de rest heb je er weinig aan omdat de knoppen communiceren met de draadloze ontvanger.
  • Beste,

Op de slaapkamer slimme thermostaat knop (Tado)

Beneden vloerverwarming met een zonneklep Honeywell bedraat met Tado slimme thermostaat.

Ik heb de bovenste twee gecombineerd met Tado extensie kit en uiteraard instructie goed gevolgd om aan te sluiten en te installeren. Helaas blijft de cv ketel constant op lange toeren draaien. Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Cv ATAG e325ec

Tado extensie kit

Productnummer630642

EAN4260328610084

MerkTado

Met vriendelijke groet,

Mo