w.Intercom = i;Nefit EcomLine HR Excellent via OpenTherm aan Tado X? — tado° Community

Nefit EcomLine HR Excellent via OpenTherm aan Tado X?

Hallo,

Ik heb sinds gisteren vijf slimme thermostaten X, een bridge X en een thermostaat X aan de praat gekregen op mijn Nefit Ecomline HR uit 2004. Gek genoeg kwam ik tijdens de installatie niet de optie tegen om de ketel te kiezen, en heb toen de ketel aangesloten zoals mij logisch leek: de COM-draad van de oude thermostaat op de COM van de nieuwe thermostaat, en idem voor de NO. En alles werkt ogenschijnlijk prima.

Toen ik probeerde om COM en ON op de OpenTherm aan te sluiten, sloeg de ketel niet meer af, dus heb ik dat weer teruggezet naar de instelling hierboven.

Het systeem werkt dus. Maar is het zo optimaal? Of moet ik toch proberen om de aansturing via OpenTherm aan de praat te krijgen? En zo ja, waar vind ik dan de stappen in de app zodat ik die alsnog kan volgen?

Dank en vriendelijke groet,

Otto.

Beste Antwoord

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

Dan moet je eerst de ketel vervangen door een die met OpenTherm werkt.

Ik zou afraden een opentherm converter te kopen voor die oude ketel…

Antwoorden

• Thanks Rob2. ChatGPT geeft eenduidig aan aan dat deze ketel wel OpenTherm ondersteunt:

Maar nader onderzoek weerspreekt dat, net als jij. Geen probleem, Tado werkt ook zonder en ik ga inderdaad niet nog meer investeren.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    "ChatGPT kan fouten maken. Controleer belangrijke informatie."
    Wat niet vermeld is, is dat het kan met een OT converter. Maar ik ben het eens met Rob.
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator

ChatGPT is gewoon kansberekening, heeft geen enkele wetenschappelijke waarde

• Als we AI niet meer kunnen vertrouwen, wie dan nog wel? ;)
    Dank voor jullie reacties!
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja voor dit soort dingen is AI totaal ongeschikt. AI kijkt alleen welke woorden ze vaak in combinatie met elkaar aantreffen in teksten. En als ze dan een tekst moeten produceren dan pakken ze weer diezelfde woorden. Dat soort vragen zijn altijd riskant omdat je vaak teksten terug krijgt die helemaal nergens op slaan of die pas correct worden als je ergens het woordje NIET tussen zet. Wat ze dan vergeten waren.