Hervatten schema na handmatige instelling werkt niet meer
Sinds een tijdje merk ik dat als ik een temperatuur instelling op mijn Tado V3+ doe via het apparaat zelf (handmatige instelling) of via Apple HomeKit het schema niet meer wordt hervat. Als ik een instelling doe via de Tado app wordt het schema wel netjes hervat.
Uiteraard heb ik via de instellingen aangegeven dat bij “ handmatige bediening, vast houdt tot de volgende automatische instelling” (zie bijlage)
Als ik via de app de temperatuur verander krijg ik netjes te zien dat na een tijdje het schema wordt hervat (tot het volgende tijdsblok). Als ik een handmatige instelling op het apparaat doe zie ik enkel “tot 22.30 in thuis modus”
Moet ik nog iets anders instellen, of is dit een bug?
Reacties
-
Dit is hoe het hoort te werken. Als het 22:30 is hervat ie het schema.
0 -
Mits er een wijziging in temperatuur is natuurlijk1
-
Ja dat is een bekende bug in de Tado: "hervatten van het schema" doet ie alleen als de temperatuur in het schema ook echt anders is dan de ingestelde temperatuur. Twee opeenvolgende blokken in het schema moeten altijd een verschillende temperatuur hebben anders loop je ook tegen die bug aan.
1 -
Ik was nog niet geheel bewust van deze bug, merci voor het delen. Wel denk ik dat mijn "use-case" iets anders is, dus sta mij toe om hem even uit te schrijven:
Normaal gebruik ik een simpel schema (in de thuis modus) welk om 7.00 van 17C naar 20C gaat en om 22.30 gaat dit weer terug zet naar 17C.
Ik heb sinds kort een multi-split airco en ondanks dat ik die had genomen voor de zomer ben ik deze ook gaan gebruiken om s'avonds wat gas te besparen en de woonkamer te verwarmen. Omdat de afstandsbediening van de airco praktisch naast de thermostaat hangt, zet ik de airco eerst aan en dan zet ik, met de hand, de thermostaat op 19C om er voor te zorgen dat de CV niet gaan moduleren als de airco aan staat.
Het idee is dat als ik naar bed ga, de airco uitzet en de thermostaat automatisch om 22.30 gewoon weer terug in zijn schema valt (17C). Maar het is al een paar keer opgevallen dat de thermostaat in "handmatig" blijft staan op 19C (en dus in de nacht gaat verwarmen). Ook valt op dat de melding in de app anders is dan ik gewent ben (zie onderstaande screenshot).
Als ik nu de moeite neem om de app op mijn telefoon te openen en de temperatuur op die manier op 19C zet dan gaat alles prima. Niet alleen krijg ik een andere melding in de app (zie hieronder), maar om 22.30 gaat de thermostaat van 19C handmatig naar 17C met het groene "huis" icoontje.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik heb het idee dat dit pas sinds één a twee weken dit gedrag vertoond. Dus ik ben bang dat dit een nieuwe bug is na de laatste update van 1.5 week geleden.
0 -
Die melding "Tot 22:30 in de thuismodus" geeft in feite aan dat je automatische afwezigheid hierdoor ook overruled wordt. Dat heeft ook al wrijving gegeven her en der, in feite zou dit gedrag configureerbaar gemaakt moeten worden omdat je soms het een en soms het ander wilt.
Hoe het nu werkt: als je handmatig de temperatuur op je Tado apparaat instelt dan gaat Tado er automatisch vanuit dat je thuis bent. Ook als je automatische afwezigheid detectie hebt. Dus als je op de thermostaat de temperatuur anders gezet hebt en je gaat dan weg, dan BLIJFT die andere temperatuur actief. Hoe lang, dat hangt af van je instelling "bij handmatige bediening" in de kamer(s).
Als je het via de app verandert dan is dat niet zo. De reden hierachter is dat als je zelf weggaat maar er blijft iemand anders thuis, die dan de temperatuur hoger kan zetten en dat dan actief kan houden zelfs als het systeem op afwezig staat. Maar als je de temperatuur juist lager zet voor je weg gaat is dat niet wat je wilt, en het gebeurt ook wel dat mensen bijv op een dag dat ze vroeger opstaan dan normaal de temperatuur met de hand hoger zetten en dan later weg gaan en dan zijn ze verontwaardigd dat het systeem de hele dag blijft stoken terwijl ze weg zijn. Maar zo werkt het dus, en je kunt dat niet aanpassen.
Dat niet terugvallen naar het schema dat heb ik hier niet. Maar wellicht zijn er nog meer complexe interacties die hardcoded in de software zitten ipv configureerbaar gemaakt zijn.
0