Tado achter thermostaat elektrische vvw met behoud vloersensor
Er is hier al veel over geschreven, maar ik heb deze optie niet voorbij zien komen (mogelijk gemist).
Ik heb een kleine badkamer welke reeds voorzien is van elektrische vloerverwarming.
Het totale vermogen is 400 watt, dus kan prima door tado geschakeld worden.
Om oververhitting van de vloer te voorkomen lijkt het mij een optie om de huidige thermostaat met vloersensor aangesloten te laten, en deze in te stellen op een constante hoge temperatuur (dus altijd aan, tenzij vloer te warm).
Dan hierachter de tado thermostaat die dus op basis van de lucht temperatuur de vvw daadwerkelijk schakelt.
Zo kan tado de temperatuur regelen, uiteraard enkel aan/uit, maar blijft de beveiliging dmv de vloersensor intact.
Zie ik hier iets over het hoofd of zou dit gewoon moeten werken?
Losstaand hiervan, mensen ervaring met langere tijd de tado thermostaat in een erg vochtige badkamer?
Wij douchen vaak lang en heet en de afzuiging red het dan niet afdoende, dus erg natte wanden/plafond. Zou dit goed gaan met de Tado thermostaat, of kan deze daar niet goed genoeg tegen?
Antwoorden
-
Een electrische vloerverwarming in een badkamer is normaal gesproken niet bedoeld om de badkamer te verwarmen, maar om mensen die het niet fijn vinden met blote voeten op een koude tegelvloer te lopen van dienst te zijn.
Daarom zit de thermostaat ervan ook in de vloer zelf, niet in de ruimte. Voor het verwarmen van de ruimte heb je dan nog een handdoekradiator oid erbij, en die kun je met Tado besturen.
Het aan/uit schakelen van de vloerverwarming zou je gewoon met een tijdklok kunnen doen.
Dat de tegelvloer de badkamer niet voldoende verwarmt merk je al aan het feit dat je een vochtprobleem hebt.
1 -
Vocht i.c.m. tado lijkt mij niet erg goed idee0
-
Bedankt voor je reactie Rob!
Het betreft een bestaand systeem met de vloerverwarming als hoofdverwarming, waarbij de huidige thermostaat ook schakelt op luchttemperatuur.
Dit werkt verder prima (goede isolatie, kleine raampjes).
Wij werken beide wisselende diensten dus onze verwarming draait voornamelijk op basis van geofencing.
De huidige thermostaat werkt hier niet prettig mee en de instellingen zijn veel te beperkt, vandaar dat ik hier, net zoals in de rest van het huis, ook een Tado wil.
0 -
Jij ook bedankt Douwe, dit leek mij inderdaad ook, maar Tado heeft mij zelf bevestigd dat de thermostaat prima in de badkamer gebruikt kan worden.
Ivm mijn twijfels dus benieuw naar ervaringen van mensen die dit mogelijk al geprobeerd hebben.
0 -
Er is geen sprake van een vochtprobleem, wij hebben een douchekop met een "powder shower stand", we douchen in bad.
Als je in het bad gaat zitten met de (bad)schermen dicht en de powder shower hoog boven je lekker heet aan creëer je een heerlijk turks stoombad. De afzuiging is stevig maar er is niet voldoende ventilatie voor het toevoegen van verse lucht en dat is op dat moment dus ook niet eens echt gewenst.
Dit is verder totaal geen probleem, na de "stoomsessie" met de deur op een kier trekt het in een korte tijd alles droog.
Hoe dan ook het verwarmingsgedeelte werkt al jaren naar wens en gaat dus ook niet aangepast worden.
Dus ben voornamelijk uit op bevestiging dat ik de tado dus achter de vvw thermostaat kan zetten en zo dus de vloersensor in gebruik kan houden.
Ik zie het ook wel zitten om de thermostaat eventueel zelf beter te "waterproofen" of eventueel een nano coating aan te laten brengen.
Ik ben in alleen wel klaar met de huidige thermostaat/app (warmip 4ie/myheating).
0 -
Het kan wel. Ik zou rekening houden met korte levensduur. En een cm van de onderkant van je badkamerdeur afhalen, dan heb je ventilatie/aanvoer door die kier.0