w.Intercom = i;Vloerverwarming meerdere lussen meerdere zones — tado° Community

Vloerverwarming meerdere lussen meerdere zones

Hoi! Allereerst heet ik mijzelf welkom op dit interessante en behulpzame forum.

Ik heb al veel zitten lezen op deze en andere fora en experts gevraagd maar ik ben nog niet helemaal uit hoe ik het moet doen. Wat is de vraag:

Wonend in een huis met drie verdiepingen. Zolder en bovenverdieping enkele kamers met radiatoren met tado slimme radiatorknop

Begane grond: woonkamer met slimme thermostaat die temperatuursensor is en tevens bedraad de Intergas ketel aanstuurt. Verder in de keuken en in de hal elk 1 lus vloerverwarming, gekoppeld aan een verdeler met eigen pomp en voorzien van een warmtewiselaar. De vloerverwarming was dus afhankelijk van of er andere ruimtes warmte vroegen. Dat was geen probleem want tussen de woonkamer en keuken zat een ruime doorgang zonder deur dus graag even warm in beide ruimtes :-).

Na de ingrijpende verbouwing is de gehele benedenverdieping voorzien van vloerverwarming. Een 11-groeps Mijbra verdeler met pomp voorziet 4 ruimtes van warm water in de vloer. Er zijn 11 lussen verdeeld over de 4 ruimtes:

Ik wil graag alle vier de ruimtes afzonderlijk kunnen regelen. Dat betekent dat er op elke lus een actuator moet gemonteerd worden, bijvoorbeeld de Honeywell MT4-230-NC-HCC Servomotor. (Klopt dit #1?)

Deze 11 nieuwe MT4's moeten worden aangestuurd. Dat kan door over te stappen op een Honewell ecosysteem, maar dan gaat de investering in tado down the drain, zonde.

Wat blijkbaar ook kan is dat een tado slimme thermostaat de MT4 bedraad aanstuurt (klopt dit #2?), maar die slimme thermostaat kan dan niet meer worden gebruikt om de ketel aan te sturen, er moet dan een extra slimme thermostaat of een tado draadloze extensie kit worden toegepast. (Klopt dit #3?)

Als dit allemaal klopt, hoe gaan we dan een zone met twee lussen aansturen, bijvoorbeeld de keuken. Beide MT4's moeten open als de slimme thermostaat in de keuken aangeeft dat het te koud is en er warmte nodig is, en dicht als de temperatuur in orde is. Kan één slimme thermostaat 2 of meer MT4's aansturen? Zoals in dit plaatje:

Klopt dit #4?

Als dit klopt, dan heb ik dus nodig:

11 MT4's
1 extension Kit
3 slimme thermostaten (want ik heb er al één)

We zijn nog in de klus-fase dus we kunnen nog vanuit elke ruimte nog een leiding aanleggen van de plek van de slimme thermostaat naar de verdeler. Is er een max lengte/min dikte van de kabel van slimme thermostaat naar MT4?

Als als dit allemaal niet klopt, hoe moet het dan wel?

Alvast bedankt dat je de tijd nam om dit door te nemen!

Beste Antwoord

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    #5 dat is bij lage warmtevraag (zeg 30%), bij hogere warmtevraag is het 2x5, 3x5, 4x5 min per blokje van 20 min.
    #6 deels dus
    Een snellere actuator heeft wel de voorkeur. Je wil dat de klep zo snel mogelijk opent. Sluiten mag wat langzamer

Antwoorden

• Andreplusplus
    #1 weet ik zo niet, ik heb me niet verdiept in die actuator
    #2 ja
    #3 ja, klopt ook. Je kan waarschijnlijk wel twee actuatoren parallel aansluiten op de thermostaat. Zeker als het een schakelcontact is. Als het een laagspanning onderbreking dan hangt het even af van de mogelijkheden van de voeding. Als het 230V voeding is, dan is het ook geen probleem.
    #4 ja dus
    De bekabeling hangt af van wat het is, zie hierboven. Hangt dus van de MT4 af, niet van tado.
  • Dank je wel Andre++!

Nu lees ik hier en daar ook het volgende:

De klep doet er zo'n 3 minuten over om helemaal open of dicht te gaan, maar tado laat de ketel slechts 5 minuten stoken en dan weer 15 minuten niet, steeds 5 op 15 af. (Klopt dit #5 ?)

Aldoende komt er maar 2 minuten per cyclus warm water in de lus, of de ketel gaat in storing omdat ie de warmte niet kwijt kan. (Klopt dit #6?)

Eigenlijk moet ik dan een snellere actuator hebben?

Bijvoorbeeld deze: 2HEAT-gemotoriseerde-Klep-230V,-stelmotor - Heatnet Vloerverwarming

Kost wel een paar centen…

Zijn er alternatieven?

• Ik heb het tweede bericht van Andre++ gemarkeerd als 'antwoord op mijn vraag', maar nu klopt de volgorde van de berichten niet meer...
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Inderdaad, dat is een dommigheid van dit forum!

Je zou hopen dat dit gedrag configureerbaar is, maar dan nog gaan we niemand vinden die dat even anders instelt, dus zitten we nu met dit probleem wat het forum vaak verwarrend maakt…

• Nog ff terugkomend op het antwoord van Andreplusplus:

Möhlenhoff zonemotor 230 V

heeft een openingstijd van 90 seconden. Volstaat dat? Heb ik dan een bypass nodig?

• Andreplusplus
    Dat is al beter. Ik weet niet of er snellere bestaan.
    Een bypass is altijd nodig in een installatie waar het kan voorkomen dat alle radiatoren etc gesloten worden, bijv door thermostaatkranen. Dat heeft niets met tado te maken. Het staat vaak in de handleiding van de ketel.