Tado X blijft verwarmen na bereiken gewenste temperatuur
Beste allen, ik heb thuis een Tado X systeem. Waardes meten gaat goed, ook het aanslingeren van de ketel gaat goed wanneer ik in de app de verwarming aanzet - na het bereiken van de gewenste temperatuur, stopt de ketel echter niet met verwarmen (de radiatorknop zegt dat er niet meer verwarmd wordt, maar de temperatuur zegt iets anders).
Voor ik dit topic opende, heb ik natuurlijk al in andere discussies gezocht naar antwoorden en ik lees veel over dat mogelijk de draden tussen ketel en thermostaat op een verkeerde ingang zitten. Ik heb 2 foto's bijgevoegd: 1 van de elektrische opties in de ketel, 1 van de elektrische opties in de Tado X thermostaat.
Op dit moment zitten de draden in de linker (aan/uit) ingang van de ketel, richting de COM en NO ingang op de thermostaat. Zou dit niet al moeten werken, kijkende naar de handleidingen?
De OpenTherm lees ik op dit forum als veelgebruikte ingang, maar ik lees ook dat daar een EMS-OpenTherm-concerter voor nodig is op mijn ketel, iemand daar ervaring mee?
Ik hoop op behulpzame reacties, alvast dank!
Antwoorden
-
Ja op een Nefit met Tado X kun je niet direct digitaal aansturen.
Maar je moet hoe dan ook de Tado configureren, alleen schroefjes aansluiten is niet genoeg!
Dus ga met je computer naar tado.com/start en doorloop de procedure. Als ie vraagt naar je vorige thermostaat geef je een Honeywell Round aan/uit thermostaat aan (dus geen modulation).
1 -
Hi Rob2, dank voor je reactie. Laat ik dan de draadjes in de ketel zitten op de aan/uit positie? Of heb ik nog iets als een Nefit OpenTherm converter nodig, zijn er argumenten om het een of het ander te kiezen?
0 -
Als je radiatorknop aangeeft niet meer te verwarmen, maar de temperatuur loopt nog steeds op, dan is de knop niet goed gemonteerd waardoor deze niet goed sluit1
-
@trompethans Je kan de draden laten zitten als je doet wat Rob2 aangeeft.
Ik heb ook kort een EMS-OT converter ertussen gehad, maar mijn ervaring (met vloerverwarming) was slecht. Tado vroeg een te lage aanvoertemperatuur waardoor ik mijn huis niet meer warm kreeg. Ook niet nadat ik de ketel op 100% max vermogen en 80 graden watertemp en pomp op 100% max flow gezet.
Met 25-27 graden aanvoer (gemeten bij de vvw verdeler) liep de temperatuur in de woonkamer nauwelijks meer op.
Dus ik heb de boel weer teruggedraaid, en stuur weer met EMS aan. (Ik heb V3+ spullen van tado)0 -
Na enig verder onderzoek en uittesten thuis, heb ik de tip van Rob opgevolgd en de thermostaat ingesteld via de app. En ik moet nu ook duidelijker omschrijven: ik gaf aan dat de verwarming niet stopte met verwarmen na het bereiken van de gewenste temperatuur, intussen doet hij dit wel. Echter, als een knop ingesteld is op 18 graden, dan blijft de radiator nadat deze stopt met actief verwarmen alsnog warm genoeg om de omgeving tot 19-20 graden door te verwarmen.
Ik ben wel benieuwd naar andere mensen met ervaringen met zo'n OpenTherm converter. Ik lees online als voordelen (1) de kosten doordat je ketel dan niet meer de vlam op 100% zet en (2) dat de temperatuur minder fluctueert doordat je ook op een laag percentage kan bijverwarmen hiermee. Vooral voordeel (2) spreekt mij aan, ik ben erg benieuwd naar ervaringen :)
1