w.Intercom = i;Doeltemperatuur wordt pas behaald op het einde van de dag. — tado° Community

Doeltemperatuur wordt pas behaald op het einde van de dag.

Hallo,

Sinds 31 december heb ik een V3+ thermostaat met verschillende Tado thermostaatknoppen in gebruik. Voorheen hing er een Nefit Moduline 100 aan de muur.

Met de Nefit Moduline was mijn woonkamer binnen no-time op temperatuur, met de huidige Tado thermostaat duurt dit de laatste paar dagen soms wel tot 10 uur voordat de setpoint behaald is.

Als ik terug kijk in de geschiedenis dan zie ik dat de setpoint in de eerste paar dagen nadat ik de thermostaat in gebruik heb genomen veel sneller werd behaald.

Hoe kan dit? En nog veel belangrijker, hoe kan ik dit oplossen?

Getagd:

Antwoorden

• Ik heb hier ook last van. Al is 10 uur wel heel lang. 1 graad verhogen kan bij mij ook 5 kwartier duren. Ik ben al weken bezig om de juiste settings in mijn CV ketel te vinden (aanvoertemperatuur, vermogen, pompsnelheid). Via Tado helpdesk heb ik de PID aan laten passen. Dat gaat soms moeizaam omdat Tado van mening is dat het aan mijn radiator capaciteit ligt. Ik had hiervoor Toon en had toen geen problemen (maar daar hield ik niet via telefoon/app het temp verloop bij. Kan dus ook psychisch zijn… haha). Dat helpt al een stukje (temp loopt sneller op), maar we zijn er nog niet. Ik ben benieuwd naar de reacties hier.

• …. maar een beschrijving van je setup qua radiatoren zou ook helpen.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ik heb met Nefit en Tado V3+ op EMS bus geen probleem.
    Max vermogen 16 kW, max temp 55 graden, pomp max 100%, nadraaitijd 5 min.
    Vloerverwarming 100m2 beneden, radiatoren boven.
    Het heeft me wel even geduurd om de vvw verdeler mdngtemperstuur (ca 35 gr) en pompsnelheid(max) goed te krijgen icm met aankomende watertemp.
  • @Andreplusplus wat is je minimale pompsnelheid?

• Andreplusplus
    Dat vertelt mijn ketel niet. Zwart wit gezegd 0. Want hij kan uit staan 🫠
  • @Andreplusplus Aha. In mijn Remeha kan ik dat instellen (min/max pompsnelheid, 1-10)

• Ik verwarm normaal gezien alleen de keuken (1x 1400x100x700mm T22 2657W) en de woonkamer (4x 1200x100x300 T22 1180W)

De radiatoren in de woonkamer staan altijd open (er komen nog wel tado knoppen met thermostaatkranen op in verband met zone verwarming) verder hangt hier de thermostaat gekoppeld aan een Nefit Proline Compact 30 CW5.
    In de keuken is al een tado thermostaatknop gemonteerd en een losse tado thermostaat (ingesteld als temperatuursensor) tegen de muur gemonteerd.

Er is in de gang nog vloerverwarming voor de hond, maar die staat op minimaal gedraaid.
  • Andreplusplus
    En is de thermostaat op het oranje blokje van de ketel aangesloten en is de thermostaat goed geconfigureerd (EMS)?
    Als je de installatiestappen goed hebt gevolgd zou de thermostaat goed geconfigureerd moeten zijn.
  • Ja, aangesloten op het oranje blokje en ingesteld dat ik eerst een Nefit moduline 100 had.

De radiators worden ook meteen warm bij het inschakelen, en de ketel lijkt normaal te reageren als ik erbij sta.

Het rare is dat het per dag verschilt. Op sommige dagen is het setpoint in 2,5 uur gehaald (vandaag). En soms in 7,5 uur (gisteren) of langer. De begintemperatuur is nagenoeg gelijk, en de buitentemperatuur verschilt niet meer dan een graad of 2.
  • Andreplusplus
    Lijkt toch iets met afgiftesysteem dan. Doet de 3wegklep in de ketel het goed? Is het te herleiden naar wel of geen WW gebruik? En de CV pomp?
  • MaikelvU
    MaikelvU
    17 januari aangepast

Ik ben er even bij gaan staan, maar het lijkt allemaal goed te werken, pomp slaat netjes aan en uit zoals verwacht. De 3-wegklep is er onlangs nog uit geweest toen er een nieuwe warmtewisselaar in de ketel is gekomen, deze zag er ook nog goed uit en ik voel ook niet dat de tapwaterwisselaar warm wordt bij cv warmtevraag of andersom.

Tapwater zit alleen op de douche aangesloten en die is ondertussen niet gebruikt, de rest van de kranen hangen aan een elektrische boiler. Het tapwater staat ook op eco ingesteld, dus hij zou de tapwaterwarmtewisselaar ook niet op mogen warmen.

• Hier een screenshot van het verloop van de temperatuur van eergisteren.

Begonnen met verwarmen om 09:00, setpoint behaald om 18:00

Let niet op de overshoot, die komt omdat de kranen in de woonkamer nog niet geregeld zijn, en de keuken nog niet op temperatuur was, dus er bleef een warmtevraag.

• @MaikelvU Ik heb vergelijkbare grafieken. Laatste suggestie van Tado helpdesk is de Tado Aan/Uit aan te sluiten (R01) en niet via OT (D01) zodat ik bij elke warmtevraag de volle 70 (of 60 of 65 of …) graden krijg. Blijkbaar werkt mijn convector niet goed met modulerende cv/temperatuur.

• Hmja, dat vind ik een slechte oplossing vanuit Tado. Dan werkt mijn oude Moduline thermostaat beter, daar heb ik geen investering van meer dan €700,- voor gedaan.

Heb jij er een EMS-OpenTherm converter tussen zitten dan?

• @MaikelvU Ik heb een Remeha Calenta, die heeft gewoon een OT stekkertje en moet dan zo gewoon doen. Dus neen, geen EMS converter. Maar ik ben nu al 3 weken bezig en ik krijg t gewoon niet goed warm in huis. settemp 20, duurt 1-2 uur tot 19.8, dan stopt Tado. Ik kom van Toon en daar stond in de settings OpenTherm protocol. Dus ik heb het daar vanuit geconfigureerd bij de Tado installatie. Maar mss werkte Toon altijd al aan/uit bij mij? In elk geval had ik met Toon nauwelijks koudeklachten.

• MaikelvU
    MaikelvU
    17 januari aangepast

Ok, vreemd. Zover ik weet zou Toon dan ook gemoduleerd aan moeten sturen. Tenminste, zo was het bij het vorige huis van mijn zusje ook.

Ik heb af en toe ook dipjes net voordat hij de setpoint heeft bereikt. Als de setpoint dan op 19 staat dan kan hij bijvoorbeeld bij 18,3 wel eens terugzakken naar 18,1 of een tijdje blijven hangen op 18,3 voordat hij weer begint te stijgen.

Mijn ketel word niet op watertemperatuur gestuurd trouwens, maar op vermogen. Dit omdat ik via EMS aanstuur en watertemperatuur met Tado alleen via OpenTherm wordt aangestuurd. Mijn watertemperatuur staat dan ook altijd op 85°C. Het idee is wel om deze te verlagen als dat kan, maar vooralsnog lijkt mij dat geen goed idee gezien het nu al lang duurt voordat het warm is.

Des te langer dat ik er naar kijk des te meer dat ik het idee krijg dat het met de aansturing te maken heeft. Het lijkt erop dat als ik het schema op vroege start zet dat de kamer dan wel in anderhalf a 2 uur op temperatuur is 🤷‍♂️ Tenminste, zo was het de eerste 2 dagen nadat ik Tado had geïnstalleerd wel. Daarna heb ik vroege start uitgezet.

• @MaikelvU het blijft soms lastig te doorgronden. Net zette ik ook even de thermostaat vol aan. Gaat van 17.6 naar 18.9 in 50 minuten. Gisteren was het zo traag als … Tado blijft zeggen dat het de capaciteit van mijn convector ligt. Ik twijfel. Het is een put van ruim 2 meter. Geen kleine dus. Buizen worden warm en boven de put voel je de warme lucht. Ik gebruik geen vroege start. Hoor dat dat bij de meesten niet werkt.
  • Ik kan dat langzame opwarm gedrag bevestigen, en ben niet de enige. Het lijkt erop dat de Tado met OT het setpunt erg laag zet, zeker als er niet al te veel warmtevraag is (b.v. 1 of 1,5 graad warmer stoken). In mijn geval zie ik op de CV ketel (Remeha Tzerra ace) dat het setpoint dan b.v. op 28 of 32 graden is gezet door Tado, dit is dan 1. "golfje" in de app. Tado houdt dat ca. 20 minuten vol om dan pas te ontdekken dat het niet warmer wordt want ketel gaat helemaal niet aan bij zulke lage waarden, en gaat naar 2 "golfjes". Setpunt is dan b.v. 42 graden, wat ook niet echt werkt met convectors en loopt vervolgens erg langzaam op naar de ingestelde max van 60 graden (drie "golfjes"), en inmiddels zijn we dan al een paar uur bezig. Ik heb er een topic voor gemaakt in "suggesties en verbeteringen", om een optie te hebben om de minimale CV temperatuur te kunnen instellen. Ik denk dat dat veel problemen bij veel mensen gaat oplossen. Idealiter zou ik in mijn geval 45 graden minimaal (helaas dus niet instelbaar) willen hebben, wat dan op kan lopen tot ca. 60 of 65 graden maximaal, wat je dus tegenwoordig wel in kan stellen.

ik heb de Tado ook op aan/uit modus geprobeerd, wat iets beter werkte, maar dit geeft weer te grote temperatuur schommelingen wat niet comfortabel is, en je ketel gaat dan wel erg vaak aan/uit. Nu hangt de eTwist weer aan de muur, die doet het ondanks zijn beperkingen toch beter qua OT aansturing.

• @PietjePuk jammer toch van Tado. Ik heb de stap nog niet gezet om m aan/uit aan te sluiten.
  • @PietjePuk hoe bevalt de etwist? Welke beperkingen merk jij?
  • Andreplusplus
    Tado zou twee dingen instelbaar kunnen maken, de helling van de stooklijn en de minimum aanvoertemp (bij Opentherm).
    Helaas is dat niet zo, maar je kan wel de supportdesk hier om vragen, zij kunnen aan net iets meer knopjes draaien dan jijzelf.
  • @mrvanbommel , de remeha home app is minder gebruikersvriendelijk dan Tado, en mist b.v. optie "afwezig" als je even weg bent, je moet dan een apart programma voor maken en dat dan activeren. eTwist zelf is soms traag in de bediening. De draaiknop reageert niet altijd even soepel. Voordelen van eTwist is wel het instellen van de stooklijn (ook via de app) bij gebruik van buitentemp via internet, en een aantal settings die je anders op de ketel zelf moet instellen kan je via de eTwist doen.

@Andreplusplus, Zou kunnen maar ik heb geen behoefte om voor elk wissewasje de helpdesk in te schakelen, m.i. zou dit soort opties gewoon in de app moeten zitten. Desnoods verstopt achter een "weet je het zeker" en/of "garantie vervalt" knopje.

• Andreplusplus
    @PietjePuk helemaal mee eens, zie ook de tirades van Rob2 zo af en toe. Helaas is tado development Oost-Indisch doof.
  • Hallo MaikelvU

Ik zie jouw e-mailadres niet in onze supportchatwachtrij. Je kunt een van onze medewerkers vragen om dit te onderzoeken. Neem alsjeblieft contact met ons op via de chat.

• mrvanbommel
    21 januari aangepast

@Emcee Beste, ik heb via een Tado medewerker ook een thread lopen over een vergelijkbaar issue. Ik vroeg mij af of er naast het aanpassen van de PID nog andere parameters aangepast kunnen worden. Blijf ook graag aangehaakt over mogelijkheden (minimum aanvoertemp bijvoorbeeld, helling stooklijn, etc.).