w.Intercom = i;Hoe slim is tado met de warmteregeling? — tado° Community

Hoe slim is tado met de warmteregeling?

Zie foto. Verdeelt hij de warmte nu eerlijk? Dat de koudste ruimte wat meer krijgt omdat daar de vraag veel groter is?

En weten we eigenlijk hoe Tado bepaalt of er }}} of }} of } wordt ingezet? Ik zette de woonkamer wat omlaag, maar bij 17,5 en bij 17,0 bleef het }}}.

Slaan de }}} eigenlijk op hoe ver de knop open gaat? Of op de modulerende vraag aan de ketel? Of op allebei?

Dank!

Getagd:

Reacties

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Tado stuurt alleen warmtebron aan, geen verdeling tussen kamers. Kan ook niet, want dan moeten er ook actuators zijn om meer of minder water ergens heen te sturen.
    Of eigenlijk, die actuators zijn de knoppen op de radiatoren zelf. En ja, dan zijn er wel verschillen in }}} - } tussen kamers.
    Er is een (ons onbekend) sommetje dat gemaakt wordt voor alle kamers samen om te komen tot een warmtevraag van thermostaat aan ketel.
    Verder duurt het even voordat er iets verandert aan het aantal }, dus niet te snel conclusies trekken. Bovendien zijn die golfjes ook maar een weergave en heeft geen keiharde relatie met % of temperatuur setpoint dat naar de ketel gaat. Want dat zou betekenen dat je alleen maar 0, 33, 67, 100% zou kunnen hebben.
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    15 January aangepast

Voor zover ik weet slaan te streepjes op de warmtevraag per kamer.

Dit wordt door een PID regeling bepaald, dus niet meteen als je het setpoint verlaagd dat er minder streepjes komen.

Globaal geld 33% per streepje

Voor opentherm weet ik dat de ruimte met de hoogste warmtevraag, die warmtevraag naar de ketel gestuurd wordt.

• Ik begrijp jullie antwoorden nog niet helemaal. @Andreplusplus, sommetje voor het totaal, makes sense. Betekent dat dat de }} altijd voor alle ruimtes met warmtevraag hetzelfde zijn? En idd, de knoppen kunnen sturen. Zet Tado ze óók half open? Kwart? Driekwart? Zoals elke thermostaatkraan? Of alleen open of dicht.

@Douwe, dus de andere kamer lift mee met de hoogste warmtevraag? En gaan de knoppen dan bijvoorbeeld half open? Of open en dicht om bij de gevraagde temperatuur te komen zolang de andere ruimte nog wordt opgestookt?

Tado leert niet van t opwarmen, dus óók niet over verschillen in kamers qua opwarmsnelheid bij alles open lijkt mij.

• Andreplusplus
    Ja knoppen kunnen tussen helemaal open en helemaal dicht elke stand aannemen. Het vermoeden is dat dat wel een beperkt aantal vaste standen is, als ik dat kan aflezen uit de heating power % van een kamer (meer dan 3, maar niet traploos)
    De vertaling naar } kan ik daar niet exact uit afleiden. Ik vind dat ook niet meer dan een indicatie.
    Niet elke kamer heeft evenveel energie nodig om warm te worden. De knop meet de temperatuur en afhankelijk van meerwaarde en verschil met de ingestelde temp stuurt die een seintje "geef me X warmte", de thermostaat maakt van die X dan een sommetje van alle kamers samen en stuurt dat naar de ketel. Als er dus 1 kamer bij zit die X = maximaal stuurt, dan zal de thermostaat ook "max" naar de ketel sturen.
    Het opgewarmde water gaat het hele huis rond, en overal waar een radiator open staat wordt de ruimte dus warmer.
    En als de knop dan een kleiner verschil meet gaat die meer dicht totdat de temp bereikt is, en gaat deze helemaal dicht. Om de zoveel tijd stuurt de knop ook een nieuwe X naar de thermostaat. Als alle Xen samen 0 zijn (of heel klein), dan stuurt de thermostaat ook "uit" naar de ketel.
    En daar zit een heel algoritme omheen. PID regeling per kamer/knop en iets wat ik niet precies ken in de thermostaat als geheel.
    PID is een regeling die wat schommelt in het begin (iets teveel, dan iets te weinig) en langzaam gaat deze stabieler naar de eindwaarde. Het "leren" zit 'm erin dat de waarden van de parameters kp, ki, kd langzaam wijzigen en ik vermoed/hoop, maar weet dat niet, dat de laatst gebruikte waarden bewaard blijven voor de volgende ronde, zodat dan sneller het gewenste evenwicht zonder teveel schommelingen wordt bereikt.
    Dat is volgens mij dus wel per knop/kamer.
  • Is dat leren per moment van ingestelde temperatuur?

of voor de installatie, zeg maar een blijvende ontwikkeling?

en dank ja! Mooie uitleg. :)

• Andreplusplus
    Voor de installatie (eigenlijk ruimte) als geheel. Daarom ook mijn vermoeden/hoop dat de laatst gebruikte waarden bewaard blijven.
  • Ah, bijzonder dat ie dat wèl leert.

Dank je.