Nefit tado vloerverwarming thermostaat automatische klep Honeywell VC 8615
Goedemiddag, wat een prachtig forum. Veel info kunnen vinden, maar niet hetgeen waar ik tegenaan loop.
Ik heb alles geinstalleerd conform onderstaand plaatje. Maar ik krijg de automatische klep niet werkend op de vloerverwaring. Dus:
- thermostaat (die in de woonkamer hangt) vraagt warmte; cv slaat aan, water gaat er heen, prima
- thermostaatknop in slaapkamers vragen warmte; cv slaat aan, water gaat er heen, prima
Nu is het probleem dat de klep op de vloerverwarming altijd open blijft staan. Dat maakt dat als de slaapkamers warmte vragen dat ook de woonkamer extra opwarmt. En dat wil ik natuurlijk niet.
Ik hoop dat ik zo alle info gegeven heb die nodig is. Ik heb van alles geprobeerd. Ik hoop dat het alleen een instelling is, vandaar dat ik het hier op het forum vraag. Hebben jullie tips/trucs/een oplossing?
Een installateur erbij halen kan daarna altijd nog.
Beste Antwoord
-
Draadloze ontvanger kan bij de ketel. Thermostaat krijgt dan bedrading naar de klep.
Als dat niet kan, dan is 2e thermostaat handiger. Want 1 thermostaat bedraad aan de ketel op de 'normale' plaats, en de ander bij de vvw klep. Nadeel is dat de supportdesk je moet assisteren om beide thermostaten in dezelfde ruimte te krijgen. Je hoeft dus niet 2 naast elkaar te hangen!1
Antwoorden
-
Als ik het zo bekijk staat er altijd spanning op de zoneklep, dus blijft deze altijd open.
Je hebt een extra bedrade thermostaat nodig of draadloze ontvanger om de zone klep te kunnen schakelen.1 -
Het probleem is dat je zowel de ketel als de vloerverwarmingklep op dezelfde thermostaat hebt aangesloten.
Dat kan helaas niet, je moet 2 thermostaten hebben hiervoor.
2 -
@Douwe , bedankt voor je antwoord. Ik heb je oplossing bestudeerd. Klopt het volgende:
Ik sluit de cv draden aan op de 'nieuwe' draadloze ontvanger. Dan gaan de cv draden dus uit de slimme thermostaat en op die plek stop ik de draden van de zone klep?
En die draadloze ontvanger kan dan ook in een andere ruimte staan dan de woonkamer? (Ik vind het lelijk om twee thermostaten naast elkaar te hangen, dus daar zoek ik een oplossing voor)
@Rob2 ook bedankt voor je antwoord!
0 -
@Andreplusplus , dat is voor mij nog makkelijker! Dan doe ik de dradloze ontvanger bij de ketel en de thermostaat hou ik in de woonkamer om de klep aan te sturen.
Misschien een stomme vraag, maar de kamerstaat die schakelt dan de zone klep open en dicht én die geeft een seintje aan de cv-ketel om warm water te geven toch?
0 -
Ook ik heb een net andere situatie zonder draadloze ontvanger. Maar ik begrijp dat het inderdaad werkt zoals je beschrijft met de bedrade thermostaat. Zorg dat in elke ruimte de zoneregelaar is ingesteld op de ontvanger.0
-
Ik heb hetzelfde probleem en wil het ook oplossen met een extra klep om te voorkomen dat de vloer extra opwarmt als er boven warmte nodig is.
Als ik het goed begrijp kan je toch, in plaats van een zoneklep, een Tado Slimme Radiatorknop gebruiken ?
Met een thermostatische radiatorkraan met Slimme Radiatorknop in de retour of aanvoer van de vloerverwarming verdeler zal de Radiatorknop openen als er warmtevraag is vanuit de woonkamer.
Is dit een alternatief om een zone te creëren ??
0 -
ja en nee. het kan wel, maar werkt niet geweldig, zeker niet bij meer dan 4 groepen. de kraan gast in stapjes open en dicht, wat je niet wil: je wil helemaal open of helemaal dicht. daarbij komt dat de kraan een maximale doorvoer ondersteunt die vaak niet voldoende is. vloer wordt niet warm en kans op lawaai.
klep is beter, of kijk hier als je een verdeler met pomp hebt:
https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado/p11 -
Dank voor de reactie!
Zo had ik het nog niet bekeken … dan is een klep idd beter.
De pomp schakelen is idd ook een optie, maar ik wil graag dat de pomp altijd blijft draaien.
Bedankt voor het advies!!
0