Vraag over Tado X
Een aantal weken geleden een starterskit met 8 knoppen gekocht en gemonteerd.
We hebben 3 zones gemaakt en dat werkt goed, maar als de temperatuur is bereikt, blijft de Nefit ketel op zijn ingestelde maximale temperatuur van 60 graden branden. Ruimteregeling met slimme knoppen. Wat is de functie van de ruimte thermostaat? Is met draad aangesloten op de Intergas ketel.
Antwoorden
-
De ketel gaat uit als de temperatuur overal bereikt is.
Als je dat niet wilt (dwz als je wilt dat de ketel al uit gaat als in de woonkamer de temperatuur bereikt is) moet je de zoneregelaar bij de andere ruimte instellen op "geen".
0 -
@Rob2 het probleem is juist andersom, ketel blijft blijkbaar doorloeien.
Maar @Tadoknoppen, heb je nu een Nefit of een Intergas ketel? Of twee ketels?
Kun je iets meer vertellen over je installatie en wat je in tado hebt ingesteld?0 -
Ik heb een Intergas ketel in een verenigingsgebouw met drie zalen.
Zaal 1 heeft een thermostaat en 3 Tado X knoppen.
Zaal 2 heeft geen thermostaat en 2 Tado X knoppen.
Zaal 3 heeft ook geen thermostaat en heeft 3 Tado X knoppen.
Als de temperatuur bijna bereikt is, is het water nog 60 graden en de pomp op maximaal toerental. De ketel en de pomp moduleren niet meer.
Wat is de functie van de thermostaat nog?
0 -
Wat bedoel je met "Als de temperatuur bijna bereikt is"?
De temperatuur in alle 3 de zalen, of alleen die waar de thermostaat hangt?
0 -
En nadraaien van een ketel, juist om het water dat nog warm is naar de radiatoren te tranporteren, is normaal (en debiet+tijd instelbaar)0
-
Als de temperatuur bijna bereikt is bedoel ik dat, er twee radiatoren zijn al dicht, dus op temperatuur en de derde is nog warm. De ketel hoeft dan maar een klein beetje meer te draaien, maar die staat nog vol aan en de pomp draait ook nog vol aan. Het lijkt erop dat de thermostaat op aan/uit staat en niet op open therm. Hoe kan ik dat aanpassen?
0 -
Ja dat is een beetje een ontwerpfout in het Tado systeem: dat de kranen dicht gaan als de temperatuur bijna bereikt is terwijl de ketel dat niet weet en volop moet draaien.
Afpoeier antwoord wat je meestal krijgt is dat je een bypass moet monteren. Echter de software zou hier veel slimmer mee om moeten gaan, zeker in de X versie die ze hebben ontworpen na jarenlange ervaring met dit probleem.
0 -
Welk type Nefit heb je en zitten de draden op een oranje of groene aansluiting?
Welke thermostaat zie je als je bij de thermostaat op installatieinstructies klikt?0 -
Het is geen |Nefit ketel, maar een Intergas Combi Compact 30/36.
De thermostaat is aangesloten op de twee aansluitingen van de thermostaat waar open therm bij stond. Waar hij op de ketel is aangesloten weet ik niet.
0 -
Tja,in je eerste bericht staat Nefit...
Je zult toch moeten checken of de thermostaat in de ketel op OT is aangesloten (X4, 11 en 12) om zeker te weten of eea goed zit.0