Avanta 28c CV icm Thermostaat X en E1 Thermostaatknoppen middels Matter
Ik ben in het bezit van en Remeha Avanta 28c CV ketel icm de Remeha iSense (opentherm). De Aqara E1 Thermostaatknoppen heb ik meegenomen uit mijn appartement en wil ik in de nieuwe situatie graag weer gaan gebruiken.
Ik ben mij bewust, dat de iSense een ‘domme’ thermostaat is. Dus om de verwarming aan te zetten, moet ik eerst de temperatuur op de iSense handmatig omhoog draaien en daarna dus de Aqara-radiatorknoppen (via de app) regelen. Om de verwarming altijd op vol vermogen te laten staan is niet zo'n goed idee, want kost onnodig energie en geld. Boendien blijft het loeiheet de eerste meters van de buis en veroozaakt dit sissende verwarmingsbuizen, kortom dat wil ik niet.
Ik snap, dat dergelijke knoppen (zonder slimme thermostaat) daarom geschikter zijn voor always-on systemen, zoals stadsverwarming, of ( in mijn geval was ) een centraal geregeld verwarmingssysteem in een flatgebouw.
Echter omdat zowel tado als Aqara middels Matter met elkaar zouden kunnen praten, is er wellicht nog hoop op hergebruik? Mijn idee is om met de slimme tado thermostat X, de CV ketel te gaan bedienen (opentherm) en dus de Aqara thermostaatknoppen aan te sturen met bijbehorende hub middels Matter.
Voordat ik zo daadwerkelijk de iSense van de muur ga halen en de tado thermostat X ga monteren, wil ik eerst vaststellen of deze exercitie kans van slagen heeft?
In de tado app zie ik op dit moment, dat de thermostat X "greyed out" is wbt Matter: "Het verbinden van Matter apparaten is op dit moment niet beschikbaar". Dit zou kunnen, omdat de thermostat X dus nog niet is afgeconfigureerd voor de Remeha iSense.
Graag uw "visie op deze kwestie"
Beste Antwoord
-
Het lijkt te zijn gelukt wbt pairing hub M3 en de tado smart thermostat X; eerst Bridge X als thread border router laten draaien, daarna smart Thermostat X toegevoegd in tado app.
Voorts in Aqara, de Matter QR code gescand en smart Thermostat X factory reset gegeven om 'm in pairing mode te krijgen en warempel is nu zichtbaar in de Aqara App: kan thermostat aan/uit doen en tevens leest ie de huidige kamertemperatuur uit . Hopelijk kan ik door deze combo te gebruiken e.e.a. werkend krijgen zoals ik wil ( namelijk gewoon de thermostaatknoppen laten werken ).
Nu tijd vinden om m'n iSense van de muur te halen en te vervangen door de tado smart thermostat X
0