Wat gebeurt er met de thermostaat als de verbinding (offline) wegvalt?
Op de eerste dag van onze vakantie bleek dat de draadloze temperatuursensors offline waren. Toen we 5 dagen later thuis kwam was het bloedheet in huis, bijna 30 graden. Blijkbaar heeft de verwarming de hele week vol aangestaan. Weet iemand hoe dit kan en nog belangrijker, hoe ik dit kan voorkomen? Ik had verwacht dat het systeem zou uitschakelen of misschien het bekende schema aan zou houden. Ik heb nu 5 dagen lang de dubbele hoeveelheid gas verbruikt.
Antwoorden
-
Toevallig je internet uitgeschakeld voor de vakantie?0
-
Nee, internet werkte gewoon, heb ik gecontroleerd0
-
Misschien op "Maximaal verwarmen alle kamers" ipv op "uitschakelen" geklikt?
Of je hebt het systeem op "afwezig" gezet en de "afwezigheidstemperatuur" staat verkeerd ingesteld in het schema?
0 -
Nee, ook niet het geval, ik heb nergens op geklikt0
-
Ok dan gooien we deze in het bakje "ik heb alles goed gedaan en toch werkt het niet".
0 -
Hallo Maurits_1983,
Het spijt me dat dit is gebeurd. Hoewel ik het probleem niet kan diagnosticeren (dit is iets wat je eventueel via de chat aan ons ondersteuningsteam kunt voorleggen), kan ik wel een suggestie doen om dit in de toekomst te voorkomen.
Als je een V3+-installatie hebt, kun je vragen om de implementatie van de Offline Schedule-functie. Dit is iets dat we aanbieden aan communityleden voordat we het mogelijk (niets staat vast) breder gaan uitrollen. Zodra je je aanmeldt, duurt het enkele weken voordat de functie aan jouw tado° Home is toegewezen. Maar zodra het is geïmplementeerd, zou je geen problemen meer moeten hebben terwijl je weg bent. Zorg er alsjeblieft voor dat je het artikel leest dat in de post is gelinkt, zodat je volledig begrijpt wat de functie inhoudt.
0 -
Ik heb de offline schedule functie thread gelezen.
X heeft dit blijkbaar standaard. Vraag om activatie is alleen relevant voor V3+. Het wil alleen werken met V3+(en X dus), maar niet met V2 en V3.
Verder zijn er wel wat dingetjes, deels niet helemaal duidelijk.
Het werkt door het schema voor de kamer te sturen naar het meettoestel van de kamer.
Er zijn 2 vormen van offline
1. Bridge heeft geen verbinding met internet
2. tado apparaat heeft geen verbinding met bridge
(en een combinatie van die 2)
Als dat een knop is, dan kan deze volgens schema open en dicht gaan naar noodzaak. Als er echter geen verbinding is met de bridge, kan er geen seintje om warmte te sturen naar de ketel gaan (can meettoestel via bridge naar bedrade thermostaat of naar draadloze ontvanger)
Dus koelt de kamer af, tenzij er elders nog wel de warmtebron wordt aangestuurd.
Als het een draadloze tempsensor is, dan werkt er niets, want de tempsensor kan niets bereiken, ook geen knop in de zelfde kamer laten openen/sluiten.
Als het een thermostaat is, dan zelfde probleem: knoppen gaan niet open/dicht, ookal kan de thermostaat wilde warmtebron inschakelen.
Verder wordt er naar het schema geschakeld als het apparaat offline gaat, zelfs als de instelling op dat moment Afwezig is! Dus je verlaat huis, geofencing (of handmatig) schakelen naar Afwezig, knop gaat offline, schema van de kamer wordt dan uitgevoerd (ipv de constante afwezigheidstemp).
Dus ga je langer van huis, dan moet je zorgen dat een schema actief is dat geen onbedoelde in- of uitschakeling van de verwarming kan veroorzaken.
Tenslotte: Situatie 1 wordt met deze functie niet verbeterd. De verwarming blijft steken op het ingestelde schema,met de beperking als beschreven, behalve dat indien nodig de warmtebron wel ingeschakeld kan worden (mits de betreffende apparaten nog verbonden zijn met de bridge).
Dus....0 -
Beste Emcee en Andreplusplus, bedankt voor jullie hulp en bericht. Ik ga me verdiepen in het offline schema. Het lijkt erop dat in mijn situatie het schema naar maximaal verwarmen alle kamers is gegaan. Ik zal vooral moeten zorgen dat dat niet meer gebeurd.
Nogmaals dank.
0 -
Stekker uit de ketel bij vakantie? 😞
0 -
@Vero020 niet bij de wintersport natuurlijk.0