Tado X, veranderen temperatuur resulteert in vreemd gedrag
Hoi,
Als ik de temperatuur in mijn huis verander, zelf als ik een half graadje omhoog en meteen een half graadje naar beneden ga (dus in feite niets verander) gebeurd er iets geks:
De gevraagde warmecapaciteit gaat naar 0% en bouwt zich langzaam weer op naar de originele capaciteit. Dat duurt zo'n beetje een uur voordat ie weer op originele kracht is. De temperatuur in huis gaat dan ook significant naar beneden.
Is dit een bekend fenomeen? Of kan ik er iets aan doen?
I heb een Draadloze Temperatuursensor X → Draadloze Ontvanger X→ Nefit Opentherm converter → Nefit Topline I
hier zie je wat er gebeurd:
Reacties
-
Ik heb ook een tijdje (met V3 +) en een OT converter geprutst. Kreeg het niet meer warm met de vvw. Aanvoertemp bleef te laag. Ketel max watertemp weer naar 80°, max vermogen naar 100%/30kW, watertemp bleef laag, wel lekker gas verbruiken. Door de vloer ging maar water van ca 22 graden (mengverdeler), niet genoeg.
Gauw dat ding er tussen uit en weer EMS aangestuurd, en de temp steeg weer sneller, zoals ervoor.
Er zullen allerlei fenomenen zijn, maar mijn conclusie is dat tado met OT het "te mooi" wil doen en achterblijft met de benodigde warmtevraag/watertemp.Hierbij de tado grafiek, hele dag op 100%, langzaam opwarmen.
Van OT naar EMS en het ging weer sneller (buitentemperatuur was ook iets hoger, mamaar je kan precies in de grafiek zien wanneer ik de boel heb omgezet - te toevallig plus knik in de grafiek, wat ik met buitentemperatuur niet verwacht)
0 -
Ik moet zeggen dat het bij mij verder formidabel werkt. Veel beter dan voorheen met een Nefit Easy thermostaat. Ik heb mijn CV ketel gewoon op de max staan, 90 graden, en ik heb de aanvoertemperatuur optimalisatie aangezet in de app. Dat lijkt allemaal uitstekend te werken. De aanvoer temperatuur gaat nooit naar die max. , die blijft zo'n beetje op 55 graden nu. Het huis is snel warm en daarna blijft de temperatuur behoorlijk constant.
Alleen als ik de temperatuur verander, dan lijkt het systeem op hol te slaan, en duurt het een uurtje voordat het weer business-as-usual is.
Ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren.0