w.Intercom = i;Grillig verloop gasverbruik — tado° Community

Grillig verloop gasverbruik

Hi,

Ik heb thuis een Remeha Avanta Ace ketel. De ketel wordt aangestuurd door een Tado X bedrade thermostaat en is OpenTherm aangesloten. Alle radiatoren zijn voorzien van Tado radiatorknoppen. Het valt mij op dat het gasverbruik erg grillig verloopt, zowel overdag als in de nacht. Hebben jullie een idee om het grillige gedrag te verbeten?

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/adf776af-d949-491e-9d28-5d1340a5a400.jpg

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Heb je al andere artikelen op dit forum gelezen?

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Dat komt omdat Tado niet moduleert, zelfs niet met OpenTherm.

Ze vragen of de maximale aanvoertemperatuur van de ketel of niks. Dus eigenlijk een soort ouderwetse aan/uit regeling.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat is niet zo hoor… de aanvoertemperatuur loopt wel degelijk terug als hij een tijdje verwarmd heeft, maar het werkt inderdaad lang niet zo goed als met een thermostaat van een gerenommeerd merk.

Er zit een soort cyclus in van 20 minuten, aan het begin van die cyclus stookt hij en als het warm genoeg is stopt ie tot de volgende 20 minuten. Bijv een Honeywell doet dat niet, die regelt steeds verder terug naar een nivo waarop hij de hele dag kan doordraaien (als dat kan gezien de buitentemperatuur en minimale modulatie).

• Bedankt voor jullie reacties. Ik had wel gegoogled op dit onderwerp, maar vond geen onderwerpen op dit forum.

Ik heb inmiddels het vermogen van de ketel wel verlaagd. Maar ik doe het in kleine stapjes, zie overigens nog geen verbetering.