Aanvoertemperatuur dynamischer maken in duale situatie
Omdat ons huis deels bestaat uit vloerverwarming en deels uit radiatoren, zou het enorm helpen als bij warmtevraag van de vloerverwarming, de aanvoertemperatuur automatisch lager wordt gezet tot max 40 graden bijvoorbeeld. Dit omdat 60 graden (waar optimalisatie nu mee komt) veel te heet is voor vloerverwarming, en die gaat toch zelf mengen tot 35 graden. Dit scheelt weer een hoop gas.
Als de radiatoren warmte vragen, dan moet de aanvoertemperatuur natuurlijk wél naar bijvoorbeeld 60 graden. Vloerverwarming heeft er dan geen last van verder, die regelt het zelf, maar de radiatoren zijn wel afhankelijk van heter water.
Is dit een haalbaar idee? Zijn er meer die hier wel eens over nagedacht hebben?
Groet,
René
Reacties
-
Volgens mij heeft Tado dit soort functionaliteit niet.
En vragen om dit toe te voegen dat kun je doen, maar verwacht er niks van.
0 -
Ketel moduleert zelf ook op retourwatertemp. Dus ik verwacht geen probleem.0
-
Technisch gezien zou het mogelijk moeten zijn.
Ik heb jaren geleden ook al eens zoiets geopperd. Dat is niet opgepakt of beantwoord.
Wat ik wel weet is dat met twee zoneregelaar ‘s kan werken. Dat is wel op speciaal verzoek en niet geheel gewenst van tado omdat storingen oplossen op afstand dan een stuk complexer wordt.
Op die manier zou je je cv ketel dan via 2 ingangen kunnen aansturen.
Of als je een intergas ketel hebt je tweede thermostaat ingang kunnen gebruiken.0 -
"Ik heb jaren geleden ook al eens zoiets geopperd. Dat is niet opgepakt of beantwoord."
Ik zie bij Tado maar 2 soorten wijzigingen: suggesties voor verbeteringen die tig keer geopperd zijn maar nooit opgepakt, en geimplementeerde wijzigingen waar je nergens bijbehorende wensen voor ziet, die "gewoon uit de lucht komen vallen".
De laatste klucht is dat er in Tado X alleen nog OpenTherm gesupport wordt, ongetwijfeld ook nadat Tado geconcludeerd had dat in grote meerderheid de klanten al op OpenTherm zaten. Dat er nu ineens heel veel gedoe is met ketels met andere protocollen en converters die dan ook weer niet goed gesupport worden, tja dat snappen wij als gebruikers niet, dat snapt alleen Tado…
0 -
Als je de temperatuur van de aanvoer van een HR ketel te laag zet wordt de delta (het verschil tussen aanvoer en retour) te klein en is de ketel juist niet meer HR. De kans bestaat dan dat je juist meer gas gaat verbruiken.1
-
Dit zou echt vet zijn.
Mijn hele systeem vloerverwarming en radiatoren moet altijd hoger zijn ingesteld omdat de radiatoren anders niet opwarmen.
Ergens zouden ze per ruimte het type vloer en dynamische temperatuur moeten kunnen instellen. Mijn vloerverwarming Stat uiteraard altijd aan maar radiatoren hooguit 2uur per dag denk ik of anders op antivries.
@tado voeg deze optie toe. Dit is niet zo zeer een feature request maar ook nog eens milieuvriendelijk.0