tado x aansluiting aan Junkers Cerapur Top 42-3 ZWB
Ik heb nu een Junkers FR 100 thermostaat (analoog) en zou deze willen aansluiten op een tado x beginnerskit. de FR 100 heeft 2 draden komende van de ketel die aangesloten zijn op de B1(geel) en B4 (groen) aansluitingen van de thermostaat. Waar moet ik deze draden aansluiten op de Tado X ?? en moet ik nog iets aanpassen aan de ketel zelf?? Hartelijk dank voor jullie reactie.
Beste Antwoord
-
Kan wel aan/uit, wat niet ideaal is, maar wel werkt.
Aansluiten op de ketel klemmen Ls en Lr
op tado om COM en NO.
De wizard opnieuw doorlopen en doen of je een on/off thermostaat had.
Type "on" waar je de thermostaat moet kiezen en neem bijv Termo On/Off1
Antwoorden
-
Deze systemen zijn niet compatible. Je had een Tado V3+ moeten hebben.
0 -
bedankt voor jullie reactie - sorry voor het laattijdige antwoord - misschien een domme vraag maar kan je me zeggen waar ik die klemmen Ls en Lr kan vinden op de ketel aub - alvast bedankt voor je reactie
0 -
Het is 230V, zie blokje 3 in dit figuur
Draadbrug verwijderen en aansluiten zoals ik boven aangeef.0 -
Hallo eerst allerbeste wensen voor 2025. Ik heb de aansluiting gemaakt zoals u zei doch als ik de zekering terug opzet heeft de ketel geen elektriciteit. Hoe kan dit?0
-
Je hebt aan die draden N en L gezeten?
0 -
Ja ik heb de draden op N en L losgekoppeld en overgezet naar LR en LS0
-
N en L laten zitten en tado tussen Ls en Lr plaatsen (met extra draden, geschikt voor 230V, dus niet zo'n dun thermostaatdraadje)0
-
"Ja ik heb de draden op N en L losgekoppeld en overgezet naar LR en LS"
Dan denk ik dat je je ketel wel weg kunt gooien! Of in ieder geval de computerprint.
0 -
Nee de ketel werkt nog prima. Doch ik zal me een V3+ aanschaffen dat zal beter zijn denk ik. Hartelijk dank voor jullie hulp.0
-
Gelukkig hadden ze de spanning afgeschakeld tijdens het aansluiten, anders hadden ze het mogelijk niet na kunnen vertellen.1
-
Ja het blijft hardstikke link om onkundigen te laten klooien met zo iets… als je niet weet dat L en N de NETSPANNING zijn blijf dan liever af van zo iets en laat het over aan een handige buurman, kennis, of schakel lokaal een installateur in. Dat blijkt maar weer.
0 -
@marcovul let bij V3+ op dat je dan niet Ls en Lr gebruikt, maar andere contacten. (25, 26 of 27 uit het plaatje hierboven, ik weet het niet uit mijn hoofd en ik zie het net niet meer op de afbeelding)1
-
@Andreplusplus hartelijk dank voor je toffe en leerrijke reacties1