w.Intercom = i;Tado V3+ met nieuwe meerkamer vloerverwarming verdeler — tado° Community

Tado V3+ met nieuwe meerkamer vloerverwarming verdeler

Hallo allemaal,

De aannemer is hier bezig met het aanleggen van vloerverwarming. Een verdieping is klaar. Er is éen verdeler op de verdieping waarmee vier slaap- / werkkamers en badkamer voorzien worden van vvw. Omdat we graag temperatuur willen kunnen regelen per ruimte heb ik vier Tado V3+ bedrade thermostaat extensie kits gekocht om de zones mee aan te sturen. Op de Tado website had ik begrepen dat dat is hoe het zou moeten werken. We hebben echter geen idee hoe nu de verdeler kan worden aangesloten op de Tado thermostaten.

Ik hoopte op een paar thermostaatdraadjes aan gemotoriseerde knoppen hangen en gaan, maar ik begin te vrezen dat dat toch wat te simpel gedacht is?

Dit is de situatie:

Ik kom veel verschillende draadjes over dit onderwerp tegen maar eigenlijk lopen ze allemaal dood, komen ze op schijnbaar tegengestelde conclusies, of is de situatie net anders.

Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie die een oplossing gevonden hebben? Of weet iemand mogelijke oplossingen?

Ik heb gezien dat mensen de Tado thermostaatknoppen op de vvw verdeler gebruiken maar dat vind ik persoonlijk wel erg houtje-touwtje voelen. Daarnaast vinden we het gewoon heel prettig om een fysieke thermostaat en temperatuurmeting in de ruimtes te hebben (de verdeler zit in een berging).

Ik kwam ook een draadje tegen waarin een zoneregelaar van Honeywell werd toegepast om de thermische motoren direct aan te laten sturen door de bedrade Tado thermostaten. Is dat een passende oplossing in deze situatie? Zijn er mensen die tips hebben aangaande het type zoneregelaar? (De aangehaalde Honeywell is niet meer leverbaar) Zaken waar ik op moet letten bij de aanschaf van een zoneregelaar, want ik zie door de regelaarbomen het bos niet zo.

Getagd:

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Wat versta jij onder een "Tado V3+ bedrade thermostaat extensie kit"?

Dat is een verwarrende term want die bestaat niet, er bestaan wel een "Tado V3+ bedrade thermostaat" en een "Tado V3+ extensie kit". Hoewel die laatste niet meer op de site wordt aangeboden.

Met 4 bedrade thermostaten is het mogelijk, met 4 extensie kits niet.

Ik neem aan dat er nu draden naar de ruimtes lopen waar je normaal een thermostaat op zou kunnen aansluiten, daar kun je een Tado thermostaat ophangen een aansluiten op COM/NO.

• Bedankt voor je reactie Rob.
    Het gaat om 4 bedrade thermostaten inderdaad. Sorry voor de verwarring.
    De vraag is hoe ik vervolgens de thermostaat aansluit aan de 24v thermische motoren. Die kan ik toch niet aansturen met alleen COM / NO?
    Is een zoneregelaar dan de way to go, en zo ja, welk type zoneregelaar is geschikt?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Er moet ergens een voeding in het systeem zitten, zodanig dat je door het doorverbinden van de draden bij de thermostaat de klep open stuurt. Als er nu geen voeding is dan moet je die toevoegen (24v).

"zoneregelaar" is bij Tado een logische functie, geen apparaat. Een Tado thermostaat, een draadloze ontvanger of een extensiekit kan functioneren als zoneregelaar.

Maar van een draadloze ontvanger of een extensiekit kun je er maar 1 hebben per huis, en die meten ook de temperatuur niet dus daar heb je op zich niets aan. Als Tado meerdere van deze apparaten zou ondersteunen dan zou je ze in combinatie met een draadloze temperatuursensor kunnen gebruiken om deze installatie zonder draden tussen de kamers en de verdeler kunnen uitvoeren maar DAT KAN DUS NIET.

• Duidelijk Rob, bedankt voor het meedenken. Als ik het goed begrijp is een zoneregelaar dan het apparaat dat die 24V voeding kan voorzien en kan schakelen middels de Com / No draden vanaf de bedrade Tado thermostaten.
    Dit is dan dus wel altijd aan/uit? Half open behoort niet tot de mogelijkheden volgens mij?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    19 december aangepast

Nee "zoneregelaar" is geen apparaat. dat is een FUNCTIE.

De Tado thermostaat die als zoneregelaar FUNCTIONEERT die schakelt alleen een contact aan en uit.

Jij moet regelen dat er dan een klep open en dicht gaat. Als je 24v kleppen hebt (wel zo veilig) dan moet er ook een 24v voeding bij zitten. Zo niet dan moet je die nog kopen.

• De in de startpost genoemde Honeywell en bijvoorbeeld deze noem ik een zoneregelaar. https://www.vloerverwarmingzelfleggen.nl/product/mohlenhoff-alpha-direct-230v-basisstation-comfort-10-zones/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiApY-7BhBjEiwAQMrrEXxD4PsDCmJohhRYd9gkQ62VEjk7gWMg7Bx4O0p6cJiPmDXc4shpmRoCPT0QAvD_BwE Misschien de verkeerde benaming. Ik heb behalve voeding toch ook per kraan een relais oid nodig dat de voeding schakelt bij een signaal the van de bedrade thermostaat? Dat zit hierin geïntegreerd volgens mij. Deze is 230v maar 24v is er ook.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ok, spraakverwarring dus. In tado land is zoneregelaar het tado ding dat de warmtebron (ketel, stadsverwarming) aanstuurt. Dus een bedrade tado thermostaat of draadloze ontvanger die is aangesloten op (bijv) een ketel.
    Een woning is dus 1 zone met 1 regelaar.
    In andere gevallen wordt inderdaad iets anders met zone bedoeld.
    Om de kleppen/actuatoren op de verdeler te kunnen besturen heb je een spanningsbron en een schakelaar (relais) nodig. Dus een voeding die past bij de spanning van de actuator (24V of 230V) en een tado bedrade thermostaat in relaismodus als schakelaar.

Draadje van de voeding (bruin van 230V bijv) naar de COM van de tado, draadje van tado NO naar actuator en andere draadje van de actuator naar de andere kant van de voeding (blauw van 230V).