Meer flexibiliteit bij aansturen verwarming
Goedendag, ik gebruik al geruime tijd dit systeem naar bijna volle tevredenheid maar om meer efficient te kunnen verwarmen wil ik een voorstel doen voor verbetering. Ik zal eerst uitleggen wat onze situatie is.
- Begane grond
- Vloerverwarming op een Honeywell zoneklep.
- Tado bedrade thermostaat stuurt met relaisuitgang de zoneklep aan, welke vervolgens met relais de ketel (dom) aan zet op vol vermogen.
- Verdiepingen
- Tado radiatorknoppen op alle radiatoren
- Tado bedrade thermostaat naast de CV ketel, Fungeert alleen maar als zoneregelaar om de CV ketel aan te zetten.
- Geen slimmigheid middels Opentherm op het warm water of storingsmeldingen van de ketel
Deze constructie is gemaakt om de kamers op de verdiepingen onafhankelijk van de vloerverwarming beneden te kunnen verwarmen. Anders zou de benedenverdieping erg warm worden wanneer alleen boven om warmte wordt gevraagd.
Het systeem werkt verder perfect, maar…..
Het grote nadeel van een zoneklep, is dat Opentherm niet bruikbaar is. Modulatie is dus niet mogelijk. Het is nu aan, of uit.
Nu heb ik het volgende bedacht wat het wel mogelijk zou moeten maken om op deze manier het huis efficient te kunnen verwarmen en gas te besparen
- Begane grond
- Vloerverwarming nog steeds op zoneklep.
- Tado thermostaat stuurt nog steeds met relaisuitgang de klep aan, maar de klep vervolgens NIET de CV ketel. Parallel zal de Tado thermostaat middels Opentherm de ketel aan laten gaan en moduleren.
- Verdiepingen
- De radiatorknoppen koppelen aan de thermostaat van de vloerverwarming in de woonkamer als zoneregelaar, maar de keuze kunnen maken dat alleen de CV ketel moet gaan branden, dus middels Opentherm, en de relaisuitgang ongemoeid laten zodat de vloerverwarming uit blijft.
- Nu wel inzicht in warm water en gedrag van de ketel!
Is dit haalbare kaart? Of kan het nu al wellicht middels instellingen waar je normaal niet bij kan?
Ik hoor het graag, ook wanneer meer toelichting nodig is.
Hartelijke groet,
René
Reacties
-
Ja dat kan allang, ook met de spullen die je hebt.
Breng de bedrade thermostaat naast de ketel naar de woonkamer.
Sluit deze op de digitale interface van de ketel aan (niet aan/uit) - uit je verhaal maak ik op dat dat een OT ketel is.
Plaats deze samen met de andere thermostaat logisch in de app in de woonkamer. De bedrade thermostaat aan de klep kan vlak bij de klep geplaatst worden, hoeft niet fysiek in de woonkamer. Nadeel: dit moet je door tado support desk laten doen, je kan niet zelf twee thermostaten in 1 ruimte plaatsen (ik heb het hier over V3, met X schijnt het wel te kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee)
Zoneregelaar is de thermostaat die aan de ketel zit voor alle ruimtes. Die is ook meettoestel voor de woonkamer.
1 -
Dit is inmiddels door Tado zo ingesteld en werkt helemaal prima, dank @Andreplusplus !
1