w.Intercom = i;Kromme regeling — tado° Community

Kromme regeling

Geachte l

De tado regeling , je slimme radiatorknop stuurt warmte vraag naar de regelunit , de regelunit stuurt deze vraag door naar de ketel , de ketel start op en begint te verwarmen naar x graden , de thermostaatknop gaat maar een x aantal procenten open.
Hier klopt dus helemaal niets van als je er over nadenkt want deze regeling staat het moduleren van de ketel in de weg.

De meeste warmte verdwijnt dan door de bypass .

Iemand enig idee waarom dit zo is bedacht ?

Reacties

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Omdat alle thermostaatkranen zo werken
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"Iemand enig idee waarom dit zo is bedacht ?"

Het is inderdaad krom en inefficient, maar de reden dat het zo bedacht is, is volgens mij dat de kranen onderling geen weet hebben van elkaar, en de bridge niet slim genoeg is.

Daardoor weet een kraan die lokaal meet "het is hier iets te koud, geef me aub warmte" niet wat de situatie in de andere kamers is. Als die zou weten dat ie de enige kraan in het huis is die warmte nodig heeft dan JA, dan zou hij helemaal open moeten gaan.

Dan zou je dit ook verder door kunnen trekken en de kranen niet dicht draaien als er geen warmte meer nodig is. Want dan weet een kraan "ik was de enige, of alleen ik en de andere kranen in deze ruimte" (bijv de huiskamer) en dan kan die gewoon de ketel uit zetten en open blijven tot het 20 minuten later weer nodig is om bij te verwarmen, dan start ie gewoon de ketel weer en staat al open.

Dan heb je ook geen bypass nodig!!

Maar dit gaat dus in het Tado systeem niet omdat de kranen niet weten wat er in andere ruimtes gebeurt, en de bridge niet de intelligentie heeft om dit te coordineren. Het zou veel beter gewerkt hebben als er een centrale "controller" was die dit soort beslissingen kan nemen en als een kraan warmte vraagt kan antwoorden met hoe ver die open moet. Die zou gecombineerd kunnen zijn met wat nu de "draadloze ontvanger" heet, en bij de ketel gemonteerd worden.

Daar is niet voor gekozen, ik denk om de instapkosten laag te houden.

• Ik zelf gooi er nu meer tijden in waarin ik beslis wanneer er verwarmd mag worden , zo is het efficiënter.

Anders is tado constant de bypass aan het verwarmen ipv de ruimte waar de warmte vraag is, als de thermostaat 10% opengaat komt er amper warmte de radiator binnen.