Slimme thermosstaat en stadsverwarming
Goed… Na 2 dagen zelf zoeken, googlen, chatgpt gevraagd te hebben, toch maar een hulpvraag plaatsen bij Tado zelf. Alvast bedankt voor het meedenken!
De situatie is als volgt; Ik heb recent een woning gekocht waar Tado al door vorige eigenaar is geplaatst. k krijg stadsverwarming om het huis te verwarmen, in de meterkast zie ik een Honeywell VC8615 enkele klep. In de woonkamer heb ik vloerverwarming van de stadswarmte, en in de woonkamer hangt dan ook de Tado slimme thermosstaat. Boven heb ik voor radiatoren de TADO v3 radiator knoppen.
Ik merk dat de radiatoren boven enkel verwarmen wanneer de temperatuur in de woonkamer dat toestaat, de thermosstaat klikt en de honeywell klep gaat open, ik hoor het water stromen naar zowel vloerverwarming als naar de radiatoren boven.
Echter wil je natuurlijk alle ruimtes apparaten kunnen verwarmen, het was recent namelijk al 25 graden in de woonkamer toen ik boven op de werkkamer de verwarming aan had staan. Op de vloerverwarming beneden zit een zoneklep, maar de blauwe ring lijkt altijd open te staan. Ik zal foto's bijvoegen.
In het installateurs menu, zie ik dat er is ingesteld: R01 → HC01 → HWx → EK✓ → staat ingesteld. Ik vraag me af of dit wel klopt? Wat zouden de juiste instellingen in het installateurs menu moeten zijn voor de opstelling zoals het bij mij thuis is?
Lang verhaal kort: Wat is de juiste configuratie voor zowel in app/installateurs menu/zoneregelers om ruimtes apart te kunnen verwarmen los van de temperatuur in de woonkamer?
Antwoorden
-
Die configuratie klopt wel, maar om het goed te laten werken heb je 2 Tado thermostaten nodig, of een thermostaat en een draadloze ontvanger.
Een is voor het bedienen van de klep in de meterkast die het hele huis bedient, die configureer je als zoneregelaar in alle ander spullen.
De andere moet de klep bedienen die alleen de huiskamer verzorgt. Die gaat dan alleen open als het in de huiskamer te koud is.
0 -
Een is voor het bedienen van de klep in de meterkast die het hele huis bedient, die configureer je als zoneregelaar in alle ander spullen.
Ok, dat is nu ook de situatie als ik kijk in de app. Alle kamers gebruiken de thermosstaat in de woonkamer als zoneregelaar. Eigenlijk komt het er dus op neer dat zolang de woonkamer op temperatuur is, ik met de huidige setup niet de kamers boven kan verwarmen? Bedankt voor de snelle reactie!
0 -
Lees het nog een keer goed zou ik zeggen!
0 -
Maw ja dat kan natuurlijk wel.
Hoe zit eea in je app geconfigureerd?
Ding wat de stadsverwarming klep aanstuurt moet zoneregelaar zijn in alke ruimtes.0 -
Hi Andre,
Thanks voor je reactie! Dat klopt, in de app zijn alle radiator knop kamers ingesteld met de zone regelaar die in de woonkamer hangt, de slimme thermosstaat. Maar wanneer die aanslaat, gaat vloerverwarming dus ook pompen terwijl er geen vraag is in de woonkamer.0 -
Op de onderste foto zie ik een klep of ventiel met actuator. Deze lijkt permanent verbonden met de netspanning, dus altijd open. Ik vermoed dat de vorige bewoner hier iets tussen had zitten.
Je kan een 2e bedrade thermostaat toepassen, logisch plaatsen in woonkamer (voor V3+ moet de support desk dat voor je doen) en fysiek gewoon bij de verdeler. Dan kan de vvw gesloten als in de woonkamer geen warmte meer toegevoerd hoeft te worden.0 -
Scherp, ik heb nu inderdaad gemeten dat er continu 230V op de klep blijft staan. Ik ga daar denk ik een slimme schakelaar opzetten die de stroom uitschakelt wanneer de temperatuur in de woonkamer bereikt is. Zie jij daar problemen in?
In theorie zou dan de klep in de meterkast gewoon open moeten gaan wanneer er ergens in huis warmte word gevraagd, maar houd de klep in de trapkast de warmte toevoer tegen wanneer deze gesloten is omdat temperatuur al bereikt is.0 -
Waarom een slimme schakelaar in plaats van een extra Tado thermostaat of draadloze ontvanger die deze functie binnen het systeem kan vervullen?
0 -
Hi Rob, omdat ik een slimme schakelaar voorhanden heb en een extra tado uitbreiding niet. Die schakelaar kan ik koppelen aan mijn smarthome die de kamertemperatuur weet, is dan dus voor nu de meeste makkelijke en kostenbesparende oplossing.
0 -
Maar met een schakelaar gaat niet werken als de temperatuur in de kamer te laag is, dan gaat de klep in de meterkast niet open.
Dan kun je alleen met een extra tado thermostaat regelen0 -
He Douwe,
Als er vraag is in de woonkamer schakelt de slimme thermosstaat de klep in meterkast open. Mijn smart home leest de temperatuur uit van de Tado thermosstaat en schakelt dan de klep open van de vloerverwarming, denk dat ik er dan ben 😁0 -
Ik denk dat het problemen gaat geven omdat je smart home nooit exact hetzelfde schema zal volgen als de thermostaat zelf, maar goed ik heb er geen last van als het niet goed werkt dus ga je gang!
0