w.Intercom = i;ltho Daalderop Cube One Opentherm — tado° Community

ltho Daalderop Cube One Opentherm

Ik kocht onlangs een Tado X thermostaat. Weldra gebeurt het jaarlijkse onderhoud van de cv-ketel en zou dan graag de Tado laten installeren. Uit de muur komen een blauwe en bruine draad. Dienen deze aangesloten te worden op OpenTherm + en - ? en welke kleur op de + en welke op de min? Aan de ketelkant leid ik van de handleiding van de ketel af dat Opentherm de aansluitingen B1 B2 zijn maar komt B1 dan overeen met de + aan de kant van de thermostaat?

Getagd:

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ga naar https://tado.com/start en volg de aanwijzingen nauwgezet op…

• bahenos
    bahenos
    2 december aangepast
    In afwachting van het jaarlijkse onderhoud begon ik zelf met de installatie maar meteen al bij het ingeven van de huidige thermostaat liep het vast dat Tado niet compatibel is. Er hangt nu namelijk een Anna thermostaat en tussen deze en de cv ketel een plugwise Smile T230. De bekabeling loopt dus niet rechtstreeks van thermostaat naar de cv/ketel maar van de thermostaat naar de Smile en dan een volgende van de Smile naar de cv-ketel. Omdat ik onszelf nu niet zonder verwarming wil zetten wacht ik dus de komst af. Ik hoop dat het kan opgelost worden door de Smile er van tussen uit te nemen en de blauwe en bruine draden met een elkaar te verbinden
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Smile ertussen uit, en de volgorde van de draden maakt niet uit. Dus 1 op + en de ander op -
  • bahenos
    bahenos
    3 december aangepast
    Vrees dat het terug naar BOL moet want de firma die komt voor het onderhoud doet geen plaatsing van zelf aangekocht materiaal en weet niet meteen wie ik nog kan vragen
  • Tado vraagt (via login op mijn account) het merk te selecteren dus ik geef Itho in en dan het model Cube One maar daar is dan te kiezen tussen versie 1 en versie 2?
  • Andreplusplus
    Probeer eerst de ene, werkt het niet, dan de andere 😉 Of probeer te achterhalen welke versie je hebt bij Itho.
  • bahenos
    bahenos
    4 december aangepast
    Update. De installateur van de cv ketel weigert om redenen van verzekering de omschakeling naar een Tado thermostaat. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een foto te nemen van de module waarop de huidige 2 draden zijn aangesloten en zag dat deze al juist zitten op de 2 opentherm aansluitingen. Stel ik verbind de onderbroken blauwe en onderbroken bruine draad terug aan elkaar via een lasklem dan ontstaat er opnieuw een rechtstreekse verbinding tussen de cv-ketel en de thermostaat in de living. Eenmaal de Tado ook geconnecteerd is dan schakel ik de stroom van de cv terug in en wat gebeurt er dan precies? Dat vind ik niet meteen terug. Gebeurt er dan al meteen een communicatie uitwisseling tussen de verwarmingsinstallatie en de Tado en gaat de installatie dan verder via de App of via het scherm van de Tado? Indien er dient ingegrepen te worden in het Servicemenu van de verwarmingsinstallatie dan heb ik een probleem want ik heb de toegangscode niet
  • Andreplusplus
    Hoe moet ik weten wat de blauwe en bruine draden zijn? Misschien een fotootje plaatsen?
  • De witte kabel met de blauwe en bruine draad zijn verbonden met Opentherm connectie van de Itho Daalderop. Op de andere foto zie je de witte kabel toekomen in de Smile en vertrekt er een donkergrijze draad met daarin ook een blauwe en bruine draad naar de huidige thermostaat Anna
  • Andreplusplus
    Bij de Smile blauw met blauw en bruin met bruin verbinden zoals je al schreef
    Op de ketel zit het goed. Op tado thermostaat contacten + en - gebruiken, volgorde maakt niet uit.
    Dan ketel uit en aan, en kwartiertje wachten. Zet thermostaat op max temp en kijk na 3 min of ketel aan is. Zet thermostaat op lage temp en kijk na 3 min of ketel uit gaat.