Nieuwe Tado X ketel slaat niet aan
Hallo, vandaag het startpakket geinstalleerd, Tado X, de bridge en 2 slimme thermostaatknoppen. Alles leek goed te gaan maar de CV ketel slaat niet aan, niet op vraag vanuit de slimme thermostaatknop en niet op vraag vanuit de thermostaat.
Eerst had ik de kabels op OT zitten maar ik las iets dat mijn ketel dat niet ondersteund, toen maar voor de COM/NO aansluitingen gekozen maar nog steeds geen warmte vraag.
De draden op de CV ketel heb ik niet aangepast, die zaten al zoals op de foto.
Ik heb de thermostaat en de bridge gereset zonder resultaat.
De ketel is een Nefit Proline HRC24/CW3 en de thermostaat vervangt een supersimpele Nefit Moduline 100. Erg simpel maar hij verwarmde tenminste wel. Ik heb deze oude nog even teruggehangen en de ketel werkt gewoon dus de draden zijn goed.
Wat doe ik nu niet goed?
Reacties
-
Nu lees ik dat er ook andere gebruikers hier last van hebben/hadden mar dat ging dan wel over de V3 en niet de X. Mijn oude simpele thermostaat was misschien toch slimmer dan ik dacht en gezien de naam MODULINE ook modulerend alleen hebben Nefit ketels een eigen taal in open therm begrijp ik?
Moet ik nu toch ook die Nefit OT converter nodig die ik hier en daar tegenkom in de forums? En kan ik tijdelijk de groene aansluiting op de ketel gebruiken? Koelt nu aardig af in huis. 😊
Maar met die Converter (weer €70) zouden de Tado X en de Nefit Proline wel dezelfde taal spreken?
Ik wordt te oud voor al deze ontwikkelingen…😨
0 -
Nou, na enig twijfelen toch maar de draadjes op de groene connector gezet en ja hoor, de cv ketel slaat aan, tot nu toe alleen nog op vraag van de thermostaatkranen en nog niet van de thermostaat zelf. Dat staat voor volgende keer op de planning. Die begrijp ik nog niet helemaal maar het kan met een gebrek aan geduld te maken hebben,
Alleen beetje jammer dat ik nu dus met aan/uit modus zit. Als die converter echt zou werken is het het overwegen waard. Overigens lijkt het wel goed te werken met die kranen. Warmtevraag uit 1 kamer doet ook echt de verwarming aanslaan. Als dit zo goed blijft werken zie ik me genoodzaakt nog 8 kranen te kopen.
0 -
Welke Nefit ketel heb je? Anders is het mogelijk nodig ook een https://www.warmteservice.nl/Verwarming/Onderdelen/Ketelonderdelen/Nefit-OpenTherm-converter/p/37253001?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0rW6BhAcEiwAQH28Is-kUgF1Zi5tdHB8lVTVIxNAeNMb4wRoTiLJoKFGakk2C84vnqObVxoCmUgQAvD_BwE te kopen.
0 -
Sorry, niet goed gelezen. Bij de Proline moet je inderdaad die convertrer gebruiken om de TadO goed te laten werken.
0 -
Ok, dankjewel, dan ga ik die denk ik toch maar bestellen.
In de grafiek zie ik overigens wel 3 verschillende soorten grijs (zie bijlage)
Je zou denken dat dat ook een soort moduleren is maar dat is misschien de thermostaat die zou willen moduleren alleen de ketel kan het niet, althans niet zonder converter.
Of lees ik die kleurtjes verkeerd af?
0 -
https://community.tado.com/nl/discussion/comment/84377#Comment_84377?utm_source=community-search&utm_medium=organic-search&utm_term=Nefit+Proline
0 -
Zie ook hier, de grijstint komt overeen met 1, 2 of 3 golfjes
https://support.tado.com/nl/articles/3478984-hoe-weet-ik-hoe-vaak-tado-mijn-verwarmingssysteem-aan-en-uit-doet0 -
Allebei hartelijk dank, ik zal ook zeker het topic met de problemen met de converter, en de oplossingen die op dit moment gezocht worden, in de gaten houden.
Ik ben echt erg blij met de app, de besturing, de grafieken van het temperatuurverloop enz enz. In een ander huis heb ik een nest hangen maar deze Tado bevalt me tot nu toe veel beter.
0 -
@Marcox72 Je kan je ook zeker mengen in dit forum, zo kunnen we een 'community van mensen maken dat tegen de zelfde issues aanloopt of dat Nefit/Bosch ketels heeft.
Hopelijk kunnen we bij Tado het issue omhoog duwen op de prioriteiten lijst.Nefit 9000i, opentherm en tado-x niet compatible? - Pagina 4 — tado° Community
0