w.Intercom = i;Meedenken, 2 ruimtes apart besturen — tado° Community

Meedenken, 2 ruimtes apart besturen

Vero020
Vero020
1 december aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Setup:
- Woonkamer met bedrade thermostaat en 2 knoppen
- Bridge
- Zolder met 1 knop

2 problemen:
- Nachtstand Tado schema gaat niet aan bij handmatig hoger zetten kachel
- Zolder meting/besturing via radiatorknop onnauwkeurig

Oplossing:
Zou dit werken:
- beneden Honeywell IV terugplaatsen als aan/uit knop ivm beter programma/nachtstand
- radiatoren (via bijv Tado draadloze sensor) instellen op 20° (gebruikt als maximering; bescherming tegen beneden te warm worden als boven wordt gestookt)
- boven 2e bedrade thermostaat (Tado) aan/uit op de ketel aansluiten voor de zolder aansturing.

(Huisgenoot en kind beneden willen geen gedoe, app of vergeten de verwarming uit te zetten.)
Getagd:

Reacties

• Ik heb al een nadeel ontdekt: als ik boven stook na 22u moet ik bedenken de temp beneden ook via Tado te verlagen en 's morgens weer andersom...
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Je ideeen zijn creatief, maar gaan niet helpen. E.e.a. is noet juist geconfigureerd en er ontbreekt een stukje kennis over se werking.

Ten eerste, zorg dat de twee knoppen en de thermostaat in 1 ruimte "woonkamer" zitten (en niet in verschillende ruimten, zelfs niet met dezelfde naam. Maw 1 tegel woonkamer in de app). Meettoestel en zoneregelaar is die thermostaat.
    De knop op zolder plaats je in "zolder", die is meettoestel en de zoneregelaar is de tado thermostaat.
    Dan, handmatige aanpassing. Wat er daarna gebeurt zit op twee plaatsen.
    1. Handmatige verandering op de knop of thermostaat: dat is een instelling in de app, bij de kamer. Ga naar Instellingen, Kamers & Apparaten, woonkamer en stel "Handmatige bediening op het tado° apparaat " in op 1 van de gewenste standen: timer, volgende automatische verandering (= schema of geolocatie) of handmatig.
    2. In de app: als je daar de temperatuur aanpast, verschijnt er na een seconde wen potloodje. Daarmee kun je dezelfde 3 standen kiezen. Dat wordt ook de standaardinstelling voor de volgende keren.

Als je een vast verschil in temp en gemeten temp op zolder (bijv. knop meet altijd 1,5 graad te hoog), dit kun je instellen bij "zolder" onder Metingen, Temperatuurcompensatie.
    Of je kunt een draadloze tempsensor toevoegen als meettoestel voor zolder en dan plaatsen op een geschiktere plek.
  • Eea is wel juist geconfigureerd... :) Namelijk precies zoals je omschrijft. ;) Althans, op g eerste gezicht.

En je oplossingen klinken goed! Ik had een deel daarvan al hier op t forum gevonden, maar niet overal te zien in m'n app. Ik loop dat nog eens goed na. Misschien nog een instelling wijzigen hier en daar.

Dank je wel en wordt vervolgd. Eerst Sinterklaas vieren. :)
  • Nou, instellingen nagelopen en alles stond inderdaad goed.

En wat fijn, met je toelichting, dat het schema dus wèl de handmatige instellingen kan overrulen!! Ik las zo vaak dat dit niet beschikbaar was, wat raar, wel dus.

Nogmaals dank :)
  • En over handmatige instelling:

Als je in de woonkamer één knop verdraait, verander je daarmee de kamer-instelling?

En geldt dan ook de kamer-ingestelde tijdsduur voor de wijziging?

@Andreplusplus
  • Andreplusplus
    Ja, alle apparaten in 1 kamer volgen elkaar. Dus je kunt op elk apparaat in een kamer de temp wijzigen (je doet dat eigenlijk voor de hele kamer) en de andere tado apparaten volgen dan.
  • Dank je wel, André!

Nu heb ik nog een vraag:

Waarom staat er soms dit, en soms dit (zie foto's) bij het handmatig wijzigen van de temperatuur?

In het schema is nog een blok-blok-wijziging vóór de volgende ochtend 7u. En de tekst is óók anders.

• Andreplusplus
    Ik weet het niet precies,maar wat zie je als je op het potloodje tikt?
    Of is de ene aangepast in de app en de ander op het tado apparaat?
  • Beide in de app. Het lijkt random. En er staat bij die "7u Thuismodus" juist geen potloodjpotloodje. Het is allemaal ingesteld op volgende blokwijziging.