Serverproblemen Update (25 november 2024)
Hallo Community,
Houd er rekening mee dat tado°-klanten mogelijk nog steeds verminderde apparaatprestaties ervaren als gevolg van aanhoudende serverproblemen. Gebruikers van de Smart AC Control worden het meest getroffen, maar een kleine groep gebruikers met tado°-thermostaten ondervindt ook problemen.
tado° doet zijn uiterste best om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Als je denkt dat jouw huis hierdoor wordt beïnvloed, vermijd dan het resetten of testen van apparaten, omdat je deze mogelijk niet meteen optimaal kunt configureren. Als je denkt dat de verminderde prestaties van jouw apparaten niet door serverproblemen worden veroorzaakt, neem dan contact op met de tado°-ondersteuning via onze livechat.
Reacties
-
Hieruit blijkt weer hoe belangrijk een locale API is.
Ik krijg nu m'n verwarming niet aan. 😟0 -
Hoe lang loopt dit probleem al en wat voor symptomen kan ik hierdoor verwachten?
Mijn verwarming slaat vandaag dus niet aan, ik kan de knoppen vanuit de app niet- of met érg veel vertraging(minuten) aansturen.
sowieso reageren alle knoppen de laatste weken al erg slecht.
Ook blijft mijn cv 's nachts achter elkaar aan slaan omdat er dan weer 1 knop 30% aansturing blijft geven terwijl al uren setpoint UIT ingesteld staat(nee geen vorstbewaking).0 -
HomeKit is een lokale API0
-
Tado bericht van 18.30
0 -
@b3rry , dat heeft Homey ook. En zo kan ik er nog veel meer opnoemen. Maar dat andere systemen het hebben veranderd niets aan de API van Tado. Als mijn Tado thermostaat gewijzigd wordt (handmatig, via app, via Homey of hoe dan ook), gaat het eerst door een server van Tado voordat mijn draadloze ontvanger (bij de CV) de CV start. Wat nu dus problemen geeft.0
-
Ik geloof niet dat dat klopt… de temperatuur aansturingen (starten/stoppen van de ketel) lopen niet via de server van Tado, dit werkt namelijk ook als je hele internet eruit ligt.
En het bedienen via een systeem als Homey stuurt een nieuw setpoint naar je thermostaat, volgens mij ook buiten Tado om. Het is alsof je handbediening van de thermostaat doet.
0 -
De lokale API van Homekit stuurt de thermostaat direct aan. De API van Tado heb je wel nodig voor de schema’s en dergelijke.
Ik gebruik HomeKit als backup aansturing binnen Home Assistant en dit werkt prima zonder internet.
Ook de thermostaat handmatig bedienen werkt trouwens zonder internet. Het zou raar zijn als dat niet zo was.0 -
Ik heb geen bedrade thermostaat. Alleen draadloze thermostaten.
Vandaag zette ik de verwarming aan via Google Home en gebeurde er niets dus ook via Homey en de app van Tado geprobeerd. Ook niets. 15 á 20 minuten later werd de temp. op de thermostaat aangepast en nog een paar keer van de andere pogingen (incl. een aantal "HI"s die ik via de app verstuurd had.
De thermostaat stond nu dus wel hoger, maar de CV werd nog steeds niet ingeschakeld, dit duurde nog wel 15 min. Ook nadat de temperatuur bereikt was, bleef de CV nog ongeveer 15 min. door verwarmen. Hierdoor vermoed ik toch dat het hier een server van Tado tussen zit.
@b3rry kan HomeKit de ontvanger bij de CV direct aansturen (dus niet via de thermostaat)? Dat kan Google Home en/of Homey voor zover ik weet niet.
@Rob2 Ik zal eens een keer proberen zonder internet, maar de situatie van vandaag lijkt te bevestigen dat het via de cloud gaat. Waarschijnlijk als ik een bedrade thermostaat had gehad, had ik hem nog wel lokaal kunnen aansturen.0