Uponor T35 vervangen door Tado
Nu is mijn centrale thermostaat al vervangen voor een Tado, wat prima werkt, deze stuurt de ketel aan.
Graag wil ik ook de verschillende ruimtes in mijn huis voorzien van een nieuwe zoneregeling, namelijk de Tado bedrade slimme thermostaat.
Momenteel is de zoneregeling een Uponor T35 waar uit een rode en blauwe kabel komen. Deze komen uit op de Uponor UFH module welke de vloerverwarming zones aanstuurt.
Ik heb geen radiatoren in huis.
Wie kan mij helpen met de installatie?
Reacties
-
Wat
WaanvullenWatvandeoudeUponorT35zoneregelinThermostaatwoonkamerenvloerverwarmingverdelermetUponoraansturingerboven0 -
Dat zou betekenen een bedrade thermostaat per ruimte aansluiten op zo'n Uponor actuator (thermostaten kunnen bij de verdeler). Elke thermostaat plaats je in de app in de betreffende ruimte en daar heb je ook een draadloze tempsensor nodig.
Dure oplossing dus. Gegeven het feit dat vvw een langzaam systeem is, en tado daar niet per se goed mee overweg kan (zoek op dit forum naar PWM of puslbreedtemodulatie) weet ik niet of het beter wordt ipv de Uponor controller.0 -
Ik sluit me grotendeels bij @Andreplusplus aan.
Je hebt op dit moment, wanneer ik het goed begrijp, al zo'n T35 thermostaat in iedere relevante vloerverwarming-kamer. Nu lijkt dat een relais-thermostaat te zijn die je makkelijk zou kunnen vervangen, maar dat is niet het geval. Blijkbaar maakt zo'n T35 gebruik van een ander soort protocol, UPONOR_RESISTANCE_NETWORK noemt mijn documentatie dat, die we niet kunnen aansturen. Tenminste, we kunnen de Uponor controller niet aansturen. Dus dan zou je die ook moeten vervangen/verwijderen.
Omdat je bestaande bekabeling hebt zou je bedrade tado thermostaten in je kamers kunnen hangen, de Uponor controller vervangen en de bestaande bekabeling van T35 naar controller direct doorlussen naar de bestaande (of, bij eventuele incompatibiliteit, andere) actuators. Dat maakt het minder duur dan wat Andre noemt omdat je minder tado hardware nodig hebt (bekabelde thermostaten in de relevante kamers = geen draadloze temperatuursensors nodig).
De vraag is of de moeite/investering het waard gaat zijn. Dat is een beslissing die ik niet voor je kan maken.
0 -
Dank voor jullie reacties.
Ik zie niet zoveel in de controller vervangen voor losse tado thermostaatknoppen. Dat gaat erg prijzig worden en naar mijn idee ook foutgevoelig.
Stel ik zou een andere oplossing nemen. Wellicht buiten tado om. Way zou je mij dan aanraden?0