gaat Tado uiteindelijk Nefit/Bosch compress warmtepomp ondersteunen?
Ik heb een tado V3 configuratie met 8 elementen. Deze werkte perfect met een ATAG ketel. sinds kort hebben we echter ook een Nefit/Bosch compress 3400i warmtepomp. Deze blijkt, hoewel hij wel een protocol gebruikt dat Tado ondersteunt, Tado niet te herkennen. We laten de warmtepomp nu continu draaien en regelen de warmtevraag per kamer nog steeds met Tado, maar dat is geen ideale situatie. Is er nu al een betere oplossing? Gaat Tado op afzienbare termijn een oplossing bieden, of moet ik overstappen op de slimme termostaat van Bosch?
Antwoorden
-
Heb sinds deze week exact dezelfde onbevredigende situatie. De installateur heeft de bedrade thermostaat van de cv-ketel afgekoppeld. Je zou zeggen dat de binnenunit van de Bosch Compress 3400i de coördinerende functie over zou moeten nemen, maar die is nu niet aangesloten op de kamerthermostaat. Installateur wil met alle liefde een stuurinstallatie van Nefit-Bosch monteren, maar ik wil liever mijn goed functionerende Tado niet kwijt. Dit nog even los van de kosten. Wat is wijsheid?
0 -
Wijsheid is Luisteren naar je installateur. Tenzij je zelf de skills hebt het anders te maken.0
-
Ik heb inmiddels een heel traject achter de rug. Conclusie 1: het is niet mogelijk om tado te koppelen aan de bosch warmtepomp. Het bosch equivalent trouwens ook niet, want dat zit nog op EMS1 ien de pomp op EMS2. Conclusie 2: die koppeling lijkt ook niet nodig. De kamerthermostaat doet eigenlijk niets. De temperatuur van het leidingwater wordt bepaald door de combinatie buitentemperatuur en gevraagde temperatuur. Voor iedere graad gevraagde temperatuur gaat de temperatuur van het water drie graden omhoog. Hoe snel dat water wordt rondgepompt hangt dan af van het verschil in temperatuur tussen het water dat wordt weggestuurd en het water dat terugkomt, dus van de warmtevraag van tado. Tot zover is het me duidelijk. Waar ik dan meer mee zit is dat me door bosch wordt afgeraden om te varieren in de temperatuur per ruimte. Dat zou minder efficient zijn dan maar gewoon alles altijd op dezefde temperatuur te houden. Dan zou tado dus overbodig zijn ????0
-
Dat is een verhaal wat je ook wel hoort van mensen met een vloerverwarming, maar dit verhaal is in strijd met de natuurwetten van de thermodynamica.
0 -
Dat gevoel heb ik ook, maar ik kan me voorstellen dat al te grote temperatuurverschillen in de loop van een etmaal contraproductief zijn. Zijn daar richtlijnen voor? In dit verband nog een andere vraag. Tado houdt rekening met de tijd die nodig is voor het opwarmen naar de gewenste temperatuur. Dat ging met de ketel, bij een watertemperatuur van 65 graden, best wel goed. Maar voelt tado nu ook aan hoe lang nodig is als het water maar 35 graden js?0